معرفی فیلم پر سر و صدای مست عشق

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم مست عشق یکی از فیلم‌های پر سر و صدای ایرانی-ترکیه‌ای است که پس از چندین سال بالاخره اجازه اکران گرفت و در سینماهای کشور خودمان شاهد پخش آن خواهیم بود.

در سال ۱۳۹۸ حسن فتحی که پیش از این با آثار شاخصی همچون پهلوانان نمی‌میرند، مدار صفر درجه، شهرزاد و جیران شناخته می‌شد، تصمیم گرفت یک فیلم درباره زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و آشنایی او با مرادش شمس تبریزی بسازد. این فیلم با حواشی بسیار زیادی روبه‌رو شد و اتفاقات مختلفی برای آن افتاد تا اینکه پس از ۵ سال به مرحله اکران رسید.

فیلم مست عشق به کارگردانی و نویسندگی حسن فتحی با همراهی فرهاد توحیدی با او در نوشتن فیلمنامه ساخته شد و نگاهی بر تکه‌ای از زندگی مولانا و شمس تبریزی دارد. در ادامه مقاله قصد داریم با معرفی فیلم و بازیگران مست عشق همراه شما باشیم.

زمان اکران فیلم مست عشق

ژانر فیلم ایرانی مست عشق درام، عاشقانه و تاریخی است. این اثر ابتدا در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) در سینماهای ایران و ترکیه اکران خواهد شد. مدت زمان فیلم مست عشق ۱۱۳ دقیقه است.

داستان فیلم مست عشق

فیلم سینمایی مست عشق قسمتی از زندگی مولوی و شمس تبریزی را به تصویر می‌کشد. جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، یکی از مشهورترین شاعران ایرانی است. این شاعر که زبان مادری‌اش پارسی بوده و اکثر شعرهایش هم به همین زبان هستند، در قونیه زندگی می‌کرده است. مولوی نه تنها بر ادبیات ایران بلکه بر ادبیات جهان تاثیر زیادی گذاشته است. آثار او بیشتر به زبان فارسی سروده شده‌اند اما در اشعارش از زبان ترکی، عربی و یونانی هم استفاده کرده است. ترجمه آثار او در ترکیه، آذربایجان، ایالات متحده و جنوب آسیا طرفداران زیادی دارد.

زمانی که مولانا حدودا ۳۸ ساله بود با شمس تبریزی ملاقات کرد و شیفته او شد. مولانا از آن زمان طبعش در شعر و شاعری شکوفا شد و به سرودن اشعار پرشور عرفانی روی آورد. کسی نمی‌داند شمس تبریزی به مولانا چه گفت و چه آموخت که این گونه دگرگونش کرد. مریدان مولانا به شمس حسادت می‌کردند و به همین دلیل او در نهایت قونیه را ترک کرد.

حاشیه های مست عشق در زمان ساخت

  • ۲۴ شهریور ۹۸ اعلام شد قرار است داستان زندگی شمس و مولانا ساخته شود. اثری به نام «مست عشق» که حسن فتحی آن را کارگردانی کرده و مهران برومند تهیه کنندگی این پروژه سینمایی را برعهده داشت. گفته می‌شد که قبل از شروع فیلمبرداری، حدود ۳ سال برای این پروژه زمان گذاشته شده است.
  • در تاریخ ۱۶ مهر ۹۸ فیلمبرداری ‌مست عشق‌ شروع شد و پس از آن همایون شجریان و سهراب پورناظری به‌عنوان خواننده و آهنگساز این فیلم معرفی شدند.
  • در یک اتفاق عجیب کمتر از سه ماه بعد یعنی اوایل دی ۹۸ اعلام شد که فیلمبرداری این اثر سینمایی رو به پایان است و احتمالا در سال ۱۳۹۹ به صورت بین‌المللی اکران شود.
  • اواخر تابستان ۹۹ برخی عوامل سریال از بدقولی سازندگان اثر خبر دادند.
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۹، سهراب پورناظری سازنده موسیقی این فیلم از نیمه‌کاره ماندن فیلم حسن فتحی خبر داد و اعلام کرد که این فیلم رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است.
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹‌، ویدئویی تازه از سکانس‌های تازه ‌مست عشق‌ منتشر شد و از قول روابط‌عمومی سرمایه‌گذار ترک فیلم اعلام کرد که تدوین نهایی فیلم حسن فتحی به پایان رسیده و در آذرماه همان سال و هفته جهانی مولانا این فیلم پخش جهانی خواهد شد.

بازیگران فیلم مست عشق

یکی از ویژگی‌های جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شده‌اند و می‌توان این فیلم را یکی از مهم‌ترین و پرستاره‌ترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقش‌های اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.

بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند. اما شاید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که در مست عشق در نقش  کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt