معرفی فیلم ١٢٧ ساعت

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

۱۲۷ ساعت (۱۲۷ hours) فیلمی درام و زندگینامه و محصول آمریکا به کارگردانی دنی بویل است که بر اساس فیلمنامه ای نوشته خود بویل و سایمن بوفوی ساخته شده‌است. فیلمنامه بر مبنای داستان واقعی کوهنوردی به نام آرون رالستون با بازی جیمز فرانکو ساخته شده است.

١٢٧ ساعت فیلمی ست در ستایش لحظات، اراده، ارزشها و امید به زندگی و از همه مهمتر «میل به زیستن». فیلم توان و مقابله اراده انسان را با قدرت نمایی طبیعت به کمال، به تصویر می کشد. از هیاهوی روزمره زندگی بشر می گوید و فراز و نشیب های زندگی را در بستر زمان روایت می کند و آدمی را همچون شکارچی لحظات، ستایشگری قدردان زندگی، نشان می دهد.

فیلم روایتگر، برشی از زندگیِ انسانِ ماجراجویی ست که قدرت، اراده و توان مقابله او در لحظاتی که جسم و بدنش به اسارت طبیعت درآمده را به زیبایی به تصویر می کشد. انسان ماجراجویی که برای دوری از شلوغی و هیاوهوی زندگی روزمره اش به دل طبیعت بکر می زند و در شرایطی بس دشوار، فرصتی به او دست می دهد تا به مرور لحظه لحظه زندگی گذشته اش بپردازد تا جائی که وقتی چند قدمی بیشتر با مرگ فاصله ندارد با تصمیمی بسیار سخت و دشوار بازهم، زندگی ازدست رفته خود را باز می یابد.

خوب است بدانید:

دنی بویل علاقه شدیدی به ساخت فیلم های در سبک «فیلم های ماجراجویی در طبیعت» دارد. از همین رو «فیلم ۱۲۷ ساعت» را می توان اوج کاری وی در این سبک از فیلمسازی نام برد، چرا که بویل با این فیلم توانسته است نامزد شش جایزه اسکار شود.

اکثر لحظات فیلم در یک لوکیشن ثابت به وقوع می پیوندد و در طول فیلم تنها چند شخصیت انگشت شمار نشان داده می شود، ولی روند روایتی فیلم به قدری جذاب طراحی شده است که بیننده را در جای خود میخکوب می کند.

داستان فیلم ١٢٧ ساعت چیست؟

١٢٧ ساعت داستان واقعی یک کوهنورد به نام آرون رالستون است. آرون در جریان کوهنوردی به دره ای سقوط می‌کند و یک تخته سنگ رو دست راستش می‌افتد که باعث گیر کردن او به مدت ۵ روز می‌شود. در این بازه زمانی با تمام ابزارهایی که به همراهش داشت سعی کرد دستش را از زیر این تخته سنگ سنگین خلاص کند؛ بعلاوه به علت اینکه به هیچ کدام از دوستان و اطرافیانش نگفته بود که به کجا می‌رود هیچ امیدی هم برای نجات یافتن به دست دیگران را نداشت. به مرور گرسنگی و تشنگی بر وی غلبه می‌کند تا اینکه با خود تصمیم می‌گیرد دست خود را قطع کند تا جانش را نجات دهد! دیدن هر لحظه از این فیلم فوق‌العاده بسیار پر استرس اما آموزنده است.

چه درس‌هایی از فیلم ١٢٧ ساعت گرفتم؟

دوراندیش باشید. 

آرون یک روز صبح زود از خواب بیدار شد و بدون اینکه با خود آب، غذا و تجهیزات کافی به همراه ببرد به دل جاده زد. او قصد داشت برای کوهنوردی و دره نوردی وارد دره بلوجان در ایالت یوتا شود. او حتی به نزدیک‌ترین دوستان و اعضای خانواده‌اش هم نگفت که قصد دارد به خارج از شهر برود و همین مساله باعث بروز اتفاقی ناگوارد برای او شد.

درس اول: قبل از اینکه شروع به انجام کاری کنیم، باید به خوبی عواقب آن را بررسی کنیم. کاری که آرون انجام می‌داد این بود که بدون هیچ برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی دل به جاده می‌زد! برای موفقیت در هرکاری لازم است همه زوایای به خوبی بررسی شود و به اصطلاح معروف باید پلن دومی (Plan B) هم داشته باشیم تا در صورتی که با حادثه‌ای روبرو شدیم بتوانیم از آن جان سالم به در بریم.

رویاهایتان را باور کنید. 

در مدت زمانی که آرون در دره گیر افتاده بود، دائما رویاهای خود را می‌پروراند. او سر جوانی را در رویاهاش می‌دید که در واقع پسرش بود. همین ایمان به رویاها بود که باعث شد آرون بتواند راه فراری از آن مخمصه پیدا کند.

درس دوم: ایما داشتن به رویاها و تلاش برای پیدا کردن یک راه جدید روحیه‌ای است که در کمتر کسی می‌توان پیدا کرد. با مرور کردن زندگی افراد موفق به این نتیجه می‌رسید که همگی یک صفت مشترک را در خود تقویت کرده‌اند و آن دنبال کردن رویاهایشان است. البته این مساله نیاز به خودشناسی و ممارست دارد که باید به مرور در خودتان آن را تقویت کنید.

خارج از چارچوب فکر کنید.

آرون در طول این ۵ روز تمام تلاش خود را کرد تا با روش‌های مختلف دستش را از زیر سنگ خارج کند. او کارهای بسیار عحیبی در طول این زمان انجام داد که بتواند زنده از شر این مشکل خلاص شود. حتی ادرارش را در یک ظرف نگهداشت تا درصورتی که با کم آبی مواجه شد آن را بخورد.

درس سوم: یکی از چالش‌هایی که بسیاری از ما در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم این است که همیشه به سراغ راه‌هایی می‌رویم که جواب خود را پس داده‌اند. اما مشکل این است که این راه‌حل‌ها همیشه جواب درستی هم به همراه نخواهند داشت. برای حل این مشکل باید زاویه دیدمان را به مسایل عوض کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بدست آوریم. آرون در فیلم ١٢٧ ساعت دقیقا همین کار را انجام داد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt