معرفی فیلم ذهن زیبا

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

فیلم ذهن زیبا (A Beautiful Mind) عنوان فیلمی به کارگردانی ران هاوارد (Ron Howard) محصول سال ۲۰۰۱ است. این فیلم که در ژانر درام-زندگینامه‌ای ساخته شده داستان زندگی ریاضیدان آمریکایی، جان نش (John Nash) را روایت می‌کند.

آکیوا گلدزمن (Akiva Goldsman) فیلمنامه فیلم را براساس کتابی به همین نام نوشته است. فیلم ذهن زیبا در ۲۱ دسامبر ۲۰۰۱ (۳۰ آذر ۱۳۸۰) در سینماهای آمریکا اکران شد. این فیلم یک اثر موفق در گیشه بود که جوایز بسیاری را نیز از آن خود کرد.

فیلم A Beautiful Mind برنده چهار جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

خلاصه فیلم:

داستان فیلم ذهن زیبا از سال ۱۹۴۷ آغاز می‌شود. جان نش، فارغ‌التحصیل دانشگاه پرینستون، به سمت استادی برگزیده می‌شود. ازدواج او با آلیشیا رنگ تازه‌ای به زندگی می‌دهد. این ریاضیدان نابغه استعداد عجیبی در کشف روابط بین اعداد به هم ریخته دارد و همین موهبت او سبب می‌شود پای ویلیام پارچر، مامور سیا، به زندگی وی باز شود. جان قبول می‌کند در یک ماموریت مخفی به پنتاگون کمک کند، اما این ماموریت برای همیشه زندگی وی را دگرگون می‌کند.

درس‌هایی که می‌توان از فیلم انگیزشی یک ذهن زیبا آموخت:

همیشه اهداف عالی در ذهن داشته باشید و به آن‌ها پایبند بمانید. 

در بخش ابتدایی فیلم انگیزشی یک ذهن زیبا می‌بینیم که جان نش به هم‌اتاقی خودش می‌گوید که دنبال درس‌ها و کلاس‌های معمولی دانشگاه نیست؛ زیرا این درس‌ها باعث می‌شود که درخت خلاقیت در وجود انسان بخشکد. او دنبال مسائل مهم جهان است و می‌خواهد از نظم و ریاضیات حاکم بر جهان سردربیاورد. او هدفی والا دارد و تا پایان عمر به این هدف وفادار می‌ماند.

صبر و شکیبایی خود را حفظ و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. 

یکی از مشکلاتی که در یکی از لحظات فیلم، گریبان‌گیر جان نش می‌شود این است که همه دوستانش مقالات خوبی ارائه داده‌اند ولی او هنوز ایده خوبی برای نوشتن مقاله پیدا نکرده است. او در نهایت موفق می‌شود که ایده خودش را پیدا کند و مقاله درجه یک و نابی به استاد خود تحویل دهد. همین کار باعث می‌شود که موقعیت‌های خوب دیگری پیش روی او قرار بگیرد.

گروه موفق، نتیجه موفقیت تک تک اعضای گروه است. 

یک گروه زمانی به موفقیت دست پیدا می‌کند که تک تک اعضای گروه کاری انجام بدهند که هم برای خودشان و هم برای کل گروه، بهترین کار باشد. با این روند هم تک تک اعضا به موفقیت می‌رسند و هم کل گروه به هدفی که داشته، دست پیدا می‌کند.

موفقیت، نتیجه کار و تلاش خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه است. 

فیلم انگیزشی یک ذهن زیبا از ابتدا تا انتها سراسر میدان کار، تلاش و کوشش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر است. این تلاش مداوم جان نش برای بسیاری از انسان‌ها ستودنی است؛ زیرا او در عین حال که دارد با تمام توان کار می‌کند، با یک بیماری دشوار و حیرت انگیز روانی هم روبرو است.

زندگی ما، بر اساس انتخاب‌های ما شکل می‌گیرد. 

این درس، شاید مهم‌ترین درسی باشد که می‌توانیم از فیلم انگیزشی یک ذهن زیبا بگیریم. زندگی همیشه انتخاب‌های مختلفی را در برابر ما قرار می‌دهد و این ما هستیم که باید بهترین و خردمندانه‌ترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم تا بتوانیم به سعادت برسیم.

عدم قطعیت، تنها قطعیت موجود در دنیای ماست. 

برای رسیدن به موفقیت، باید عدم قطعیت را با تمام وجود در آغوش بگیرید و در عین حال تمام تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت انجام دهد.

نمرات فیلم ذهن زیبا:

فیلم ذهن زیبا ابتدا در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۰۱ (۳۰ آذر ۱۳۸۰) به صورت محدود اکران شد. پس از استقبال مردم و منتقدین از آن، این فیلم در ۴ ژانویه ۲۰۰۲ (۱۴ دی ۱۳۸۰) به اکران عمومی رسید. فیلم ذهن زیبا، با بودجه‌ای ۵۸ میلیون دلاری، به فروش بیش از ۳۱۶ میلیون دلار در گیشه رسید.

فیلم ذهن زیبا در مجموع ۱۳ نامزدی و ۱۱ برد را از آن خود کرد. از مهمترین این افتخارات می‌توانیم ۴ نامزدی و ۴ برد جایزه اسکار، ۴ نامزدی و ۲ برد جایزه بفتا و ۲ نامزدی و ۴ برد جایزه گلدن‌ گلوب را نام ببریم. منتقدین با استقبال از فیلم امتیاز ۷۴% و نمره ۷۲ از ۱۰۰ را به فیلم داده‌اند. بینندگان استقبال بهتری از فیلم داشته و امتیاز ۸.۲ از ۱۰ را به آن ارزانی داشته‌اند.

بازیگران فیلم:

  • راسل کرو
  • جنیفر کانلی
  • ویوین کاردن
  • اد هریس
  • پل بتانی
  • آدام گلدبرگ
  • جاد هیرش
  • کریستوفر پلامر
  • مایکل اسپر

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt