معرفی انیمیشن درون و بیرون

 در انیمیشن, سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

انیمیشن “درون و بیرون“ (Inside Out) هم برای بچه ها و هم بزرگسالان بسیار مفید و آموزنده است. این انیمیشن حرف های زیادی برای گفتن دارد. این انیمیشن در مورد اینکه ذهن ما در موقعیت های مختلف چطور کار می کند و شرایط زندگی چطور شخصیت ما را شکل می دهد، صحبت می کند.

انیمیشن Inside Out تولید شده در والت دیزنی – پیکسار، یکی از بهترین و زیباترین فیلم هایی است که تا به حال ساخته شده است. پیت داکتر نویسنده و کارگردان این انیمیشن، ایده اصلی این فیلم را از احساسات و تجربیاتی که خودش در نوجوانی به آن دچار شده است، الهام گرفته و نوشته است.

خلاصه داستان:

داستان فیلم در مورد صداهای درون ذهن یک دختر بچه به نام رایلی است. در طول داستان پنج احساس مهم ذهن او یعنی شادی، غم، خشم، ترس و نفرت در قالب شخصیت هایی، کنترل ذهن رایلی را به دست می گیرند، به این گونه که هر بار یکی از حس های ۵ گانه او تحریک شده و کنترل ذهنش را در دست می گیرند و باعث می شوند رایلی رفتارها و واکنش هایی را از خود بروز دهد.

داستان از جایی شروع می شود که رایلی، به خاطر شرایط خانوادگی اش مجبور می شود بنا به دلایلی به همراه خانواده اش به شهر دیگری نقل مکان کند. او که در ابتدای سن نوجوانی قرار دارد، خود را گمشده و بی هدف می بیند و غمگین و افسرده می شود، چون مجبور شده از خانه و دوستان قدیمی اش دور شود و همه دلبستگی هایش را رها کند. با این حال رایلی سعی می‌کند خوشحال و مثبت نگر باشد و دوستان جدیدی پیدا کند و وضعیت خود را با محیط جدید انطباق دهد، اما با مشکل مواجه شده و پنج احساس مهم ذهن او یعنی شادی، غم، خشم، ترس و نفرت نمی توانند در وضعیت جدیدی که رایلی در آن قرار گرفته، کنترل همیشگی را بر ذهن او داشته باشند و مدام در حال کشمکش با یکدیگر هستند و …

جوایز انیمیشن:

جایزه “اسکار” و “گلدن گلاب” بهترین انیمیشن از جوایز مهمی است که انیمیشن درون و بیرون موفق به دریافت آنها گردیده است.

اساسی ترین محل برای رشد شخصیت

نکته ای که کاملا در روند انیمیشن به آن توجه زیادی شده، نقش خانواده در شکل گیری شخصیت رایلی می باشد. اینکه خانواده چقدر میتواند در خاطره سازی برای بچه نقش داشته باشد.

کوچک ترین رفتاری که پدر و مادر رایلی با او انجام می‌دادند مثلا شب بخیری که موقع خواب به او میگفتند در وجودش ذخیره می‌شد و وارد بخش مربوط به خانواده در ذهنش میشد.

یا اینکه اگر مواقعی که رایلی با چالش های احساسی روبرو می‌شد ، خانواده اش بیشتر حواسشان به او می‌بود و با او صحبت می‌کردند شاید این مسائل برای او راحت تر حل می‌شد.

پس نقش خانواده در شکل گیری خاطرات، شخصیت و احساسات رو کاملا در این انیمیشن می‌توانیم ببینیم.

خوب است بدانید:

در این فیلم از مفهوم نمادین رنگ‌ها به خوبی و درستی استفاده شده است. مثلا کاراکتر «غم» دارای رنگ آبی است که در بحث روانشناسی رنگ‌ها یادآور اندوه و تفکر است. یا شخصیت «خشم» در کنار فرم مربعی شکلی که دارد، قرمز رنگ است. این تاکید و تفکیک رنگی که هوشمندانه در این اثر مورد استفاده قرار گرفته ، یک مزیت دیگه هم دارد و آن این است که به مخاطبین کودک و کم سن‌ و سال‌ خودش در شناختن هر چه بهتر عواطف و احساسات از یکدیگر کمک می‌کند.

صداپیشگان انیمیشن:

  • امی پولر در نقش شادی
  • فیلیس اسمیت در نقش غم
  • بیل هیدر در نقش ترس
  • لویس بلک در نقش خشم
  • میندی کالینگ درنقش نفرت
  • دایان لین در نقش مادر رایلی
  • کایل مک‌لاکلن در نقش پدر رایلی
  • جان راتزنبرگر در نقش فریتز
  • کیتلین دیاس در نقش رایلی
  • ریچارد کیند در نقش بینگ بانگ

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt