معرفی فیلم متری شیش و نیم

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم متری شیش و نیم فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان محصول سال ۱۳۹۷ است که بسیار پرفروش شد.

این اثر دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است. داستان این فیلم به مقوله اعتیاد می پردازد. قرار بود که پیمان معادی تهیه کننده این فیلم باشد که با مخالفت شورای صنفی نمایش، این پروانه به نام سید جمال ساداتیان صادر گردید.

فیلمی که به نظر می‌آید هم در مراحل پیش‌تولید و گرفتن مجوز و هم در مراحل ساخت، فیلم مشکل و دردسرسازی بوده است. چرا که این فیلم علاوه بر استفاده از تعداد زیادی از بازیگران و هنروران، کلیشه همیشگی فیلم‌های پلیسی و شخصیت‌ پلیس ایرانی را می‌شکند.

خوب است بدانید:

فیلم متری شیش و نیم نگاه تازه‌ای به مساله اعتیاد و مواد مخدر دارد. علاوه بر هنرنمایی‌های بازیگران فیلم، به شخصیت‌ها به خوبی و با وسواس زیاد پرداخته شده است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این فیلم می‌توان به فیلمبرداری خوب هومن بهمنش اشاره کرد که با قاب‌بندی‌های مناسبش، حس و حال این فیلم را به خوبی به بیننده انتقال می‌دهد.

خلاصه فیلم: 

داستان فیلم متری شیش و نیم راجع به پلیسی به نام صمد است که سعی در پیدا کردن خلافکاری به نام ناصر خاکزاد دارد. ناصر خاکزاد یکی از پایه‌های اصلی تولید و فروش مواد مخدر (شیشه) است. نیمه اول فیلم به جستجوی صمد، این مامور اداره مبارزه با مواد مخدر، برای پیدا کردن ردی از ناصر خاکزاد می‌گذرد. صمد برای پیدا کردن ناصر از مصرف کنندگان شروع می‌کند تا به خرده فروشان و در نهایت به ناصر خاکزاد می‌رسد. در نیمه دوم فیلم با شخصیت ناصر آشنا می‌شویم و شاهد تلاش او برای رهایی از این مخمصه هستیم.

این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و علاوه بر مشکلات معتادان، به آسیب‌شناسی افراد درگیر در تولید و فروش مواد مخدر می‌پردازد. فضای فیلم کاملا واقعگرایانه است و تصویری تلخ و دلخراش از وضعیت افرادی که در دام اعتیاد افتاده‌اند را به نمایش می‌گذارد.

رکوردهای فیلم:

فیلم متری شیش و نیم در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده است و تبدیل به پرفروش ترین فیلم غیر کمدی و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما ایران شده است.

روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۸ بیش از ۷۸ هزار نفر برای تماشای فیلم متری شیش و نیم به سینما رفتند که این تعداد مخاطب یک رکورد خاص برای یک فیلم اجتماعی در دهه نود است.

جوایز و میزان فروش:

متری شیش و نیم برای نخستین بار، روز جمعه ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و از چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ نیز در سراسر کشور به صورت گسترده اکران شد.

فیلم متری شیش و نیم که با بودجه ۷ میلیارد تومانی ساخته شده، حدود ۲۷ میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران و همچنین پرفروش‌ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران است.

فیلم متری شیش و نیم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ قسمت مختلف نامزده بوده و ۳تای آنها (بهترین تدوین، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) را برای خود کرده است. در نوزدهمین دوره جشن حافظ، این فیلم جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (برای پیمان معادی) و بهترین فیلمبرداری را گرفت. همچنین در بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما، فیلم متری شیش و نیم موفق شد جوایز بهترین کارگردانی و بهترین تدوین را بگیرد.

امتیاز کاربران به این فیلم در سایت سینما تیکت ۴.۲ از ۵ است.

تعدادی از بازیگران فیلم: 

  • پیمان معادی
  • نوید محمدزاده
  • پریناز ایزدیار
  • فرهاد اصلانی
  • مازیار سیدی
  • هومن کیایی
  • محمد علیمحمدی
  • اصغر پیران
  • علی باقری
  • مرجان قمری

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt