رنگ چیست؟

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

کلیات

آشنایی با دنیای رنگ و خصوصیات جالب و منحصر به فرد هر یک از رنگ‌ها شما را به دنیای حیرت انگیزی وارد می کند که تاکنون آن را ندیده بودید در حالی که دقیقاً درون آن زندگی می کردید!!

اما لازم است پیش از ورود به مباحث اختصاصی و آشنایی موردی با رنگها، ابتدا اندکی با کلیات رنگها آشنا شوید و ذهن خود را برای مطالب بعدی آماده سازید. این یک پیشنهاد تخصصی است!!

اگر شما اصلاً ندانید که رنگ چیست و چگونه بوجود آمده و چگونه تغییر می کند مسلماً معنای کلمهٔ «رنگ نارنجی» را کمتر می فهمید! یا اگر شما از سابقه و پیشینهٔ (رنگ شناسی) یا اعتقادات (شفابخشی رنگ‌ها) اطلاعات بیشتری داشته باشید بدون شک نگاه شما به دنیای رنگ‌ها بازتر و روشن تر خواهد شد.

به شما پیشنهاد می کنم مطالعه را از بخش کلیات آغاز کنید تا در ورود به بخش‌های شش گانهٔ رنگها بهره بیشتری ببرید!
متشکرم!

«رنگ چیست؟»

این سؤال ساده البته جواب بسیار پیچیده ای دارد، گروهی عقیده دارند که رنگ، نور انعکاس یافته از اجسام به چشم ماست.

برخی روانشناسان می گویند: رنگ عبارتست از ارتعاش نسبی انرژی و ضبط آن بوسیله سلول‌های محیطی که پس از انتقال به مغز اثر آن متظاهر می شود.

بنابراین منظور از رنگی بودن یک جسم در واقع خاصیت جذب و انعکاس طول موجهای مشخصی از نور می باشد.

برخی از دانشمندان نیز رنگ را اینگونه تعریف کرده اند : «کوششی از روشنی برای قابل رؤیت شدن»

شعاع‌های نور خورشید پس از تجزیه به هفت رنگ بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز تبدیل می شود و طیف آبی و قرمز در دو انتهای این مجموعه و رنگ زرد در مرکز آن قرار می گیرد.

وقتی که نور به یک جسم برخورد می کند بسته به این که چه اتفاقی بیافتد رنگ‌های متفاوتی بروز می کند! زیرا نور یک منبع انرژی است که به صورت موج عمل می کند و نورها با طول موج‌های متفاوت به صورت رنگ‌های گوناگونی تظاهر می کنند.

وقتی که یک جسم برخی طول موج‌ها را جذب می کند و برخی را منعکس می کند به یک رنگ خاص ظاهر می شود. این بستگی دارد که چه طول موج‌هایی را جذب یا منعکس کرده باشد.

اشیایی که تمام موج‌های نورانی را جذب می کنند و هیچ موجی را منعکس نمی کنند به رنگ سیاه دیده می شوند و بالعکس اجسامی که همه موج‌ها را منعکس می کنند و هیچ موجی را جذب نمی کنند به رنگ سفید در می آیند.

یک شیء قرمز رنگ همهٔ موج‌ها بجز موج قرمز رنگ را جذب می کند و موج قرمز را بر می گرداند و ما آن شیء را قرمز می بینیم و همینطور همه رنگهای دیگر.

داستان رنگ‌های فرعی و ترکیبی کمی مفصل تر و پیچیده تر است و چشم ما برای دیدن یک رنگ سرخابی یا کرم قهوه ای با چندین طیف نوری به هم پیچیده سر و کار دارد.

اما اصل قضیه اینست که رنگ ها انعکاس نورها هستند و فعل و انفعالات گوناگون دنیای نورانی ما به تشکیل رنگ های ساده و پیچیدهٔ بسیار زیبا و بسیار زیادی منجر می شود که زندگی ما را رنگارنگ و جذاب و خواستنی می کند و قدرت تشخیص و شناسایی ما را در دامنه زندگی عادی و یا علوم تجربی می افزاید.

 

منبع:

کتاب: معنای رنگ

نویسنده: مژده‌پور حسینی

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt