تحلیل روان‌شناسانه انیمیشن نیمونا 

 در انیمیشن, تحلیل فیلم, سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

تحلیل روان‌شناسانه انیمیشن نیمونا

«متن حاوی تحلیل کلی انیمیشین هست و جریان فیلم در این متن لو داده نمیشه. با خیال راحت بخونید.»

در این انیمیشن زیبا، نکات جالب زیادی به چشم میاد. انیمیشن نیمونا، جامعه‌‌ی مدرنی رو نشون میده که تحت تاثیر باوری از هزار سال پیش قرار داره. اون‌ها سالیان سال بخاطر ترس از هیولایی ناشناخته دور شهرشون دیواری کشیدن و شوالیه‌های زیادی برای مقابله با هیولاها تربیت کردن.

این باور قدیمی که طی سالیان دراز فقط سینه به سینه منتقل شده و تقریبا تمام جامعه اونو قبول دارن، بدون اینکه دلیل چنین باوری رو بدونن. همه دنبالش میکنن بدون اینه از خودشون بپرسن.

  • آیا لازمه بعد از گذشت این همه سال، این هدف رو دنبال کنیم؟
  • آیا هیولاها واقعا وجود دارن؟
  • آیا دلیل منطقی‌ای جز اینکه گذشتگانمون این کارها رو می‌کردن و ما هم دنبالش می‌کنیم داریم؟

اینجا به خوبی میشه فهمید چیزی به نام تفکر انتقادی در این جامعه وجود نداره و تعصب کورکورانه موجب ادامه راهی در اون جامعه شده بدون اینکه در موردش فکر کنن. در ادامه نیمونا از شخصیت اصلی داستان میخواد یکم فکر کنه و سعی کنه همه چیز رو زیر سوال ببره:

-Question everything!

نکته بعدی، تاثیر برچسب‌ها و پیش داوری و طرد کردن آدم‌ها روی بقیه رو نشون میده. نوع رفتار جامعه با آدم‌های متفاوت که گاهی خیلی بی‌رحمانه میشه. چون اونا شبیه اکثریت جامعه نیستن برچسب میخورن و این برچسب‌ها دو نتیجه بیشتر نداره: یا به انزوا کشیده میشن و حق داشتن یک زندگی معمولی ازشون گرفته میشه، یا برعکس، به سمت انتقام از جامعه میرن: اونا آسیب میزنن چون خودشون آسیب خوردن.

نکته بعدی اینه که گاهی افراد شبیه برچسب‌هایی که میخورن عمل می‌کنن؛ یعنی وقتی چندین بار به یک نفر برچسب هیولا زده بشه، اون دیگه خودش رو در نقش هیولا می‌بینه و مثل اونا رفتار می‌کنه و این دو هی همدیگه رو تقویت می‌کنن.

اینجا توی انیمه یه جمله قشنگ بود: 

«اگه بهت بگن شرور، دیگه فرقی نمی‌کنه چقدر تلاش کنی. همیشه به همون چشم نگاهت می‌کنن».

خلاصه اینکه این انیمیشن به خوبی عدم وجود تفکر انتقادی، اطاعت کورکورانه، پیش داوری، برچسب زدن، طرد و نوع برخورد جامعه با انسان‌های متفاوت رو نشون میده. دیدنش خالی از لطف نیست.

فقط توجه داشته باشید این انیمیشین حاوی صحنه بوسه همجنسگرایانه هست و شما متناسب با فرهنگ و نحوه تربیتتون می‌تونید تصمیم بگیرید که این فیلم رو با فرزندتون ببینید یا خیر.

شما هم انیمه رو دیدین؟ خوشحال میشم نظرتون رو کامنت کنید. 

فاطمه فرزان‌پور 

رواندرمانگر 

اینستاگرام: fatemeh.farzanpour@

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt