به فکر آینده ی من هم باش.

 در از هر دری سخنی, فرهنگ و هنر

در مطالعات شبکه های اجتماعی مجازی چندین اصطلاح شکل گرفته است که تأمل دربارهٔ آن ها مفید است. به ویژه آن که این شبکه ها هر روز بیش از پیش در کشور ما گسترش می یابند. یکی از آن اصطلاحات «ستاره های خردسال» است.این ها کودکانی هستند که دنبال کنندگان یا فالوئرهای چندصدهزارنفری یا چندمیلیونی دارند و در فضای اینستاگرام به چهره هایی مشهور تبدیل شده اند.

 

صفحات ستاره های خردسال را معمولاً والدین شان می گردانند.

به همین دلیل در برخی از مطالعات، اصطلاحاتی مانند « مادر _ مدیر» یا « پدر _ مدیر» به کار می رود.

در شبکه های اجتماعی فارسی زبان به تدریج شاهد رشد ستاره های خردسال هستیم. گردانندگان این صفحات اغلب مادران جوان متعلق به طبقهٔ متوسط شهرنشین اند. در ابتدا عکس هایی از کودک در موقعیت های عادی روزمره منتشر می شود. به تدریج، با رشد تشویق های دیگران و به ویژه با افزایش تعداد دنبال کنندگان، هم عکس ها حرفه ای تر می شوند. و هم کودک در موقعیت و وضعیت های کاملاً دستکاری شده به تصویر کشیده می شود.

در نهایت و در مرحلهٔ آخر، همهٔ عکس ها با تجهیزات کامل عکاسی و به شکل آتلیه ای گرفته می شوند.

همچنین عکس ها پس از تأیید مشاور فنی در صفحهٔ کودک منتشر می شوند.

یکی از دلایل رشد ستاره های خردسال امیدواری والدین برای کسب درآمد از این راه است.

با رشد ستاره های خردسال، به تدریج فعالان عرصهٔ تبلیغات تجاری اصطلاح « خردسالان متنفذ» را به کار بردند. این باور شکل گرفت که برای تشویق مردم به خرید بهتر است که محصولات خاص کودکان را همین خردسالان متنفذ تبلیغ کنند. نتیجه آن که شرکت‌های تبلیغاتی با والدین ستاره های خردسال وارد مزاکره شدند و مبالغی را برای تبلیغ محصولات در صفحهٔ انیستاگرام به والدین پیشنهاد کردند.

ابتدا این محصولات در پست های مستقل و به شکل یک آگهی تبلیغاتی در صفحهٔ این کودکان قرار می گرفت.

به تدریج این پیشنهاد مطرح شد که اگر کودکان متنفذ از این محصولات استفاده کنند.، اثر بیشتری در فروش کالاها خواهد داشت. در نتیجه تبلیغات هم حرفه ای تر شد و محصولات در همان موقعیت هایی قرار گرفتند که کودکان در آن زندگی می کردند.، مثلاً در حمام، اتاق خواب، محدودهٔ بازی و… .

زندگی برخی از ستاره های خردسال، به دلیل حرص و ولع والدین و فشار بی اساس آنان برای مشهور کردن فرزندشان ، دچار اختلال جدی شده است.

برخی از فعالان اجتماعی معتقدند این کودکان هم باید کودکان کار تلقی شوند،

تفاوت فقط در آن است که فضا و موقعیت این کودکان شیک و تمیز است.

  • مسئله آن است که این کودکان هنوز به سن قانونی نرسیده اند و توان تصمیم گیری دربارهٔ زندگی خودشان را ندارند و با وجود این، والدین شان از طریق آنان درآمد کسب می کنند.
  • مسئله دیگر آن است که حریم خصوصی این کودکان بدون آن که خود بخواهند پیشاپیش برای تمام دنیا فاش می شود.و این امر ممکن است در آینده برای آنان دردسرهایی ایجاد کند. مثلاً فرض کنید این کودکان وارد دانشگاه شده اند.یا در محل کارشان پُست مهمی گرفته اند. همکلاس ها یا همکاران عکس کودکی آنان را با پوشک های تبلیغاتی به یکدیگر نشان می دهند.!

مخاطب من در این نوشته والدینی اند که با هدف تبدیل کردن فرزندشان به «ستاره های خردسال»، چهره کردن آنان و جذب دنبال کننده، عکس آنان را در صفحهٔ اینستاگرام منتشر می کنند.، وگرنه انتشار عکس فرزند در موقعیت های عادی روزانه امری طبیعی است.

منبع: 

کتاب: تا طلاق نگرفتند ننوشتند 

فردین علیخواه (جامعه شناس)

 

Maahkhatoon97

 


اگر به بخش فرهنگ و هنر علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt