افسانه‌ ی ارواح «آسارو» در آفریقا

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

‎گردآوری: ندا حاج رسولی

اَفسانه‌ی ارواح «آسارو» در آفریقا

جالب است بدانیم که در قرن بیست و یکم، در حالی که جهان با سرعت هر چه تمام تر به سمت دیجیتالی و مدرنیته شدن در حال حرکت است، قبیله هایی در نقاط دور افتاده و به دور از هرگونه تکنولوژی، در طبیعتی بکر زندگی می کنند.

قبیله ای به نام «آسارو» در کشور گینه نو وجود دارد که داستانی عجیب و به یادماندنی را درون خود حفظ نموده و به نسل‌های بعدی منتقل کرده اند.

مردمان قبیله ی آسارو در یکی از دورافتاده ترین نقاط جهان زندگی می کنند که تا چندی قبل، هیچکس از وجود آنها اطلاعی نداشت.

 

در افسانه ها چنین آمده است که:

بومیان اولیه این قبیله بعد از شکستی سخت در یکی از جنگ ها با قبیله ی دشمن، فرار کرده و به هنگام غروب آفتاب به ساحل پوشیده از گل و لای رودخانه آسارو پناه می برند.

دشمن به تعقیب آنها می پردازد و در کمین شان می نشیند. هنگام طلوع آفتاب دشمنان شاهد پدیدار شدن ارواحی می شوند که از ساحل رودخانه آسارو به سمت آنها در حرکتند.

 

 

افراد قبیله دشمن با دیدن ارواح با وحشت پا به فرار می گذارند.و به این ترتیب بازماندگان قبیله از دست دشمنان جان سالم به در می برند.

حقیقت این است که بازماندگان قبیله برای نجات جان خود از دست دشمنان، از گل و لای موجود در ساحل رودخانه آسارو، ماسک هایی گلین با ظاهری ترسناک و وهم آلود، درست کرده بودند.

آنها این ماسک‌ها را بر سر گذاشته بودند.و بدن خود را نیز به گل آغشته کرده بودند.و با حرکات ترسناک، دشمن را به اشتباه انداختند.

 

دشمنان می پنداشتند که بازماندگان قبیله آسارو به ارواحی خبیث تبدیل شده‌اند.و به این ترتیب از ترس ارواح عجیب آسارو همگی پا به فرار گذاشتند، و این گونه بود که افراد قبیله آسارو از مرگ حتمی نجات یافتند.

از آن زمان تا کنون افراد قبیله آسارو به ساختن و استفاده از ماسک های گلی ادامه داده اند و این ماسک ها به عنوان ماسک ارواح آسارو شهرت یافتند.

امروزه آسارو به عنوان نماد ملی گینه نو شناخته می شود.و گردشگران بی شماری از همه جای دنیا برای دیدن این مردمان و مراسم سنتی آنها راهی کشور گینه می شوند.

مردمان قبیله‌ در پاپوا گینه نو، کشوری واقع در قاره‌ی اقیانوسیه که در شمال استرالیا و شرق اندونزی واقع شده، زندگی می کنند.

پایتخت کشور گینه نو، شهر پورت موسبی و جمعیت این کشور حدود شش میلیون نفر می باشد.

 

اگر به بخش آداب و رسوم علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt