آیین نوروزی، عید دیدنی

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

گردآوری: ندا حاج رسولی

در میان اقوام مختلف ایرانی، سنت ها و آیین‌های کهن، نکو و پسندیده ی فراوانی وجود دارد که از گذشته تاکنون به جا آوردن آنها پابرجا مانده است.

سنت زیبای «عید دیدنی» از جمله ی این سنت‌های کهن است.

از دیرباز مرسوم بوده که در روز نخست بهار و بعد از تحویل سال نو، کوچکترها به دیدن بزرگترهای فامیل می رفتند.

سپس از روز نخست تا روز سیزده بدر و گاهی تا پایان فروردین ماه این دید و باز دیدها ادامه می یابد.

در میان بسیاری از ایرانیان مرسوم است که در روز اول نوروز، نخست به منزل اشخاصی می روند که در سال گذشته عزیزی را از دست داده اند.

بزرگترها و کوچکترهای فامیل در روز اول عید جهت دلجویی از خانواده ی فرد درگذشته، در ساعات اولیه بعد از تحویل سال و بعضا جهت درآوردن جامه ی سیاه از تن بازماندگان به منزل آنها می روند. اصطلاحا به این مورد نوروز اول می گویند.

رسم این است که در دید و بازدیدهای نوروزی تمام افراد خانواده شرکت داشته باشند. پس از بازدید از بزرگان نوبت به دوستان و آشنایان و گاهی همسایه ها می رسد.

در مورد قدمت و تاریخچه ی سنت عید دیدنی به کتاب «تذکره صفویه کرمان» که نوشته ی میر محمد سعید مشیزی می باشد، رجوع می کنیم.

این کتاب را نویسنده با شرح گزارشی از رویدادهای سال های «۱۰۶۳ تا ۱۱۰۴ »آغاز می نماید.

در این کتاب شرح وقایع هر سال با محاسبه ی ماه و سال بر اساس تقویم قمری است. و درباره ی نحوه ی برگزاری جشن‌ها، رسم‌ها و آیین های نوروزی در دستگاه حکومتی آن زمان به تفضیل سخن به میان می آید.

در قسمتی از کتاب در رابطه با برگزاری آیین ها و سنت های نوروزی چنین آمده است که:

«روز دیگر به دیدن اعزه ولایت رفته، دو سه روز هم چنین دیدن مردم می نمودند. بعد از آن هر روزه به ازاء ضیافت نوروزی، هنگامه تیراندازی گرم بود.

تماشای “جنگ گاو و قوچ “ نیز در این دوره از آیین های نوروزی بود: روز نوروز سال ۱۱۰۱ که در ۷ جمادی الثانی واقع بود، طرف عصر، وزیر به اتفاق (…) در صحرای مؤیدی (در قسمت شمال شهر فعلی کرمان) جنگ گاو و قوچ طرح انداخته، بعد از آن اسب دوانی کرده، از حضور دوستان جنانی، خرم و به مقتضای وقت کامرانی می نمودند.»

شوربختانه در گذر زمان و با رواج آپارتمان نشینی و محدود شدن و کوچکتر شدن فضای خانه ها، سنت عید دیدنی کمرنگ تر از قبل شده است. 

بسیاری از خانواده ها پیش از تحویل سال جدید، سفرهای نوروزی را برنامه ریزی می کنند. و ایام تعطیلات نوروز را در سفر به سر می برند. و در نتیجه باز هم سنت زیبای عید دیدنی کمرنگ می شود.

تا وقتی که مسافرت‌های نوروزی هنوز متدوال نشده بود، در شهرها و محله هایی که آشنایی های شغلی و همسایگی جایی داشت، دید و بازدید های نوروزی، وظیفه ای کم و بیش الزامی به شمار می رفت.

در حالی که چه بسا آشنایانی هستند که فقط سالی یک بار، آن‌هم در دید و بازدیدهای نوروزی، به خانه یکدیگر می روند.

به امید اینکه سنت کهن و زیبای عید دیدنی در ایام نوروزی توسط همه ی ایرانیان پاس داشته و به جا آورده شود.

 

منبع: کتاب تذکره صفویه کرمان

نوشته ی: میر محمد سعید مشیزی

 


 اگر به این بخش علاقه‌مند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 


Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt