مزاج مکان ها

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

کدام مزاج در کدام اقلیم؟

مناطق و مكان‏هاى مختلف دارای مزاجهای مختلف بوده که در مزاج افراد تاثیر گذار است. مزاج مناطق تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوع خاک، آب و هوا، پستی و بلندی منطقه و میزان بهره مندی از تابش آفتاب می باشد.

رعایت نکردن تدابیر لازم در هر منطقه، زمینه ساز ابتلاء مردم آن منطقه به برخی بیماریها و علائم خواهد بود. 

مزاج و طبیعت مناطق بيابانى و کویری، گرم و خشك است.

معمولا برای افرادی که مزاج سرد و تر دارند زندگی در این مناطق راحت و با احساس خوب و خوشایندی همراه است. بیماری‌هایی از جنس گرم و خشک مانند یبوست، کهیر، بیماری‌های پوستی و ناراحتی های کبدی در صورت رعایت نکردن تدابیر و پرهیزات لازم، در این مناطق بیشتر است.

مزاج مکان ها

مصرف آب و مایعات بیشتر، و استفاده از میوه ها و سبزیهای تازه مانند خیار، کدو، کاهو و اسفناج برای مردم اینگونه مناطق لازم است.

مزاج مناطق كوهستانى و شهرهایی که در این مناطق هستند، معمولا سرد و خشك است و مناسب افراد با مزاج گرم و تر (دموی ها) است. اینگونه مناطق افسردگی، بی خوابی، یبوست، خشکی پوست شایع تر است.

مصرف خوراکیهای گرم و تر از جمله خرما، انگور، انجیر و عسل در این مناطق لازم و مفید است. از غذاهای کنسروی، یخ زده و مانده نیز حتی الامکان باید پرهیز شود.

مزاج مکان ها

مزاج مناطق جنوبی کشور که نزدیک خلیج فارس و دریای عمان هستند گرم و تر است. چاقی و احساس خستگی در مردم این مناطق بیشتر است. مصرف سبزیجات، میوه جات و غذاهای دریایی برای مردم این مناطق سودمند است. زندگی در این مناطق برای افراد با مزاج سودایی مناسب است.

مزاج مناطق كنار دريای شمال کشور (وجود کوه در جنوب دریا)، مایل به سرد و تر است و بيمارى‏هاى مَفصلى، به خصوص در خانم‏ها که مزاجشان بیشتر به سردی و تری تمایل دارد، شيوع بيشترى دارد. لزوم مصرف گرمیجات به خصوص سیر و سیاهدانه در این مناطق به خاطر پیشگیری از سوء مزاج و ابتلاء به برخی بیماریها است. زندگی در این مناطق  برای افراد صفراوی خوشایند و مطلوب است.

مکان‌های معنوی مانند حرم امامان و امامزاده ها و مکانهای دعا و نیایش گرم و آرامبخش هستند.

مکانهای غیر معنوی همراه با لهو و لعب سرد و سردی بخش هستند.

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

farhani_tayyebeh 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt