سلامت دهان و دندان با گیاهان دارویی (بخش دوم)

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

در قسمت قبل با بعضی از گیاهان و خوراکی های مفید برای سلامت دهان و دندان آشنا شدیم، در اینجا به ادامه بحث قبل میپردازیم.

دارچین ادویه ای نیرو بخش و مقوی است و برای رفع بدبویی دهان، بسیار مفید است. بدین منظور، پس از بیدار شدن از خواب با محلولی از یک قاشق چای خوری عسل، مقداری پودر دارچین و آب گرم غرغره کنید تا در طول روز مشکل بوی بد دهان را نداشته باشید.

دارچین به عنوان سفید کننده و جرم گیر دندان کاربرد دارد بدین منظور، یک قاشق مربا خوری پودر دارچین و دو قاشق مربا خوری کف دریا را باهم مخلوط کرده و خوب هم بزنید. روزی ۲ مرتبه ابتدا مسواک تر  را به پودر حاصل آغشته کنید سپس آن را به دندانها بکشید.

برای رفع دندان درد،  مخلوطی از یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ۵ قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و روی دندان خراب بمالید. این عمل را ٣ بار در روز تکرار کنید تا درد تسکین یابد.

مضمضه زیره سبز نیز برای تسکین درد دندان مفید است. خوردن روزی ۱ قاشق مرباخوری از مخلوط پودر زیره سبز یا سیاه با کمی پودر نبات به صورت قاووت یا حل شده درکمی آب موجب از بین رفتن بوی بد دهان میگردد. همچنین جویدن مقداری زیره برای از بین بردن بوی بد دهان، بوی سیر و بوی پیاز بسیار مفید است.

میخک برای کاهش درد دندان و کاهش عفونت های دهانی استفاده میشود. برای رفع دندان درد یک قطره از اسانس میخک و یا روغن آن را روی دندان بمالید. آغشته کردن محل پوسیدگی دندان به روغن میخک در تسکین درد دندان موثر است.

نعناء به صورت روغن مالیدنی برای از بین بردن دندان دردهای عصبی مصرف می شود. به عنوان دهانشویه و بوگیر، روزی ۲ بار و هر بار ۱ استکان عرق غلیظ نعناع یا محلول ۲ قطره اسانس خوراکی نعناع در یک استکان آب خورده و غرغره شود که موجب زایل شدن بوی بد دهان می شود.

از تخم گشنیز می‌توان برای ملایم کردن بوی بد دهان و به عنوان دهان‌‌شویه، استفاده کرد. اگر گشنيز را در دهان بجویید، درد دندان کرم خورده را تسکين مي‌دهد. جهت برطرف كردن دندان درد، حدود ۱۰ گرم تخم گشنيز را در چهار ليتر آب ريخته و بگذاريد بجوشد تا حجم آن به يك ليتر برسد آنرا كمي سرد كنيد و در دهان مضمضه كنيد تا درد دندان برطرف شود.

پاشیدن گرد خشکیده گشنیز یا مضمضه کردن با افشرهاش زخم داخل دهان را درمان  می کند. از تخم گشنیز می‌توان برای ملایم کردن بوی بد دهان و به عنوان دهان‌‌شویه، می توان استفاده کرد. براي برطرف كردن بوی بد دهان سوپ گشنيز بخوريد. جويدن گشنيز لثه را نيرو مند مي‌کند و خون لثه را قطع ميکند.

براي شستن دهان و دندان، يك قاشق چايخوري پودر تخم گشنيز را در يك ليوان آب جوش ريخته و بمدت ۵ دقيقه دم كنيد سپس آنرا براي شستن دهان،دندان و گلو غرغره كنيد.

 

طیبه فرهانیدکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

farhani_tayyebeh 

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    بسیار عالی و مفید بود، ممنون.

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt