آویشن و خواص درمانی

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

آویشن، از خواص درمانی تا تهیه دمنوشهای عالی

برگهای آویشن سمبل شجاعت و تهور و رشادت بوده است. در یونان قدیم، قبل از میلاد مسیح، مرسوم بوده است اگر می‌خواستند شجاعت و رشادت مردی را تحسین کنند و از او تعریف نمایند می‌گفته‌اند که او عطر آویشن دارد و بوی آویشن می دهد. حتی در دوران شوالیه ها نیز هر وقت زنهای زیبای اروپا قصد تحسین معشوقه های شوالیهی خود را به عنوان مرد شجاع داشتند روبان های زیبایی که روی آن شکل گیاه آویشن نصب میشده به آنها هدیه میدادند.

رومیان نیز آویشن را می‌سوزاندند زیرا باور داشتند که دود آن عقرب را دور می‌کند. همچنین به عنوان پادزهر نیش مار و سم جانوران دریایی و همچنین درمان سردرد توصیه می شده است. این گیاه بسيار مورد علاقه زنبور عسل هست و چنانچه در كنار زنبورها كشت شود، زنبورها را از بيماريهايى كه با آن مواجهند، مصون نگه مىدارد. ضماد آویشن برای نیش و گزیدگی حشرات موثر است.

آویشن دارای طبع گرم و خشک است، برای اشخاصى كه داراى کبد گرم مىباشند مضر است و مصلح آن سركه است. در خوردن آویشن نباید زیاده‌روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می‌شود. همچنین مصرف آن برای زنان حامله و باردار توصیه نمی‌شود. مقدار مصرف عادی آن برای افراد بالای یک سال، ۶-۳ گرم برگ خشک، در یک نوبت و روزی ۱ تا ۳ مرتبه تکرار این مقدار می‌باشد. افراد کم‌تر از یک سال، ۱ – ۵\۰ گرم از گیاه است.

مورد استفاده طبى آويشن برگ و گل آن است كه به صورت پودر، ماليدنى، خوردنى و بخور استفاده مىشود. انواع فرآورده های حاصل از این گیاه شامل شربت، قرص مکیدنی، بخور، قرص، اسانس است. که برای طیف وسیعی از بیماریها  استفاده می شود.

تسکین دردهای عضلانی و مفصلی

استفاده از اسانس آویشن و حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی وروماتیسمی مفید است. جوشانده سرشاخه های گلدار و برگدار گیاه به صورت لوسیون، کمپرس و غیره در محل کوبیدگی، دررفتگیها، آماس و همچنین در محل دردناک نقرس و روماتیسم، مخصوصاً روماتیسمهای مزمن اشخاص سالخورده استفاده میشود.

جلوگیری از ریزش مو

آویشن سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شدن غده‌های مو و در نتیجه جلوگیری از ریزش مو می‌شود. برای این منظور سر را با محلول رقیق اسانس آویشن شستشو دهید یا کف سر را با روغن آویشن ماساژ داده  بعد از پانزده دقیقه بشویید.

آویشن و خواص درمانی

آویشن و خواص درمانی

درمان مشکلات اندامهای شکمی با آویشن

آویشن داروی سنتی دردهای معده و روده است. جوشانده این گیاه برای درمان پیچش روده و اسهال موثر است اگر داروهای مسهل با آویشن پخته خورده شوند، دل درد شدید ایجاد نمیکنند. دم کرده آن برای تسکین درد رحم خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان، قطره قطره ادرار کردن، خرد کردن سنگ مثانه بسیار مفید است همچنین برای درمان سکسکه، نفخ و تهوع، دل پیچه و دفع انگلهای روده، تقویت معده، کبد، طحال و کلیه استفاده می شود. آويشن، باعث سرعت بخشیدن به عمل هضم می‌شود. بنابراین مصرف آن مخصوصاً در وعده‌های غذایی سنگین توصیه می‌شود.

آویشن و سیستم تنفسی

آویشن مخصوصا آویشن باغی دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است. دمنوش آن برای درمان عفونت گوش میانی و تقویت بینایی مفید است. ثابت شده است که گیاه آویشن جهت رفع سرماخوردگی، درمان بیماریهای مجاری تنفسی فوقانی از قبیل آسم، تنگی نفس، سرفه‌های خشک مکرر، گلودرد، آمفیزم و برونشیت مفید است. دم کرده آن اثرات ضد سرفه و خلط آور دارد. همچنین به صورت بخور در سرماخوردگی، برونشیت مزمن، سل، سیاه سرفه استفاده می‌شود.

دمنوش آویشن

۵ تا ۱۰ گرم آویشن را در یک لیتر آبجوش دم کنید و با کمی عسل میل کنید، این دمنوش برای  ناراحتی کلیه، مثانه، درد مفاصل، سیاتیک، خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان موثر است. همچنین  برای بیماری فلج، لقوه، فراموشی، صرع، تقویت کلیه و قوه باه مفید است.

دمنوش آویشن شیرازی و پونه کوهی:

آویشن ۱ قاشق، پونه ۱ قاشق، عسل ۲ قاشق مرباخوری در هر لیوان، آب جوش ۳ لیوان.

آویشن و پونه را بعد از شستن، همراه با آب جوش در قوری چینی بریزید به مدت  ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید. سپس عسل را به آن بیفزایید و میل کنید.

این نوشیدنی برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب است. از نظر خواص گرم کننده قوی میباشد و لرزش زمستانی را از بین میبرد. همچنین باز کننده گرفتگی رودهها، درمان کننده بیماریهای سیستم تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا و پاک کننده سینه و ریه ها است.

آویشن و خواص درمانی

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt