کدو و خواص آن

 در تغذیه سالم, سلامتی

نویسنده: طیبه فرهانی پژوهشگر طب سنتی

راز سلامتی و زیبایی با کدو

کدو میوه ای با خواص بسیار و مزاج سرد و تر است. خوردن انواع کدو برای اشخاص گرم مزاج صفراوی و خونی، جوانان و در مناطق گرم مفید است ولی برای پیران و سردمزاجان و در مناطق سرد خوب نیست و ایجاد نفخ و قولنج و سنگینی در معده می نماید و باید با مصلح آن مصرف شود. مصلح کدو پختن آن با روغن و اضافه کردن فلفل و خردل و نعناع میباشد. مصرف کدو در دوران بارداری و شیردهی نیز ممنوع است.

در روایات آمده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) کدو را دوست میداشت و به امام علی (علیه السلام) فرمود: کدو بخور، زیرا هر کس آن را بخورد صورتش نورانی و زیبا می‌شود کدو غذای من و غذای پیامبران پیش از من است. کدو عقل را پاک و دماغ را زیاد مینماید و سفارش فرمودند هنگام تهیه آب گوشت، کدو بیشتر در آن بریزید که مغز و عقل را زیاد میکند.  

در ادامه با خواص کدو برای سلامتی اعضای مختلف بدن آشنا می شوید.

نقش ضد سرطانی کدو

کدو منبع غنی از مواد ضد سرطان به نام کاروتنوئید که شامل مقدار زیادی بتاکاروتن است. کدو بخاطر این مواد ضد سرطانی، جزء ضد اکسید کنندهها و ضد رادیکالهای اکسیژن آزاد هستند این رادیکالهای اکسیژن آزاد دیواره رگهای خونی را خراب کرده، فرسایش بدن وپیری را تسریع و التهابها را تشدید می کنند. بنابراین گیاهان با رنگ نارنجی تیره، مانند کدو حلوایی بدن را از آسیبهای سرطان و سایر بیماریهای مزمن حفظ مینمایند و خطر ابتلا به سرطان ریه و نای و معده و مثانه و حنجره و پروستات را کاهش میدهد.

در تخم کدو نیز مواد شیمیایی وجود دارد که جریان تشکیل و رشد سرطان را مهار میکند، این مواد شیمیایی از گروه مهار کنندههای پروتئاز تریپسین میباشند که فعالیت ویروسها و همچنین آثار ترکیبات شیمیایی مولد سرطان را در بستر رودهها خنثی و متوقف می کند.

اثرات کدو بر سیستم مغز و اعصاب

ضماد روغن کدو به پیشانی برای ورم گرم پیشانی و سر، سردرد گرم، رفع خشکی مغز، تقویت اعصاب و بی‌خوابی مفید است. خوردن روغن تخم کدو برای رفع خشکی مغز و بی خوابی و تب بسیار موثر است. کسانی که از نیمه اول عمر گذاشته اند و قوای جسمانی و عقلانی آنان رو به انحطاط است، مصرف کدو همراه با مصلح نیروی از دست رفته آنها را تجدید میکند

نقش کدو در سیستم گوارشی

تخم کدو بعنوان یک ماده غذایی، برطرف کننده، دل پیچه صفراوی و ضد انگلهای گوارشی مصرف سنتی دارد در تخم کدو ماده رزینی وجود دارد که ضد کرم معده می باشد. اگر مغز تخم کدو را کوبیده و با عسل یا مربا مصرف شود در رفع کرم اطفال مفید است. روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است. روغن دانه هر دو نوع کدو، برای مصارف تغذیه می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

مغز تخم کدو دارای نیروی تسکین دهنده میباشد و خوردن آن بدن را چاق میکند. جانشین مغز تخم کدو از نظر خواص مغز تخم هندوانه است.

خوردن کدوی پخته عطش را تسکین میدهد و گرمی و التهاب کبد گرم را فرو می‌نشاند ولی در عین حال موجب سستی و بی حسی معده و رودهها میشود. اگر با گوشت خورده شود موجب تسریع هضم آن می شود.

کدو و نقش آن در دستگاه ادراری

مواد معدني کدو در شستشوي خون وسلول‌هاي بدن نقش بزرگي دارند و روزانه که مقداري از پتاسيم به وسيله ادرار و سلول‌هاي پوست از انسان دفع مي‌شود، کدو مي‌تواند کمبود آنها را جبران کند و در فعاليت سلول‌ها و شستشوي خون به وسيله کليه کمک نمايد. به علاوه کدو برای درمان اختلالات دفع و تکرر ادرار ناشی از مثانه تحریک پذیر و بزرگی خوش خیم پروستات مفید است.

و اما چند روش ساده برای حفظ سلامتی و زیبایی

ماسک زیبایی

کدو حلوایی را بپزید و گرم گرم، به صورت بمالید، نیم ساعت روی صورت مانده  و سپس بشویید. این ماسک رنگ چهره را باز و صورت را براق و زیبا می‌کند.

خونساز

اگر کدو را با به، یا آبغوره، یا آب انار و یا سرکه در روغن بادام و یا زیتون بپزید و میل کنید، خون‌ساز است.

درمان درد سینه و سرفه

چنانچه کدو را با اسفناج، جو و یا ماش پوست گرفته، به همراه روغن بادام و آب بپزید و میل کنید برای درد سینه و سرفه گرم مفید است. جوشانده گل آن نیز برای سینه بسیار مفید است.

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

 

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt