چطور ریزه خواری را کنترل کنیم؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

ریزه خواری چیست؟

احساس ضعف و گرسنگی مداوم افراد را به ریزه خواری مبتلا می‌کند. اما باید بدانید که عوارض و خطرات بسیار زیادی دارد و اثرات آن در طولانی مدت روی سلامت شخص ریزه خوار تاثیر می‌گذارد.

ریزه خواری باعث چاقی می‌شود و اکثر کسانی که ریزه خوار هستند، در پی راهی برای ترک این عادت و کاهش وزن اضافی خود خواهند بود.

چون با ریزه خواری حجم معده به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند و تمایل فرد به غذای بیشتر افزایش می‌یابد. در نتیجه این اتفاق، افراد به غذاهای ناسالم اما خوشمزه رو می‌آورند که منجر به اضافه وزن آن‌ها خواهد شد.

در این مطلب تصمیم گرفتیم علاوه بر توضیح راجع به دلایل ریزه خواری، پیرامون روش‌های ترک آن اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چه کسانی ریزه خوار هستند؟

افرادی که در زمان‌های مختلف روز و حتی بعد از صرف وعده‌های غذایی اصلی، مدام در حال ناخنک زدن به تنقلات، میوه، باقیمانده غذا و مواد غذایی مانند اسنک‌ها هستند، ریزه خوار محسوب می‌شوند.

شاید در وهله اول این کار به عنوان یک عادت قابل ترک به نظر برسد، اما در طولانی مدت حتی ممکن است به یک بیماری تبدیل شود. پس افرادی که به این مشکل دچار هستند، باید در اسرع وقت برای ترک آن اقدام کنند.

عواملی که باعث ریزه خواری می‌شوند:

حوصله نداشتن و احساس خستگی

برخی افراد ریزه خواری را به چشم تفریح می‌بینند. به همین علت زمانی که از سر کار بر می‌گردند و احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنند، مستقیما به سراغ یخچال یا کمد تنقلات می‌روند.

کمبود مواد مغذی

بدن برای ادامه حیات سالم، نیاز به یک سری مواد مغذی دارد. گاهی بنا به دلایلی از قبیل رژیم‌های سخت و بی‌ارزش، بدن دچار کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها می‌شود. این کمبودها تغییر عملکرد بدن را به دنبال دارد و باعث می‌شود فرد هر از گاهی دچار ضعف شود.

کم‌خوابی

داشتن یک خواب منظم و باکیفیت باعث می‌شود تا سیستم بدن به‌خوبی عمل کند و برعکس. زمانی که فردی بنا به دلایل مختلف در طول روز خواب کافی و باکیفیتی را تجربه نکند، کسل و بی‌حوصله می‌شود.

با توجه به این‌که کسالت، خستگی و بی‌حوصلگی شخص را به سمت دریافت انرژی آنی ولی موقت می‌کشاند، او را به خوردن شکلات، شیرینی، تنقلاتی مانند چیپس، پفک، میوه و غذاهای باقیمانده ترغیب خواهد کرد.

فاصله بین وعده‌های غذایی اصلی

زمانی که فرد در ساعت مشخصی وعده‌های غذایی اصلی را نخورد، انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای روزانه را به دست نمی‌آورد و برای همین به سراغ ریزه خواری می‌رود. شاید فرد در ابتدا متوجه این قضیه نشود اما چیزی طول نمی‌کشد که عوارض آن خود را نشان می‌دهند.

عوارض ریزه خواری:

ابتلا به افسردگی

در هر دوره‌ای، هورمون‌های بدن افراد دچار تغییراتی می‌شود. عمده این تغییرات مربوط به دوران بلوغ است که افراد تمایل بیشتری به مصرف خوراکی‌هایی دارند که از نظر غذایی هیچ ارزشی نخواهند داشت. با این کار تعادل هورمون‌ها بیشتر به هم می‌خورد و موجب افسردگی می‌شود.

ابتلا دیابت نوع ۲

اصولا خوراکی‌هایی که افراد ریزه خوار انتخاب می‌کنند، حاوی قند زیادی هستند. قندهای مصنوعی که در نوشیدنی‌هایی از قبیل نوشابه، انرژی‌زا و سایر موارد وجود دارند، سطح انسولین خون را به‌شدت بالا می‌برند. زمانی که در طول روز مدام انسولین خون بالا باشد، بعد از مدتی سلول‌ها این هورمون را نادیده می‌گیرند و بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود و دیابت نوع ۲ اتفاق می‌افتد.

پوسیدگی دندان‌ها

زمانی که در ریزه خواری‌ها مدام از مواد قندی استفاده شود، مینای دندان که وظیفه محافظتی را بر عهده دارد، به مرور زمان از بین خواهد رفت.

همچنین فرصت پیدا نکردن برای مسواک زدن بعد از مصرف مواد قندی، مزید بر علت می‌شود تا فرآیند پوسیدگی دندان از حالت عادی سریع‌تر پیش برود.

بروز مشکلات گوارشی

تنقلات و خوراکی‌های انتخابی در ریزه خواری، بدون هیچ ارزش غذایی از قبیل فیبر، پروتئین، ویتامین و… خواهند بود.

از آن‌جایی که سیستم گوارشی و روده‌ها برای داشتن عملکرد هر چه بهتر به فیبر بالا نیاز دارند، در افراد ریزه خوار دچار مشکل می‌شوند. برای همین است اکثر افرادی که ریزه خوار هستند، با مشکلات گوارشی از جمله یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند.

درمان ریزه خواری در منزل

برای این‌که بدون نیاز به پزشک متخصص تغذیه و مشاور بتوانید این عادت را کنار بگذارید، باید یک سری کارها در منزل انجام دهید. از جمله آن‌ها موارد زیر را می‌توانیم نام ببریم:

  • در طول شبانه‌روز خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید.
  • سعی کنید کمتر جلوی تلویزیون وقت بگذرانید.
  • بیشتر مسواک بزنید تا سراغ خوراکی‌ها نروید.
  • کنترل کافی روی احساسات هیجانی خود داشته باشید و آن‌ها را با روش‌های دیگری کنترل کنید.
  • وعده‌های غذایی اصلی را بدون فاصله‌های زمانی زیاد و در ساعت مشخص میل کنید.
  • زمانی که احساس بی‌حوصلگی می‌کنید، استراحت را در برنامه خود قرار دهید.
  • عادت سر زدن‌های مداوم به یخچال را ترک کنید.
  • زمانی که میل به خوراکی پیدا می‌کنید، آب یا میوه‌های کم‌کالری بخورید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt