نکات مهم در انتخاب یک تونر چیست؟

 در پوست و زیبایی, سلامتی

امروزه محصولات بهداشتی بسیاری مانند: سرم‌، ژل و فوم‌های شستشو و …، برای مراقبت و پاک کردن صورت از آلودگی‌ها وجود دارند؛ اما تقریبا می‌توان گفت هیچ یک از آن‌ها به اندازه تونر صورت، پوست را کاملا پاک نمی‌کنند.

اگر که از تونرها در روتین روزانه خود استفاده نکنید، همیشه اندکی آلودگی و مواد آرایشی ممکن است بر روی پوست شما باقی بماند. اگر برایتان سوال پیش آمده که تونر چیست و طرز استفاده از آن به چه صورت است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

تونر چیست؟

تونر یک محصول مراقبت از پوست است که به لحاظ بافت کاملا مایع بوده و عملکرد خاص و منحصر به فردی دارد. این محصول معمولا بعد از انواع پاک کننده‌های صورت، برای پاکسازی کامل پوست از آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تونرها ضمن ایجاد این تعادل، به پاکسازی پوست نیز کمک می‌کنند. بنابراین با وجود تونرها دیگر جای هیچگونه نگرانی از بابت آلودگی روی پوست، باقی نمی‌ماند. چرا که پوست، به ویژه پوست صورت در تماس مستقیم با آلودگی‌ها قرار دارد. در اغلب اوقات این آلودگی‌ها و چربی اضافی پوست با شستشو صورت با انواع شوینده‌ها، به طور کامل از بین نمی‌رود و در طول زمان سبب مشکلات پوستی برای افراد می‌شوند.

تونر با پوست ما دقیقاً چه می کند؟

استفاده از تونر بیشتر برای کسانی کمک کننده و ضروری است که پوستی چرب یا مستعد جوش دارند، یا کسانی که به دنبال پاکسازی بیشتر و بهتر پوست خود بعد از استفاده از لوازم آرایشی یا دیگر محصولات سنگین پوستی مثل کرم ضد آفتاب هستند.

اما این همه ی کاری نیست که از عهده ی تونرها برمی آید. برخی از دیگر مزایای تونرها بدین شرح است:

منافذ پوست را جمع می کند: 

کافی است تکه ای پنبه یا یک پد را به اندکی تونر آغشته سازید و آن را به آرامی به پوست خود بکشید تا با از بین رفتن چربی پوست، منافذ ظاهر کوچک تری پیدا کنند.

پوست را به pH متعادل برمی گرداند:

پوست ما ماهیتی اسیدی دارد. بعد از پاکسازی پوست ممکن است به خاطر ماهیت قلیایی مواد شوینده، تعادل pH پوست برهم بخورد. وقتی این اتفاق رخ می دهد پوست برای برگشتن به آن نقطه ی تعادل نیاز به زمان دارد و از طرفی ممکن است پوست به تولید بیشتر چربی روی آورد. اما استفاده از تونر می تواند به بازگشت سریع تر pH پوست به نقطه ی تعادل کمک کند.

یک لایه ی محافظ بر روی پوست ایجاد می کند:

تونر می تواند به جمع شدن منافذ پوست بعد از شستشو کمک کند، مسأله ای که امکان نفوذ آلودگی ها و آلاینده های محیطی به درون پوست را کاهش می دهد.

مثل یک مرطوب کننده عمل می کند:

برخی تونرها جاذب رطوبت هستند، یعنی به حفظ رطوبت درون پوست کمک می کنند.

تمیز شدن منافذ پوست:

ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا در میان منافذ پوست صورت نفوذ می‌کنند و حتی با شستشوی صورت هم از بین نمی‌روند. تونر به این منافذ وارد شده و این آلودگی‌ها را خارج کند. کرم پودر، پنکک و دیگر لوازم آرایشی هم از ذراتی هستند که باید از روی سلول‌های پوست جمع‌آوری شوند تا به تنفس بیشتر آن‌ها کمک کند.

نکات مهم در انتخاب یک تونر چیست؟

فاکتورهای موثر در انتخاب تونر مناسب شامل موارد زیر است:

نوع پوست

اگر پوست خشکی دارید، ترجیحاً از تونری با ترکیبات آبرسان استفاده کنید و چنانچه پوست تان چرب است، دنبال محصولاتی با فرمول سبک‌تر باشید.

ترکیبات موثر و مفید عبارتند از:

  • آنتی اکسیدان‌ها
  • ترکیبات ضد التهاب
  • ترکیبات احیاکننده‌ی پوست
  • اسیدهای هیالورونیک
  • سرامیدها
  • گلیسیرین
  • پانتنول سی وایپ (sea whip: نوعی ضد التهاب بسیار قوی)
  • ویلو هرب (willow herb)

ترکیبات مضر و نامناسب عبارتند از:

  • اتانول
  • منتول
  • ترکیبات عطری
  • ترکیبات تحریک کننده پوست

این ترکیبات باعث تحلیل رفتن بافت‌های پوست شده و بر علیه مواد مفیدی که پوست را سالم نگه می‌دارند، عمل می‌کنند.

چه زمانی باید از تونر استفاده کرد؟

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، بعد از شستشوی صورت. کارشناسان توصیه می کنند استفاده از تونر را هم در روتین روزانه ی مراقبت از پوست خود قرار دهید و هم در روتین شبانه ی خود. بعد از شستشوی کامل پوست، همه ی چربی ها، مواد آرایشی و سلول های مرده ی پوست دیگر پاک شده اند و عناصر مفید درون تونر می توانند وارد پوست شوند.

بعد از آنکه کار شستشوی صورت تمام شد، برای استفاده از تونر معطل نکنید. در واقع بین کار شستشو و زدن تونر نباید بیشتر از یک دقیقه فاصله باشد. شاید عجیب به نظر برسد اما این کار واقعاً تأثیرگذار است. علت این مسأله هم آن است که بیشتر مولکول ها وقتی پوست مرطوب است بهتر به درون آن نفوذ می کنند پس رساندن عناصر فعال درون تونر به پوست بلافاصله بعد از شستشوی آن نتیجه ی بهتری به بار خواهد آورد.

بعد از زدن تونر هم می توانید باقی مراحل روتین مراقبت از پوست خود را با استفاده از محصولاتی همچون کرم زیر چشم، کرم ضدآفتاب و سرم های پوستی ادامه دهید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt