نحوه مراقبت از موهای چرب

 در پوست و زیبایی, سلامتی

آیا می‌دانید برای مراقبت از موهای چرب چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

از بین تمام دغدغه‌های رایج مو، مراقبت از موهای چرب یکی از ناامید‌کننده‌ترین آن‌ها است. با وجود این که هیچ کمبودی در انواع محصولات مانند؛ سرم‌ها، اسپری‌های تقویت‌کننده و شامپو برای موهای چرب وجود ندارد، هنوز نصف آدم‌ها همواره با موهای چرب سروکله ‌می‌زنند. حالا اگر تارهای مو علاوه‌بر چرب بودن، نازک و بی‌حالت هم باشند، شرایط سخت‌تر می‌شود. وقتی موهایتان چرب به نظر می‌رسد، آخرین چیزی که می‌خواهید این است که با محصولات بیشتر موهایتان را چرب‌تر کنید. انگار هر نوع مراقبت اضافه از موهای چَرب یا حتی لمس و توجه به آن، چربی را بیشتر می‌کند. به همین دلیل است که خیلی از افراد از میان انواع محصولات، فقط به شامپو برای موهای چَرب اعتماد می‌کنند.

ما برای جمع‌آوری این اطلاعات، با چندین متخصص مراقبت از مو درباره عادت‌های روزانه‌ای که هر کس با موی چرب باید بداند و به‌کار ببندد، صحبت کرده‌ایم.

چرب شدن موها دلایل متنوعی دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ژن‌ها
  • شستن و حرارت دادن مداوم موها
  • رژیم غذایی ناسالم
  • افزایش هورمون کورتیزول در اثر استرس
  • محصولات آرایشی بهداشتی نامناسب
  • نوسانات هورمونی

نحوه مراقبت از موهای چرب

موهایتان را کمتر بشویید.

هر چقدر هم که غیرقابل تصور به نظر می‌رسد، شستن بیش‌از‌حد موهایتان ممکن است علت اصلی چربی باشد. شما با پوست سر چرب از خواب بیدار می‌شوید، پس موهای خود را می‌شویید تا چربی را کنترل کنید. با این حال، در این فرآیند سبوم طبیعی موهای خود را از بین می‌برید و در واقع آن را با چربی بیشتری جایگزین می‌کنید. نتیجه این فرآیند، یک چرخه بی‌پایان است که چیزی جز موهای چَرب برای شما باقی نمی‌گذارد.

موهایتان را درست بشویید.

شست‌وشوی بد موی سر باعث چرب شدن موها می‌شود و به پوست سر آسیب می‌زند. روش صحیح شست‌وشو این است که مقدار کمی از شامپو را فقط به ریشه و پوست سر بمالید. در حالی که سر خود را آبکشی می‌کنید، انتهای موها هم با شامپو شسته می‌شوند.

موها را به‌آرامی بشویید و مراقب باشید که با ناخن به سد محافظ پوست سر آسیب نزنید. مالش شدید موها یا پوست سر می‌تواند باعث تحریک و تولید روغن بیشتر شود. در انتها، موها را کاملاً آبکشی کنید تا از باقی نماندن شامپو روی آن‌ها مطمئن شوید.

برستان را تعویض کنید.

هنوز هم باور عمومی بر این است که برس زدن موهای چَرب فقط باعث بدتر شدن آن می‌شود. اما حقیقت این است که با برس مناسب می‌توانید مقداری از آن چربی را پخش کرده تا ریشه‌ موهایتان کمتر چرب به نظر برسد. برس‌های چوبی برای کسانی که موهای چَرب دارند، عالی هستند. این الیاف به جذب و توزیع چربی طبیعی در سرتاسر مو کمک می‌کند. فقط مراقبت باشید که زیاد از اندازه هم برس نزنید. انجام متعدد این کار می‌تواند تولید چربی اضافی را تحریک کند و حتی ممکن است باعث آسیب و ریزش مو شود.

محصولات خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

بعضی از محصولات مراقبت از مو، می‌توانند چربی موهایتان را کنترل کنند. اما بعضی دیگر فقط مشکل را تشدید می‌کنند. به همین دلیل است که باید از محصولاتی که دارای برچسب درخشان‌کننده یا ضد وزی هستند، دوری کنید. این محصولات معمولاً موهای شما را سنگین کرده و چرب‌تر نشانشان می‌دهد. در عوض به دنبال محصولاتی با خاصیت حجم‌دهندگی باشید که به بلند شدن موهای شما و جلوگیری از تماس آن با ریشه‌های چرب کمک می‌کند.

بیش از حد به موهایتان دست نزنید.

افرادی که با موهای خود بازی می‌کنند ممکن است متوجه شوند که پس از انجام این کار موهایشان چر‌ب‌تر به نظر می‌رسد. چرا که آن‌ها روغن و کثیفی را از دست به موی خود منتقل می‌کنند. همچنین وقتی دست‌هایشان را بین موها می‌برند، غدد چربی را تحریک می‌کند تا روغن بیشتری تولید کنند.

استفاده از شامپو خشک را محدود کنید.

در حالی که همه ما طرفدار استفاده از شامپوی خشک هستیم، استفاده بیش‌از‌حد از آن، باعث تجمع محصول می‌شود. مانند هر محصولی که روی موهای شما می‌نشیند، شامپو خشک هم می‌تواند پوست سر شما را کم‌آب کند و باعث تولید چربی بیشتر شود.

پوست سرتان را مرتب لایه‌برداری کنید.

برای کمک به کاهش تجمع چربی، یک یا دو بار در هفته یک اسکراب یا لایه‌بردار پوست سر را در برنامه مراقبت از موی خود قرار دهید. این کار را به کمک محصولی انجام دهید که از بافت‌های ریز آسیاب‌شده به ابعاد شکر تشکیل شده باشد. لایه‌بردار را حتما روی پوست سر مرطوب بمالید، زیرا آب به عنوان یک حامل برای محصول عمل می‌کند. هنگام استفاده از اسکراب، از حرکات دایره‌ای و کوچک با نوک انگشتان خود استفاده کنید، تا به آرامی لایه‌بردار را روی پوست سر خود ماساژ دهید، درست مانند لایه‌بردار صورت.

کلام پایانی

چرب بودن موها باعث می‌شود نسبت به ظاهر خود احساس خوبی نداشته باشید. برای رفع این مشکل می‌توانید از راهکارهایی که در این مقاله درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم، استفاده کنید. اگر این راه‌ی حل‌ها مؤثر نبودند، با متخصص پوست مشورت کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt