معایب مصرف زیاد چای

 در تغذیه سالم, سلامتی

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و محبوب‌ترین گونه‌های آن چای سبز، سیاه و اولانگ هستند که همگی از برگ‌های گیاه Camellia sinensis تولید می‌شوند. چیزهای کمی وجود دارند که به اندازه نوشیدن یک فنجان چای داغ رضایت بخش یا آرامش بخش باشند؛ اما مزایای این نوشیدنی به همین جا ختم نمی‌شود. چای برای قرن‌ها به دلیل خواص درمانی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر این، تحقیقات مدرن نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در چای ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری قلبی نقش داشته باشد. اگرچه مصرف متوسط چای برای اکثر افراد یک انتخاب بسیار سالم است، اما میزان مصرف چای سیاه در روز ۳ تا ۴ فنجان است و مصرف بیش از ۴ فنجان (۹۵۰-۷۱۰ میلی‌لیتر) در روز می‌تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد.

در این مطلب به چند نمونه از عوارض جدی مصرف بیش از اندازه چای اشاره کرده‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

عوارض مَصرف بیش از اندازه چای

افزایش استرس و اضطراب

برگ‌های چای به‌طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین از چای یا هر منبع دیگری ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری کمک کند. یک فنجان متوسط ​​(۲۴۰ میلی‌لیتر) چای بسته به نوع و روش دم کردن، حدود ۱۱ تا ۶۱ میلی‌گرم کافئین دارد. چای سیاه نسبت به انواع سبز و سفید دارای کافئین بیشتری است و هر چه بیشتر چای خود را دم کنید، محتوای کافئین آن بیشتر می‌شود؛ بنابراین از مضرات چای مانده می‌توان به کافئین زیاد آن اشاره کرد.

زرد و تیره شدن دندان‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باید در مورد پرهیز از مصرف بیش از حد چای بدانید این است که خوردن زیاد این نوشیدنی سبب تیره شدن و زرد شدن دندان‌ها می‌شود. خوردن چای سیاه موجب تغییر رنگ و ساییدگی دندان‌ها می‌شود و به همین دلیل ظاهر بدی به دندان‌ها می‌بخشد.

سردرد و سرگیجه

نوشیدن چای سیاه یا قهوه در بسیاری از موارد به کاهش سردرد کمک می‌کند. کسانی‌که ۵ تا ۶ فنجان چای در طول روز چای یا قهوه می‌نوشند، لازم است بدانند احساس سردرد و سرگیجه شدید از عوارض کافئین زیاد است.

علاوه بر همه موارد ذکر شده، مصرف زیاد چای سیاه، چای سبز و قهوه ممکن است باعث بروز تهوع، استفراغ، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و تنفس، وز وز گوش و تداخل دارویی شود.

کم خونی

مَصرف چای مخصوصا بلافاصله بعد از صرف غذا ، مانع از جذب آهن موجود در غذا می شود، در نتیجه منجر به بروز بیماری کم خونی مزمن در مصرف کنندگان می شود. تانن یکی از ترکیبات چای است که مزه تلخی به آن می دهد درصورت ترکیب با آهن ، ایجاد رسوب می نمایند. درشت و سنگین بودن ملکول های رسوب ، توسط بدن جذب نمی شوند و به همین دلیل اگر چای بلافاصله بعد از آن غذا مصرف شود، از جذب آهن آن جلوگیری می کند.همچنین باعث کندی لخته شدن خون می شود.

مَصرف زیاد چای سبز چه عوارضی دارد؟!

مواردی که گفته شد، مرتبط با عوارض مصرف بیش از اندازه چای سیاه بودند، در ادامه گفته‌ایم مصرف زیاد چای سبز چه عوارضی دارد:

حساسیت به کافئین: افراد مبتلا به حساسیت شدید به کافئین ممکن است پس از نوشیدن چای سبز دچار بی‌خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع یا ناراحتی معده شوند.

آسیب کبدی: مصرف غلظت بالای عصاره چای سبز ممکن است در موارد نادر بر سلامت کبد تأثیر منفی بگذارد.

سایر محرک‌ها: اگر فردی چای سبز را در کنار داروهای محرک مصرف کند، می‌تواند فشار خون و ضربان قلب او را افزایش دهد.

بهترین زمان مَصرف چای سیاه و سبز

از آنجایی که مَصرف چای موجب کاهش جذب آهن می‌شود، بهتر است چای را یک ساعت قبل از غذا و یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر معده حساسی دارید، به هیچ عنوان با معده خالی چای نخورید، زیرا این کار موجب تحریک معده و حالت تهوع در شما می‌شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt