فواید دارویی و درمانی میوه بلوط

 در تغذیه سالم, سلامتی

میوه بلوط، همانطور که از نامش پیداست از درخت بلوط به دست می‌آید. این میوه که به شکل مخروطی کوچکی با پوست صاف و طرح‌دار است، اغلب به رنگ قهوه‌ای تیره رشد می‌کند. درون میوه بلوط، هسته‌ای درشت قهوه‌ای رنگ وجود دارد که داخل آن را ماده‌ای چرب احاطه کرده است.

فرق بلوط و شاه بلوط

بلوط و شاه بلوط دو میوه کاملا متفاوت هستند. بلوط‌ها حاصل درخت بلوط‌اند و رنگ روشن‌تری دارند، اما شاه‌بلوط‌ها میوه درخت شاه‌بلوط هستند، بزرگ‌ترند و رنگ تیره‌تری دارند. هنگامی که شاه‌بلوط‌ها برسند و پخته شوند، طعم شیرین‌تری دارند و می‌توان به‌سادگی آنها را خورد. بلوط‌ها تانن (نوعی ترکیب تلخ و سمی) بیشتری دارند که باعث تلخ‌ترشدن آنها می‌شود.

طبع میوه بلوط

طبیعت میوه بلوط سرد و خشک می باشد. بلوط حاوی مقادیر بالای ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (پانتووتنیک اسید)، ویتامین B6، ویتامین B9 (فولات)، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز، آهن، پتاسیم، روی، فیبر و پروتئین است.

فواید دارویی و درمانی میوه بلوط

معده و دستگاه گوارش:

میوه بلوط به دلیل مقادیر بالای فیبر و تانن موجود در آن به بهبود هضم غذا کمک می کند، نفخ معده را کاهش داده، زخم معده و زخم روده را درمان می کند و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.

افزایش سلامت استخوان:

مواد معدنی فراوانی که در بلوط یافت می شوند، مانند فسفر، پتاسیم و کلسیم، به افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از ظهور پوکی استخوان کمک می کنند.

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای تراکم مواد معدنی است و در غلظت های بالایی در بلوط یافت می شود. در نتیجه، مصرف بلوط می تواند سلامت استخوان را افزایش دهد.

کنترل قند خون:

بلوط به عنوان یک منبع غنی از فیبرهای حلال، گزینه مناسبی برای کنترل قند خون به شمار می‌رود. فیبر حلال، نوعی فیبر خوراکی است که در دستگاه گوارش گیاهان به آن می‌یابد و قابلیت جذب آب را دارد و در بدن جذب می‌شود. لذا مصرف میوه بلوط می‌تواند با کاهش سرعت جذب گلوکز به دستگاه گوارش، افزایش حساسیت به انسولین و بهبود کنترل قند خون کمک کند.

بهبود عملکرد مغزی:

بلوط دارای مواد فنلی، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌های گروه B و آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C و E می‌باشد که همگی در بهبود عملکرد مغزی موثر هستند. مواد فنلی موجود در میوه بلوط، به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی، در مقابله با رادیکال‌های آزاد که ممکن است باعث آسیب به بافت‌های مغزی شوند، محافظت می‌کنند. بنابراین، میوه بلوط به عنوان یک منبع غنی از مواد فنلی می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی کمک کند.

یبوست و اسهال:

بلوط حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

در طب سنتی ایران از میوه بلوط برای درمان سریع اسهال استفاده می کنند؛ توصیه می شود که میوه بلوط را خوب جویده و قورت دهند تا اسهال درمان شود.

بهبود سلامت قلب:

بلوط به طور قابل توجهی غنی از چربی اشباع نشده در مقایسه با چربی اشباع شده است و این به بهبود سطح کلسترول کمک می کند و حتی در مقابل بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز جلوگیری می کند. همچنین به حفاظت از چاقی و بیماری های قلبی ناشی از چربی های اشباع شده کمک می کند.

بلوط را چگونه بخوریم؟

شما می‌توانید مغز بلوط را به صورت خام، تفت داده شده و حتی آب‌پز میل کنید.

دقت داشته باشید که بلوط خام، به دلیل وجود مقادیر بالای تانن، تلخ است و بنابراین بهتر است پیش از مصرف، آن را برشته کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بلوط‌ها را ۲۰ دقیقه داخل آب جوش بیندازید و صبر کنید تا بلوط‌ها دیگر آب را قهوه‌ای نکنند.
  • حالا، بلوط‌ها را کنار بگذارید تا خنک‌تر شود و سپس، پوسته بیرونی آن‌ها را جدا کنید.
  • مغز بلوط‌ها را روی سینی فر بچینید و سینی را به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا کاملا برشته شوند.
  • شما می‌توانید از پودر این دانه‌های برشته شده، قهوه بلوط درست کنید.
  • علاوه بر این می‌توان از آرد میوه خشک شده بلوط همراه با آرد گندم، در تهیه نان‌های خانگی استفاده کرد. جالب است بدانید که نان بلوط در قحطی سراسری ایران در سال ۱۳۲۰ شمسی، غذایی بود که جان بسیاری از مردم را نجات داد.
  • برای تهیه جوشانده بلوط هم کافیست یک قاشق مرباخوری از میوه خرد شده بلوط را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و ۵ دقیقه، حرارت دهید. به همین سادگی، یک جوشانده مقوی گیاهی آماده کرده‌اید که پس از گذراندن از صافی می‌توانید نوش جان کنید.


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt