عوارض ناشی از رژیم غیراصولی

 در تغذیه سالم, سلامتی

گرفتن رژیم خودسرانه ‌ایده جذابی به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد، با هدف کاهش وزن و تناسب‌اندام به آن فکر می‌کنند. اینکه بتوانید به‌تنهایی وزن کم کنید و بدون صرف هزینه، به اندام ایده‌آلتان برسید، واقعاً هم می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.

اما چنین وسوسه‌ای، معمولاً نه‌تنها نتیجه مطلوبی برایتان ندارد، بلکه می‌تواند سلامتی‌تان را در معرض خطرات بسیار جدی قرار دهد. خطرات بالقوه‌ای که آسیب‌های ناشی از آن‌ها، در مقایسه با عوارض چاقی و اضافه‌وزن، به‌مراتب بیشتر است.

به‌طور متوسط در یک رژیم متعادل و سالم و البته پایدار تقریبا هر هفته باید نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید که اگر بین ۵۰۰ تا هزار کالری از کالری‌های دریافتی روزانه‌تان کم کنید این اتفاق خواهد افتاد.

عوارض رژیم خودسرانه

عوارض رژیم خودسرانه، الزاماً بلافاصله خودشان را نشان نمی‌دهند. به‌طورکلی، دو سناریوی متفاوت برای رژیم‌های غیرعلمی وجود دارد:

  • فرد از رعایت رژیم، نتیجه نمی‌گیرد و درنتیجه پس از مدتی آن را رها می‌کند.
  • فرد ظاهراً از رژیم، نتیجه می‌گیرد اما عوارض و آسیب‌های ناشی از گرفتن رژیم غذایی غیرعلمی، هم‌زمان با کاهش وزن یا کمی بعدتر، خودشان را نشان می‌دهند.

رژیم غذایی خودسرانه، پیامدها و عوارض منفی مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

مشکلات گوارشی

یکی از جدی‌ترین عوارض رژیم خودسرانه، دست‌و‌پنجه نرم کردن با مشکلات گوارشی جدی است. همه ما می‌دانیم که یکی از شروط کاهش وزن، کاهش کربوهیدرات دریافتی بدن است.

 اما مسئله اصلی این است که این کاهش باید چقدر باشد؟! 

کم کردن ناگهانی کربوهیدرات در رژیم خودسرانه به معنای محدودیت دریافت فیبر است چون بسیاری از مواد غذاییِ دارای کربوهیدرات مثل غلات، منبع مهمی برای دریافت فیبر هستند. کاهش ناگهانی این فیبر می‌تواند عوارضی مثل یبوست، اسهال و مشکلات بلندمدت و پایدار را برای سیستم گوارشی‌تان در پی داشته باشد.

پوست‌تان شل می‌شود

کاهش وزن سریع اغلب باعث شل شدن پوست در ناحیه شکم، بازوها و پاها می‌شود چراکه پوست در این حالت خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و زمان کافی ندارد تا همراه سایر قسمت‌های بدن کوچک شود.

باید توجه داشته باشید این حالت می‌تواند پیامدهای طولانی‌مدتی داشته باشد و حتی منجر به ناراحتی‌های روانی و عصبی شود. محققان معتقدند اگر پوست به‌طور طبیعی دو سال بعد از کاهش وزن به حالت طبیعی بازنگشت، عمل جراحی ممکن است تنها گزینه اصلاحی باشد.

موهایی که دیگر ندارید

رژیم‌های سخت می‌تواند منجر به شرایطی شود که در آن مو وارد فازی به نام تلوژن می‌شود. در این شرایط ممکن است شما بیش از ۵۰ درصد از موهای طبیعی خود را از دست بدهید.

این اتفاق به این دلیل می‌افتد که موها برای رشد به پروتئین نیاز دارند و با رژیم‌های مختلف ممکن است پروتئین به اندازه کافی به بدن نرسد و هورمون‌های استرس افزایش پیدا کند بنابراین باید اطمینان حاصل کنید برنامه رژیم غذایی‌تان آهسته و پیوسته و البته به اندازه کافی پرپروتئین است.

کاهش قدرت ایمنی بدن

کاهش قدرت ایمنی بدن، یکی دیگر از عوارضی است که این رژیم‌ها دارند و آمادگی فرد برای ابتلا به انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها حتی بهبود بیماری نسبت به افرادی که از رژیم‌های اصولی و منطقی پیروی می‌کنند در این افراد طولانی‌تر است.

افت سطح انرژی

کاهش کالری، یکی دیگر از شروط رسیدن به تناسب‌اندام است اما اگر این کاهش، غیراصولی باشد، می‌تواند به اُفت معنادار سطح انرژی‌تان بینجامد. خستگی، بی‌حالی و خواب‌آلودگی غیرعادی، دو عارضه رایج در رژیم خودسرانه محسوب می‌شوند. چنین حالاتی، درواقع سیگنال‌هایی از جانب سیستم متابولیسم هستند که نیاز بدنتان به کالری بیشتر را فریاد می‌کشند!

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt