شیرین بیان و خواص باورنکردنی آن

 در سلامتی, گیاهان دارویی

شیرین بیان که به آن ریشه‌ی شیرین نیز می‌گویند، گیاهی چوبی و چندساله است که تا حدود ۱ تا ۲ متر رشد می‌کند. ریشه‌های بلند و پرچین شیرین بیان به‌صورت افقی و زیر زمین پخش می‌شوند. از ریشه‌ی شیرین بیان بیشتر به‌عنوان شیرین‌کننده در آب‌نبات و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

علاوه‌بر استفاده از شیرین بیان در خوراکی‌ها، این گیاه به‌دلیل خواص درمانی گوناگون خود و افزایش طول عمر و سلامتی از زمان‌های باستان مورد توجه قرار گرفته است.

تاریخچه‌ی شیرین بیان

شیرین بَیان ریشه‌ی گیاهی است که «Glycyrrhiza glabra» نام دارد که در فارسی به آن «مَهْک» گفته می‌شود. این گیاه بومی اروپا و آسیاست و در این مناطق در دسته‌ی علف‌ها طبقه‌بندی می‌شود.

مصریان باستان عاشق ریشه‌ی شیرین بَیان بودند. آنها از چای ریشه‌ی شیرین بَیان به‌عنوان درمانی برای همه‌ی دردها استفاده می‌کردند. بعدها شیرین بَیان وارد چین شد و به گیاه مهمی در طب سنتی چین تبدیل شد.

در ادامه به خواص شیرین بیان میپردازیم:

درمان زخم‌های دهانی

برای درمان زخم‌های دهانی لازم است به اندازه‌ی یک قاشق غذاخوری شیرین بَیان را خرد کنید، و سپس آن را در ظرفی حاوی دو فنجان آب بریزید. اکنون حدود دو تا سه ساعت صبر کنید تا شیرین بَیان به خوبی در آب خیس بخورد.

در نهایت، با استفاده از این محلول، چندین بار در روز دهان‌تان را بشویید. این کار را آن قدر تکرار کنید تا رخم‌های دهانی‌تان بهبود یابند.

حفاظت از کبد

مطالعات انجام شده نتایج امیدبخشی را درمورد خواص شیرین بیان در حفاظت از کبد نشان داده است. شیرین بَیان حاوی «گلیسیریزین» است که با کاهش میزان سمّیت در درمان بیماری های کبد مؤثر است و به تثبیت وضعیت عملکردی طبیعی کبد کمک می‌کند.

مطالعه‌ی تحقیقاتی دیگری شواهدی را ارائه داده است که نشان می‌دهد «فلاونوئیدِ ازوئگوئتیدین» موجود در شیرین بیان از خواص آنتی اکسیدانی و مهارکنندگی برخوردار است که به حفاظت از سلول‌های کبدی دربرابر چربی بالا، صدمات ناشی از رژیم غذایی و آسیب ایجاد شده توسط استرس «اکسیداتیو» کمک می‌کند.

شیرین بیان و اسید معده

ریشه شیرین بیان درصورت استفاده به شکل دگلیسریزین شده سبب افزایش ترشح موکوس در معده شده و بدین شکل از معده و مری در برابر اسید معده محافظت می‌کند. شیرین بیان سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند.

با افزایش میزان استرس بدن اسید معده هم افزایش می‌یابد که درد شدید و التهاب را به دنبال دارد. شیرین بیان در کاهش استرس و کنترل هورمون استرس (کورتیزول) نقش دارد بنابراین با مصرف شیرین بیان می‌توان هورمون استرس را کنترل کرد.

کاهش درد قاعدگی و رفع علائم یائسگی

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و می‌توان از آن برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و همچنین درد پریود استفاده کرد. همچنین مصرف ریشه شیرین بیان در دوران یائسگی، گر گرفتگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد.

تسکین درد زونا

ابتدا، یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و مقدار اندکی آب را با هم ترکیب کنید تا خمیر نرمی درست شود. سپس، این خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید به تدریج خشک شود. بعد از آن، پوست‌تان را بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید.

هم‌چنین می‌توانید ابتدا مقداری دمنوش شیرین بیان تهیه کنید، اجازه دهید کمی خنک شود، و سپس آن را به نواحی آسیب دیده بمالید. این کار را روزی ۳ الی ۴ بار انجام دهید.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستند از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

زوی لینک زیر کلیک کنید.

خواص دارویی زرشک

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt