سبوس برنج و خاصیت آن بر روی مو

 در سلامتی, گیاهان دارویی

سبوس، بطور کلی به پوسته گیاهانی مثل برنج، جو یا گندم گفته می‌شود که سرشار از ویتامین‌ E، ویتامین‌های گروه ب، فسفر، آهن، روی، پتاسیم، منگنر و دیگر مواد آلی و معدنی می‌باشد. استفاده از سبوس برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، در رژیم غذایی روزانه توصیه می‌شود.

در بین سبوس‌ها، سبوس برنج با دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین ب و آنتی اکسیدان‌ها، برای درمان مشکلات مو مفید است. ویتامین ب، با تحریک سوخت‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شود. آنتی‌اکسیدان موجود در آن نیز باعث ترمیم سلول‌ها و محافظت از آن در برابر عوامل محیطی می‌گردد.

در این مطلب با ما باشید تا خواص سبوس برنج برای مو را برایتان شرح دهیم.

۱. تاثیر سبوس برنج بر شوره سر

برای شوره سر و ریزش مو نیز می توانید ۲ قاشق غذاخوری سبوس برنج را در ۲ لیتر آب جوشیده ریخته و پس از گذشت ۱۵ دقیقه و ته نشین شدن سبوس، آب را روی سر خود ریخته و موهایتان را با صابون یا شامپوی بچه شستشو دهید.

رنگ طلایی عصاره سبوس برنج، از پوسته قهوه‌ ای آن ناشی می ‌شود. این ماده طبیعی سرشار از آنتی ‌اکسیدان بوده و ضد شوره است؛ حتی می ‌تواند از موها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز محافظت کند.

۲. جوشانده سبوس برنج برای مو و رشد.آن

سبوس برنج سرشار از آهن و مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک می کند و موجب افزایش رشد مو می شود.

برای تقویت ریشه مو و رشد آن می توانید از دم کردۀ سبوس برنج به جای چای استفاده کنید، به این طریق که مقداری سبوس برنج را در داخل آب بجوشانید بعد سبوس آن را جدا کنید و دور بریزید؛ حالا می توانید جوشانده را به صورت چای بنوشید یا اینکه می توانید آن را در غذاهای رقیق و آبکی مانند سوپ بریزید و مصرف.کنید.

۳. سبوس برنج برای موهای سفید

برای حفظ سیاهی مو و جلوگیری از سفید شدن زودرس موهایتان حدود ۴۰ گرم سبوس و لیمو عمانی را در مقداری آب بجوشانید، سپس صاف کنید و بعد از دم کردن میل بفرمایید. معمولاً دم کرده سبوس برنج را در یخچال نگهداری می کنند و مدت استفاده آن هم دو روز است.

متخصصان تغذیه و طب سنتی معتقدند که مصرف روزانه سبوس برنج به صورت خوراکی ،ماسک و شستشو، باعث تیره شدن موها و رویش مجدد آنها می شود.

۴. ماسک سبوس برنج برای موهای نازک

مقداری سبوس برنج را با زرده تخم مخلوط کنید و به روی سرتان بمالید و بعد از ۳ ساعت به حمام بروید و آن را بشویید.

خیلی از خانم ها و آقایان از چسب یا تافت مو برای محکم کردن و فیکس کردن مو استفاده می کنند که در بعضی مواقع عوارض منفی دارد و باعث ریختن موها.می شود.

۵. خاصیت سبوس برنج برای ریزش مو

در چند سال گذشته پژوهش های بسیاری در مورد خواص سبوس برنج برای رویش مو انجام شده.است. یکی دیگر از پژوهش ها مربوط می شود به بررسی عصاره دی اکسید کربن بر روی افرادی که دارای ریزش موی آندروژنیک هستند.

تعدادی از افرادی که تحت این پژوهش قرار گرفتند به مدت ۶۴ روز عصاره سبوس برنج را به موی خود می مالیدند. در این پژوهش فواید سبوس برنج برای مو در سه گروه قطرو ضخامت مو، مقدار و تعداد مو، تراکم مو مورد بررسی قرار گرفت. پس از پایان دوره ی ۶۴ روزه مشخص شد که سبوس برنج سبب افزایش تراکم و مقدار مو می شود.

 

اگر به بخش خواص شناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt