زردچوبه چه خواصی دارد؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

در فرهنگ ایرانی و آسیایی استفاده کردن از ادویه‌ها و به خصوص زردچوبه در غذا‌ها بسیار دیده می‌شود. به همین خاطر بهتر است بدانیم ادویه مورد نظر چه ویژگی‌هایی دارد. به عقیده بسیاری از افراد زردچوبه صرفاً جنبه رنگ دهی به غذا دارد و نمی‌توانیم خواص دیگری را از آن انتظار داشته باشیم. این در حالی است که کاملاً اشتباه بوده و باید بگوییم که زردچوبه و ماده فعال آن کورکومین می‌توانند هم خواص دارویی و هم خواص درمانی داشته باشند.

با خواندن این مطلب از ماه خاتون، شما با خواص و فواید بی‌نظیر زردچوبه برای سلامتی بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی مهم‌ ترین خواص درمانی زردچوبه

بر اساس تحقیقاتی که تاکنون بر روی این ادویه انجام شده است، خواص بسیار زیادی را برای آن پیدا کرده‌اند. با این وجود در این قسمت سعی کرده‌ایم تا به مهم‌ترین خاصیت‌های این گیاه اشاره کنیم. شناخت مهم‌ترین خواص زردچوبه برای بدن سبب می‌شود تا بتوانید به شکل بهتر و راحت‌تری از این به بعد از زردچوبه در غذا‌های خود استفاده کنید.

زردچوبه و لاغری:

حتی اگر جزء افرادی هستید که اضافه وزن دارید و به دنبال کم کردن وزن خود هستید، می‌توانید از زردچوبه برای این منظور استفاده کنید. به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های طبیعی در زردچوبه، می‌توانیم بگوییم که این ماده برای کاهش وزن و چربی سوزی اهمیت بسیار زیادی دارد. مسلماً نمی‌توانید در غذا‌های خود از زردچوبه زیادی استفاده کنید؛ بنابراین بهتر است به سراغ نوشیدنی شیر طلایی بروید. این نوشیدنی از شیر، روغن نارگیل و زردچوبه تشکیل شده است که می‌تواند اثر فوق‌العاده زیادی را بر روی کاهش وزن شما داشته باشد.

درمان بیماری‌های گوارشی:

زردچوبه خواص بسیاری در درمان بیماری‌های گوارشی دارد. این گیاه می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند و درمان برخی از مشکلات مربوط به سیستم گوارشی را تسهیل نماید. یکی از خواص زردچوبه در این زمینه، تقویت عملکرد کبد است. زردچوبه می‌تواند به تنظیم فعالیت آنزیم‌های کبدی کمک کند و فرآیند هضم و جذب مواد مغذی را بهبود بخشد.

کاهش خطر بیماری‌های ذهنی:

خاصیت زردچوبه این است که می‌تواند میزان این فاکتورهای نوروتروفیک مغز را افزایش دهد. این خاصیت زردچوبه می‌تواند در به تعویق انداختن بسیاری از بیماری‌های مغزی مرتبط با افزایش سن موثر باشد. کورکومین زردچوبه همچنین می‌تواند باعث بهبود حافظه شود و شما را باهوش‌تر کند! هرچند در این زمینه نیاز به تحقیقات کنترل‌شده‌ی بیشتری وجود دارد.

درمان بیماری‌های التهابی:

خاصیت ضد التهابی قوی زردچوبه می‌تواند در کاهش التهابات بدن و تسکین علائم بیماری‌های التهابی مؤثر باشد. کورکومین، ماده فعال اصلی زردچوبه، خواص ضد التهابی قوی دارد. این ماده می‌تواند به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و فعالیت آن را تنظیم نماید. این خاصیت ضد التهابی زردچوبه می‌تواند در کاهش التهابات مرتبط با بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آسم، آلزایمر، اپتیک نوریتیس و برونشیت مزمن موثر باشد.

کنترل دیابت:

یکی از بزرگ‌ترین عوارض زردچوبه برای بدن که با مصرف بی‌رویه این ماده شاهدش خواهید بود، مربوط به دیابت و افزایش قند خون می‌شود. با این حال اگر به اندازه متعادل و مناسب از زردچوبه استفاده کنید، متوجه می‌شوید که این ماده سطح انسولین خون را متعادل می‌کند و در کاهش و تنظیم قند خون شما می‌تواند مؤثر واقع شود. صرفاً توجه داشته باشید که نباید مصرف آن را بیش از حد کنید.

خوا‌ص زردچوبه برای پوست:

  • در کنار خواص زردچوبه برای سلامت بدن و ذهن، خواص زردچوبه برای پوست شاید آن‌قدر عجیب به نظر نرسد. زردچوبه توانایی‌های زیادی در بهبود و پیشگیری از مشکلات پوستی و افزایش زیبایی پوست دارد.
  • ماسک زردچوبه برای شما پوست درخشانی به همراه می‌آورد که ممکن است به دلیل از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسید کننده پوست باشد. خواص زردچوبه و عسل در کنار هم بسیار مفید است. می‌توانید ماسک زردچوبه و عسل و ماست یونانی را در خانه تهیه کنید و برای ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید تا تاثیر آن را ببینید.
  • زردچوبه می‌تواند زخم را بهبود دهد. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می‌تواند التهاب زخم را کم کند و باعث زودتر جوش خوردن زخم شود. تحقیقات نشان داده است که این ادویه تاثیر مثبتی روی کلاژن‌ها و بافت پوست دارد.
  • ماسک زردچوبه برای درمان جوش صورت و آکنه هم مفید است و با هدف گرفتن منافذ پوست باعث آرام شدن التهاب جوش می‌شود. این روش علاوه بر زودتر خوب شدن جوش صورت باعث می‌شود که جای آن هم روی پوست باقی نماند.
  • ماسک زردچوبه علائم پیری زودرس را هم از بین می‌برد و از آن جلوگیری می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt