رنگ کردن مو چه تاثیری روی موها دارد؟

 در پوست و زیبایی, سلامتی

رنگ کردن مو علاوه بر ظاهر زیبا به جذابیت هر فردی نیز کمک می کند. رنگ کردن موها می تواند یکی از جالب ترین کارها برای تغییر ظاهر باشد و اصولاً اولین چیزی است که شخص برای تغییر ظاهر خود به سمت آن می رود به ویژه اینکه کار آسانی است و از تنوع بالایی نیز برخوردار است؛ اما اگر رنگ کردن مو با احتیاط انجام نشود و به صورت مدام تکرار گردد می تواند برای سلامتی موی شما مضر باشد و اثرات نامطلوبی بر بدن شما نیز بگذارد. در برخی شرایط بین رنگدانه های موهای شما، مواد شیمیایی موجود در رنگ مانند پراکسید و آمونیاک واکنش هایی رخ می دهد. این امر گاهی باعث برخی مشکلات می شود. 

به طور کلی رنگ موها به دو گروه طبیعی و شیمیایی تقسیم می شوند. برخی گیاهان خاصیت رنگدهی خوبی دارند و از زمان های دور برای تغییر رنگ موها استفاده می شدند. برای مثال رنگ کردن مو با حنا از دیرباز مرسوم بوده. هنوز هم خیلی از خانم ها و آقایان حنا را به رنگ های شیمیایی ترجیح می دهند. 

اما رنگ موهای شیمیایی تنوع بیشتری دارند. این رنگ ها در سه گروه دائمی، نیمه دائمی و موقت تقسیم بندی می شوند. رنگ موی موقت دوام ندارد و با شانه زدن و شستشو، پاک می شود. رنگ موهای نیمه دائمی نیز بعد از چند بار شامپو زدن، کمرنگ تر می شوند. ماندگارترین ترکیبات رنگی برای موها همان رنگ موهای دائمی هستند.

رنگ کردن چه تاثیری روی موها دارد؟

تقریبا همه خانم‌ها تجربه رنگ کردن مو را دارند و حداقل یک بار این کار را انجام داده‌اند. اگر حداکثر سالی ۵ تا ۶ بار موهای خود را رنگ کنید، آسیب چندانی به آن‌ها وارد نمی‌شود، اما اگر جزو آن دسته از خانم‌ها هستید که مرتب موهای خود را رنگ می‌کنند، باید بدانید رنگ کردن مداوم مو، جنس موی‌تان را خراب می‌کند.

رنگ کردن خیلی در ریزش مو تاثیری ندارد، اما زیاده‌روی در آن به مرور زمان، طراوت و شادابی موها را از بین برده و جنس مو را کاملا خراب می‌کند. رنگ کردن موها را خشک کرده و حالتی مرده پیدا می‌کنند، بنابراین احتمال به وجود آمدن موخوره در موهایی که به دفعات رنگ می‌شوند، زیاد است.

جالب است بدانید مقاومت موی تمام افراد هم‌سن تقریبا به یک اندازه است و با مرور زمان و گذر عمر است که موها مقاومت‌شان را کم کم از دست داده و ضعیف می‌شوند. بنابراین رنگ کردن تاثیر یکسانی روی انواع موها دارد اما با این همه رنگ کردن موهای فر یا مجعد، موهای آسیب‌دیده و موهایی که مدام در معرض گرد و غبار قرار دارند، بسیار سخت‌تر است. در نتیجه این افراد مجبورند یا از رنگ موی بیشتر استفاده کنند یا به دفعات زیادتری موی خود را رنگ کنند، بنابراین ممکن است بیشتر آسیب ببینند.

و اما مشکلاتی که ممکن است بعد از رنگ کردن مو برایتان اتفاق بیفتد :

شکنندگی مو

اغلب زنانی که موهای خود را دائما رنگ می کنند دچار خشکی مو می شوند و می بایست از روغن ها و شامپوهای ضد خشکی مو استفاده کنند. خشک شدن مو ها به دلیل مواد شیمیایی که در رنگ ها می باشد که رطوبت مو را از بین می برند. خشکی مو باعث شکنندگی و کاهش درخشندگی مو می شود که در برخی افراد اینقدر شکنندگی شدید است که می بایست موهای خود را کوتاه کنند.

حساسیت و آلرژی

استفاده از رنگ برای مو می تواند برای افراد بخصوص در زنان ایجاد آلرژیک کند و این به دلیل واکنش های آلرژی زای PPD می باشد. استفاده مکرر از رنگ مو می تواند باعث شود که این آلرژیک دائمی شود. از نشانه های آلرژی می تواند خارش، سوزش پوست سر، قرمزی و تورم پوست، شوره باشد.

پوست تحریک پذیر

رنگ مو می تواند در برخی افراد واکنش های پوستی ایجاد کند. زمانی که فردی دچار تحریک پوستی می شود دچار علائمی مانند احساس سوزش، قرمزی پوست و همینطور خارش می شوند. سعی کنید چند روز قبل از استفاده از رنگ مو روی قسمتی از موی خود این کار را انجام دهید تا از عدم حساسیت اطمینان حاصل کنید.

دهیدراته شدن مو

اگر به طور دائم موهای خود را رنگ می کنید، موها رطوبت خود را از دست می دهد. این به خاطر وجود مواد شیمیایی قوی در رنگ موهای دائمی است. وقتی رطوبت مو از بین می رود ساقه مو به راحتی شکسته می شود. شکنندگی مو یکی از شایع ترین عوارض رنگ مو است که به مرور درخشندگی مو را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

نکاتی برای کاهش عوارض رنگ مو

_ هرگز خودتان اقدام به رنگ کردن موها نکنید. وقتی در خانه مواد رنگ مو را ترکیب می کنید احتمال اشتباه وجود دارد. برای رنگ کردن مو به آرایشگاه مراجعه کنید تا افراد متخصص کار را به درستی انجام دهند.

_ در صورت امکان فواصل بین رنگ کردن موها را به ۳ ماه افزایش دهید تا کمتر عوارض رنگ مو را تجربه کنید.

_ در صورت رنگ کردن موها در خانه حتما به توصیه سازنده در مورد زمان توجه کنید. هرگز رنگ مو را مدت بیشتری روی موها قرار ندهید.

_ حتما بعد از استفاده از رنگ های شیمیایی، موهایتان را به خوبی شستشو دهید. باقی ماندن مواد روی پوست سر و موها عوارض خطرناکی دارد.

_ رنگ موهای مختلف را با هم ترکیب نکنید به خصوص برندهای متفاوت رنگ مو نباید با هم ترکیب شود. امکان تداخل مواد و عوارض شدیدتر وجود دارد.

_ انواع رنگ موی شیمیایی برای ابروها ساخته نشده و موجب آسیب جدی و سوختن ابروها می شود.

 

اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما هم دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

چه شوینده ای برای چه پوستی مناسب است؟

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt