راهکارهایی برای از بین بردن جوش سرسیاه

 در پوست و زیبایی, سلامتی

جوش های سر سیاه یکی از انواع رایج جوش ها می باشند که بسیار ریز بوده و ممکن است در هر ناحیه از بدن نمایان شوند. به طور کلی احتمال ایجاد شدن جوش های سر سیاه بیشتر در صورت و بینی مشاهده می شود. موثر ترین روش جهت جلوگیری از ایجاد جوش سر سیاه، پاکسازی روزانه صورت می باشد. همچنین می توانید از ماسک صورت برای جوش سر سیاه کمک بگیرید و هرچه سریع تر از شر جوش های سر سیاه صورت خود خلاص شوید.

جوش های سر سیاه صورت زمانی تشکیل می شوند که مسیر فولیکول های مو روی پوست مسدود شده و بسته شوند. جالب است بدانید هر فولیکول شامل مو و غده سبوم است که وظیفه تولید چربی را بر عهده دارد، تشکیل می شود. سلول های مرده پوست به همراه چربی ها در منافذ فولیکول ها مو جمع شده و باعث ایجاد برآمدگی بر روی سطح پوست می شود.

اگر پوست صورت روی برآمدگی بسته بماند، جوش سر سفید ایجاد شده و اگر در معرض هوا قرار بگیرید، جوش سر سیاه شکل می گیرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی ماسک های خانگی برای رفع این مشکل بپردازیم:

ماسک خاک رس

خاک رسِ بنتونیت ماده‌ای معدنی، غنی و التیام‌بخش است که در برخی کشورها عمدتا برای درمان بیمار‌ی‌های پوستی از آن استفاده می‌شود. به این دلیل که مولکول‌های آن وقتی خیس می‌شوند بار الکتریکی دارند که باعث می‌شود چربی و سایر ناخالصی‌های منافذ پوست بیرون کشیده شود.

وقتی ماسک خاک رس را روی پوست‌تان می‌گذارید، هم مواد معدنی آن جذب پوست می‌شود و هم جوش سرسیاه از پوست خارج می‌شود،‌ همچنین این ماده به گردش خون کمک می‌کند و موجب روشن شدن پوست می‌شود و پوستی سالم و بدون لک را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • یک قاشق چای‌خوری خاک رس
  •  آب یا سرکه سیب

دستورالعمل:

خاک رس را با مقداری آب یا سرکه سیب مخلوط کنید تا به‌صورت خمیری سفت دربیاید. با نوک انگشتان‌تان لایه‌ای نازک از این خمیر را روی صورت بگذارید و اجازه بدهید ۱۰ الی ۲۵ دقیقه (با توجه به میزان خشکی پوست‌تان) روی صورت‌ بماند، سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و روی آن مرطوب‌کننده بمالید.

ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ ماسکی ساده است که برای پر کردن موقت منافذ پوست استفاده می‌شود،‌ بنابراین هم جوش سرسیاه را از بین‌ می‌برد هم مانع از ایجاد آن می‌شود. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی برای پوست است و نسبت به سایر درمان‌های جوش سرسیاه خشکی کمتری ایجاد می‌کند.

وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • تخم‌مرغ
  • دستمال کاغذی
  • یک کاسه‌ی کوچک
  • یک حوله‌ی تمیز

دستورالعمل:

زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ را از هم جدا کنید و صورت‌تان را بشویید،‌ سپس صورت را خشک کنید و لایه‌ای نازک از سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی آن بمالید. در اینجا دو روش وجود دارد:

  1. روی سفیده‌‌ی تخم‌مرغ که روی صورت‌تان است، یک دستمال کاغذی قرار بدهید و آن را به آرامی به صورت‌تان بفشارید،. اجازه بدهید لایه‌ی اول خشک شود، سپس روی آن لایه‌‌ی دیگری از سفیده‌ی تخم‌مرغ بمالید. با انگشتان به آرامی روی آن ضربه بزنید طوری که دستمال‌ها تکان نخورد، سپس سومین لایه را روی آن بمالید. وقتی ماسک خشک شد، صورت حالت جمع‌شدگی پیدا می‌کند. حالا دستمال‌ها را بردارید و به آرامی صورت‌تان را بشویید. سپس آن را خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.
  2. روش دیگر این است که می‌توانید بدون استفاده از دستمال کاغذی ۳ تا ۵ لایه سفیده‌ی تخم‌مرغ را پس از خشک شدن هر لایه روی صورت بمالید، اگر لایه‌ی قبلی خشک نشده باشد، این ماسک فایده‌ای ندارد.

ماسک شیر و عسل

شیر و عسل هر دو خواصی دارند که برای پوست خوب است. عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد و اسید لاکتیک موجود در شیر موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود. در اینجا این دو ماده‌ی مفید با هم ترکیب می‌شوند تا حالت چسبناک پیدا کنند و به عنوان ماسک برای جوش سرسیاه استفاده شوند.

وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام و ارگانیک
  • یک قاشق چای‌خوری شیر
  • نوار نخی تمیز

دستورالعمل:

یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام و ارگانیک را با یک قاشق چای‌خوری شیر مخلوط کنید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در مایکروویو بماند تا گرم شود سپس دوباره آن را هم بزنید. وقتی به دمای مناسب رسید، یک لایه‌ی نازک از آن را روی جوش‌های سرسیاه بمالید و به آرامی اما محکم یک نوار پارچه‌ای و نخی روی آن بگذارید، بعد از ۲۰ دقیقه پارچه‌ها را به آرامی بردارید، صورت را با آب سرد بشویید و آن را مرطوب کنید.

ماسک دارچین و عسل

عسل برای از بین بردن جوش سرسیاه معجزه می‌کند. اگر دارچین را نیز به آن اضافه کنید، تاثیرگذاری آن را بیشتر خواهد شد. عسل حاوی عوامل ضد باکتری است و بخاطر خاصیت چسبندگی که دارد، به بیرون کشیدن آلودگی از منافذ پوست شما کمک می‌کند. دارچین نیز به گردش خون در صورت شما بهبودی بخشیده و باعث می‌شود پوست، صاف و سالم بنظر برسد.

وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری دارچین
  • یک پارچه تمیز و نازک

دستورالعمل :

برای درست کردن این ماسک، یک قاشق غذاخوری عسل را در یک ظرف بریزید. یک قاشق غذاخوری دارچین به آن اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. این خمیر را بر روی جوش ‌های سرسیاه قرار دهید و با یک پارچه تمیز و نازک آن بپوشانید. پارچه را فشار دهید تا به خمیر بچسبد. اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه روی صورتتان باقی بماند.پارچه را جدا کنید و پوستتان را با آب گرم بشویید. انجام این روش به طور مکرر چند بار در هفته تا حد زیادی به از بین رفتن جوش‌های سرسیاه کمک می‌کند.

درمان روزانه‌ی جوش سرسیاه با آب

وقتی ماسک‌ها و نوارها را برای پر کردن منافذ پوستی استفاده می‌کنید نتایج فوق‌العاده‌ای دارند اما برای جلوگیری از خشکی پوست بیشتر از چند بار در هفته نمی‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر می‌خواهید درمانی روزانه برای جلوگیری از ایجاد جوش سرسیاه داشته باشید، یک یا دو بار شست‌وشوی صورت با آب در روز، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، این کار به برطرف کردن زوائد پوستی و سبوم‌های اضافی کمک می‌کند و باعث تمیز شدن منافذ پوست می‌شود. اما بعد از شست‌وشوی صورت با آب، حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست و ایجاد سبوم اضافی جلوگیری کنید.

وسایل موردنیاز:

  • آب تمیز
  • یک حوله‌ی تمیز
  • مرطوب‌کننده

دستورالعمل:

دو بار در روز صورت‌تان را با آب خنک و تمیز بشویید، با یک حوله‌ی تمیز به آرامی صورت‌تان را خشک و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود که این کار را بعدازظهرها انجام بدهید (تا هر چیزی را که در ابتدای روز روی صورت‌تان نشسته است، پاک کنید) و بار دیگر این کار را هنگام غروب انجام بدهید. صبح و غروب هم زمان‌های مناسبی برای شستن صورت هستند.

 

اگر به بخش آرایش و زیبایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

جوش و راه های درمان آن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt