درمان شوره سر

 در پوست و زیبایی, سلامتی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

شوره سر

شوره، سلولهاى جدا شده از طبقهى شاخى رو پوست هستند که ممکن است به صورت پوسته های خشك و سفید، و يا پوسته های چرب متمايل به رنگ زرد باشند.

بيشتر در پوست سر و يا در قسمتهايى از بدن ايجاد مىشوند كه داراى تعداد زيادى مو و غدد ترشحكنندهى چربى با فعاليت زياد هستند. شوره سر يا شوره بدن همراه با التهاب پوست و غدد ترشح كنندهى چربى، به علت يك بيمارى از گروه اگزما هستند. شوره سر بسيار شايع است و غالبا بعد از سنبلوغ شروع مى شود (زیرا در جوانی تجمع خون بیشتر است).

در سنين بالاتر نسبتا بهبود مى يابد اما امكان عود آن خيلى زياد است. اين بيمارى ممكن است با خارش همراه شود ولى به عنوان يك عارضهى موقت به حساب مىآيد.

اين بيمارى براساس استعداد ژنتيكى يا ارثى و دخالت عوامل درونى و بيرونى از قبيل هورمونها، عفونتها و آشفتگىهاى عصبى و غيره پديد مى آيد و داراى دورههاى كاهش يا خاموشى و دورههاى عود يا بازگشت است.

تغييرات هورمونى در دوره بلوغ موجب تحريك غدههاى ترشح كننده چربى پوست و باعث بزرگ شدن و ترشح بيش از حد آنها و پيدايش يك دوره موقت شوره سر مىشود.

در بعضى افراد غدههاى ترشح كنندهى چربى پس از پايان سنين اوليهى بلوغ نيز همچنان به فعاليت بيش از حد خود ادامه مى دهند و در نتيجه پوست سر به طور دايمى با شوره يا پوسته هاى خاكسترى زرد پوشيده مىشود.

مناطقى از بدن كه گرفتار التهاب پوست و غدد چربى مىشوند، داراى مو و غدد ترشحكنندهى چربى به تعداد زياد هستند.

از جمله اين نواحى و در درجه اول پوست سر است.

ابروها، پلكهاى چشم، بينى، گونه ها، چانه و پيشانى در درجه دوم در معرض ابتلاى اين بيمارى قرار دارند. ضايعات صورت در مردان شيوع بيشترى دارد و ممكن است بسيار پايدار شود. همچنين گاهى اوقات ممكن است جناغ سينه، نواحى چينهاى زير بغل، كشاله ران و چين زير پستان به اين عارضه مبتلا گردند.

درمان شوره سر

  • (روش اول)

۲ لیوان آب جوش

۴ قاشق غذاخوری گل بومادران

۲ لیوان سرکه

آب جوش را به گل بومادران اضافه کرده، بعد از یک ساعت سرکه را در آن بریزید پس از یک روز مخلوط را صاف کرده و قبل از حمام مقداری از آن را روی سر ماساژ دهید.

نیم ساعت صبر کرده سپس سر را بشویید.

این دارو به علت داشتن ویتامین‌های متعدد در گل بومادران از ریزش مو نیز جلوگیری مي‌کند و همچنین تقویت کننده و ترمیم کننده موهای ریخته است.

  • (روش دوم)

۲ لیوان آب جوش

۴ قاشق غذاخوری گزنه خرد شده

۲ لیوان سرکه

برگ گزنه را با آب روی  حرارت ملایم قرار داده بعد از ۱۵ دقیقه صاف کنید و سرکه را به محلول حاصل بیفزایید و در ظرفی نگهداری کنید.

هفته ای دوبار مقداری از این محلول را روی سر ماساژ دهید و پس از یک ساعت بشویید. این محلول تقویت کننده مو و برطرف کننده شوره سر می باشد.

  • (روش سوم)

روغن کرچک

صابون کتیرا

روغن زیتون

روغن ها را مخلوط کرده و هفته‌اي دو بار قبل از حمام پوست سر را با روغن ها ماساژ داده و پس از نیم ساعت با صابون کتیرا بشویید.

این ترکیب علاوه بر درمان شوره سر و موخوره موها را پرپشت و زیبا می کند.

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt