خوردن چه غذاهایی باهم مضر هستند؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

خوردن چه غذاهایی باهم مضر هستند؟ 

این سوالی‌ست که حتما یکبار در هر خانواده ایرانی از زبان یکی از اعضای خانه شنیده شده است. داشتن سفره‌های رنگارنگ در مهمانی‌ها و خوردن غذاهای متنوع و خوش‌آب‌و‌رنگ از لذت‌بخش‌ترین آداب و رسوم ما ایرانی‌ها‌ست که خوشی‌ کنار هم بودن را تکمیل می‌کند.

از آن‌جایی که دستمان در خوردن به کم نمی‌رود و نمی‌توانیم به هیچ غذایی که در سفره چشمک می‌زند نه بگوییم، ما را بر آن داشت تا با ارائه مطالبی جذاب و کاربردی در باب ممنوعیت مصرف همزمان غذاها از طیش‌شدن عیش شما جلوگیری کنیم. دانستن این موضوع که خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند، می‌تواند شما را به یک متخصص تغذیه تمام‌‌عیار در مهمانی‌ها تبدیل کند.

قبل از این که بدانیم چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم باید چند تا نکته را مدنظر داشته باشید:

  • منظور از این تداخلات مواد اولیه‌ای که برای پختن انواع غذاها با هم ترکیب می‌شوند، نیست.
  • منظور مواد غذایی که نباید در کنار هم یا پشت سر هم خورده شوند.
  • تداخلات و ناسازگاری غذایی همیشه بلافاصله عارضه حادی را بروز نمی‌دهد که توجه ما را جلب کند.
  • گاهی این تداخلات به صورت تدریجی و در اثر تکرار باعث بروز بیماری می‌شود.
  • گاهی هم فقط باعث تشدید یک بیماری می‌شود.

تداخل دو غذای پر پروتئین

گروهی از غذاهایی که نباید با هم خورد شامل موادی هستند که از ترکیبات مشابهی تشکیل شده‌اند. مثلاً همانطور که گفته می‌شود نباید نان را با برنج خورد زیرا هر دو سرشار از کربوهیدرات هستند و می‌توانند کالری دریافتی را به میزان زیادی افزایش دهند، خوردن غذاهای پر پروتئین نیز فکر خوبی نیست. مثلاً خوردن تخم مرغ با بیکن. پروتئین ماده‌ی سختی برای هضم است و هضم آن نسبت به دیگر مواد مغذی طولانی‌تر است. وقتی دو غذای پر پروتئین را با هم می‌خورید، هضم آنها بسیار طولانی می‌شود از این رو به اصطلاح روی معده سنگینی می‌کنند.

تداخل غذایی شیر و مرکبات

دو گروه از غذاهای ناسازگار دیگر، ترکیب شیر و مرکبات است. شما معمولاً در یک لیوان شیر خود آب پرتقال نمی‌ریزید اما ممکن است شیر و آب پرتقال را هر دو در یک وعده‌ی صبحانه مصرف کنید. متاسفانه شیر و مرکبات در لیست غذاهایی که نباید با هم خورد قرار دارند. شیر در کنار مرکبات در معده منعقد می‌شود و از این رو زمان بیشتری برای هضم آن طول می‌کشد. هضم طولانی مساوی ست با احساس سوزش و گرما در معده و همچنین تولید نفخ فراوان. شیر را جدا و میوه‌ها را جدا و در وعده‌‌های دور از هم مصرف کنید تا گوارش بهتری داشته باشید و از همه‌ی مواد مغذی بهره‌مند شوید.

ماست را با ترشی نخورید. 

اگر می‌خواهید برای همراهی غذا از ترشی استفاده کنید یا غذای شما حاوی آبلیمو است، بهتر است خوردن ماست و لبنیات را فراموش کنید؛ چراکه هر دویشان طبع سردی دارند. اگر همزمان خورده شوند، فرد دچار سردی می‌شود.

ماست را با ماهی نخورید. 

هر چقدر غذا طبع سردی داشته باشد، خوردنش مشکل‌سازتر می‌شود. ماست طبع سردی دارد و نباید همراه با ماهی که سردترین طبع را در میان گوشت‌ها دارد، میل شود؛ چراکه باعث تولید خلط خام زیادی در بدن می‌شود.

نخوردن ترکیب شیر و موز

حقیقت این است که ترکیب شیرموز باعث به تاخیر افتادن روند گوارش شده و اختلالات خواب را درپی خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است خوردن شیر موز می‌تواند باعث تولید مواد سمی در بدن شود. همچنین این موضوع می‌تواند به گرفتگی سینوس‌ها، سرماخوردگی، سرفه، و آلرژی در فرد دامن بزند. از سویی دیگر، گرچه این دو مواد غذایی هر دو مزه شیرینی دارند، اما در روند پس از هضم شرایط آن‌ها بسیار متفاوت است.

خربزه و عسل را باهم نخوریم. 

ترکیب‌های موجود در این دو ماده خوراکی با یکدیگر واکنشی نشان می‌‌دهند که نتیجه این واکنش، به وجود آمدن یک ماده سفت و سخت است. به همین دلیل، خربزه و عسل اگر باهم مصرف شوند، سفت شدن ماده حاصل از ترکیب آنها، باعث می‌شود هضم برای دستگاه گوارش بسیار سخت شود.

ماست و سالاد را با هم نخورید. 

بهتر است سالاد و ماست را به صورت جداگانه یا با حداقل یکی، دوساعت فاصله میل کنید. حتی می‌توان ماست را قبل از غذا و سالاد را بعد از غذا مصرف کرد. برای همراهی غذا، سبزی‌ها به‌ویژه ریحان، ترخون و تره که طبع گرمی دارند، بهترین گزینه‌اند.

و در آخر

مابین غذا آب ننوشید. 

آب در عرض ۱۰دقیقه و آب میوه ۱۵ تا ۳۰دقیقه داخل معده راه پیدا می‌کند. مایعات، فعالیت آنزیم‌هایی را که بدن برای هضم کردن پروتئین‌ها، کربوهیدرات و چربی‌ها به آن نیاز دارد، کند می‌کند. هرچه قدر می‌خواهید با فاصله مناسب، قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید پس از مصرف غذا نیز، بعد از نیم ساعت یا بیشتر می‌توانید مایعات بنوشید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گرذآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt