خواص کدو حلوایی

 در تغذیه سالم, سلامتی

کدو حلوایی (Pumpkin) همان‌طور که از نامش پیداست به خانواده‌ی کدو تعلق دارد، میوه ای زمستانی است که معتقدند منشا آن از آمریکای شمالی است.

کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد.

سوپ کدو حلوایی، پوره‌ی کدو حلوایی، خورشت کدو حلوایی، کیک و انواع شیرینی با طعم‌های جذاب و شیرین، همگی خوردنی‌های متنوع و پرخاصیتی هستند که می‌توانید با کدو حلوایی درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید.

این گیاه خوراکی حاوی اکسید های قدرتمند آنتی هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول های پوستی جدید و نرم تر و جوان تر شدن این بافت کمک می کند.

کدو حوایی با داشتن غنی ترین ریزمغذی ها، مجهز به سلاح هایی موثر برای مقابله با بیماری ها است.

خواص کدو حلوایی:

تقویت سیستم ایمنی بدن

در فصل سرما، کدوحلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس‌ها محافظت می‌کند. چون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. رنگ نارنجی این کدوی خوشمزه سرشار از کاروتنوئید‌ها است. در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی فوق‌العاده است، چون به بدن کمک می‌کند تا ویتامین A تولید کند. این ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با ابتلا به بیماری‌های فصل سرما مقابله می‌کند. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان داده است که این ویتامین برای سلامت روده‌ها بسیار ضروری است، چون باعث تقویت پرز‌هایی که سطح آن را پوشانده می‌شود و به این ترتیب به مقابله با عفونت‌ها کمک زیادی می‌کند. علاوه براین، ویتامین A می‌تواند از پیری زودهنگام قدرت بینایی پیشگیری کرده و باعث تقویت آن شود.

دارای خواصی برای پوست و مو

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدوحلوایی بخصوص بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در آن برای سلامت پوست مفید هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که بتاکاروتن برای حفاظت پوست در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید مؤثر است. یادتان باشد که مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن مانند کدوحلوایی می‌تواند باعث بهبود بافت و ظاهر پوستتان شود.

کدو تنبل منبع خوبی از نیاسین است که به بهبود گردش خون در پوست صورت کمک کرده و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است.

و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تغذیه پوست خشک صورت کمک کرده و آن را مرطوب می کند.

همچنین به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C که دارد به پاک سازی پوست کمک کرده و لکه های تیره آن را درمان می کند.

مقادیر بالای روی موجود در کدو تنبل به حفظ کلاژن مو کمک کرده و باعث تقویت موی سر می شود.

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در کدو تنبل به بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد مو کمک می کنند.

از دیگر خواص کدو حلوایی، خواص نرم کنندگی طبیعی است که به نرم تر و صاف تر شدن موی سر کمک می کند.

از دیگر خواص کدو حلوایی دارویی و درمانی برای بدن

بسیار مفید برای فشارخون

کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پتاسیم است؛ بنابراین تأثیر مثبتی روی سلامت عروق دارد. توصیه می‌کنیم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کنترل فشارخونتان از خواص کدوحلوایی و تخمه‌های آن غافل نشوید.

مناسب برای رفع یبوست

افرادی که به طور مرتب دچار یبوست می‌شوند می‌توانند از فواید کدوحلوایی بهره‌مند شوند. چون این کدوی خوش‌رنگ سرشار از فیبر است و خاصیت ضدیبوستی دارد. کدوحلوایی برای افرادی که به مشکلات روده دچار هستند نیز توصیه می‌شود. تخمه‌های کدوحلوایی سرشار از آهن است و به این ترتیب برای مقابله با کم‌خونی و خستگی مفید هستند. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید و یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برید از خوردن تخمه‌های کدو غافل نشوید.

مردان

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای روی موجود در کدو تنبل به افزایش سطح تستوسترون کمک کرده و ناتوانی جنسی و ناباروری در مردان را درمان می کند.

لاغری و کاهش وزن

کدو تنبل یکی از بهترین میوه ها برای لاغری و کاهش وزن محسوب می شود که به کاهش شاخص توده بدنی کمک می کند؛ مقادیر بالای فیبر موجود در کدو حلوایی به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

کبد

کدو تنبل یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به سم زدایی و پاک سازی بدن و کبد کمک کرده و بیماری هایی مانند کبد چرب را درمان می کند.

سرماخوردگی

کدو تنبل حاوی مقادیر بالای بتا کاروتن و ویتامین C است که هر دو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند؛ ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه را کاهش می دهد و بتاکاروتن با افزایش تولید گلبول های سفید خون خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی را از بین می برد.

سرطان

تحقیقات انجام شده توسط گروه تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که بتا کاروتن موجود در کدو تنبل خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش می دهد.

کدو حلوایی برای مقابله با پیری چشم‌ها

کدو حلوایی حاوی لوتئین و زآگزانتین است. این دو رنگدانه‌ی کاروتنوئیدی برای سلامت چشم‌ها مفیدند. این رنگدانه‌ها مانند فیلتری در برابر نور آبی اشعه‌های خورشیدی عمل می‌کنند که برای سلامتی سلول‌های شبکیه مضر هستند.

 

گردآوری: عسل حسن زاده

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    عالی بود مطالبتون

  • ناشناس

    میشه آموزش چند مدل دستور غذایی و دسر با کدو حلوایی رو هم بزارین؟

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt