خواص دمنوش بهار نارنج و طرز تهیه آن

 در سلامتی, گیاهان دارویی

شکوفه‌های نارنج که با نام بهار نارنج می‌شناسیم به عنوان یکی از خوش‌عطرترین طعم دهنده‌های چای شناخته می‌شوند. این شکوفه‌های خوش عطر بهاری علاوه بر اینکه یک طعم دهنده قوی برای تهیه انواع دمنوش گیاهی هستند در تهیه مربا هم کاربرد دارند.

مردم مناطق شمالی جمع آوری شکوفه‌های نارنج را در فصل بهار انجام می‌دهند اما هر زمان از سال که به شمال سفر کنید می‌توانید بهار نارج خشک شده و خوش عطر را از مغازه‌های محلی تهیه کنید. یکی از موارد مصرف این شکوفه‌های خشک شده تهیه دمنوش بهار نارنج است که خواص بسیار زیادی هم دارد.

شکوفه بهار نارنج چطور جمع آوری و خشک می‌شود؟

با گذاشتن پارچه یا پتو در پای درخت می‌توانید شکوفه بهار نارنج را جمع آوری کنید. برای این کار درخت را تکان دهید تا گلبرگ‌ها و شکوفه‌ها روی پارچه قرار بگیرند. سپس شاخه‌های کوچک و برگ‌های اضافی را از آنها جدا کنید. مکان مناسبی برای خشک کردن این شکوفه‌ها در نظر بگیرید. بسته به رطوبت منطقه این مسئله ممکن است چند روزی طول بکشد.

طبع بهار نارنج

طبع بهار نارنج گرم و خشک است و برای افرادی که طبع سردی دارند بسیار مناسب است. درخت نارنج در مرحله اولیه به صورت بذر کاشته می شود و عموما در مناطق کاملا شمالی یا جنوبی به عمل می آید. این درخت عموما در مناطق گرم و مرطوب سرپا می ماند.

خواص دمنوش بهار نارنج

آرامش اعصاب:

دمنوش بهار نارنج با تاثیر مثبت روی سیستم عصبی باعث ایجاد آرامش و همچنین کاهش اضطراب و تحریکات عصبی می شود، برای برطرف قولنج های عصبی مفید است و به بهبود خلق و خو و برطرف کردن غم و افسردگی کمک می کند.

باعث بهبود کیفیت خواب می شود :

اگر شما از افرادی هستید که بی خوابی گاه به گاه به سراغتان می آید ، باید به شما خاطر نشان کرد که حتما قبل از خواب یک فنجان دمنوش بَهار نارنج بنوشید و شاهد تاثیرات مثبت این دمنوش گیاهی بر بی خوابی های خود باشید.

این گیاه فوق العاده به دلیل خواص آرامش بخشی ، حس آرامش را به فرد القا می کند و باعث می شود که فرد به راحتی بتواند بخوابد و سریع به خوابی عمیق برود.

خواص بَهار نارنج برای خانم ها:

برای تسکین درد های قاعدگی و مشکلات مربوط به یائسگی خانم ها ، بهترین گزینه همیشه استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی است زیرا عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. یکی از این داروهای گیاهی ، دمنوش و چای بهار نارنج و عرق آن است.
معمولا تغییرات هورمونی در دوران پریودی خانم ها با استرس، اضطراب و ناراحتی های روحی و عصبی همراه است که در اکثر خانم ها این آشفتگی ها با گریه کردن یا واکنش های هیجانی تند تخلیه می شود؛ این بار به جای مصرف دارو و مسکن های شیمیایی، دمنوش های گیاهی از جمله بَهار نارنج را امتحان کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

بَهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می شود.

بهبود دستگاه گوارش:

نوشیدن دمنوش بهار نارنج به تسکین درد های پی در پی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و سکسکه مفید است. به طورکلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج اشتهاآور است و تاثیر بسیاری در تقویت معده دارد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش بَهارنارنج:

  • دو قاشق غذاخوری بهار نارنج خشک شده
  • دو لیوان آب جوش
  • یک قاشق عسل
  • مقداری چای سیاه (در صورت تمایل)

طرز تهیه:

برای تهیه دمنوش بَهارنارنج حدود ده گرم یا دو قاشق از گل بَهار نارنج. را در دو لیوان آب جوش بریزید. و اجازه دهید حدود بیست دقیقه به ارامی بجوشد. (در قوری روی حرارت کم) سپس ان را با صافی صاف کنید و میل کنید. برای طعم دار کردن ان میتوانید از عسل استفاده کنید. میتوانید کمی بهار نارنج خشک شده، عرق بهار نارنج یا قدری چای سیاه به آن اضافه کنید.

همچنین برای تسکین معده و تقویت آن مصرف. این چای را فراموش نکنید. حتی اگر بیماری و دردی هم ندارید. می توانید به جای چای معمولی از چای بَهارنارنج. و دمنوش های سنتی دیگر استفاده کنید. این چای در فصل زمستان. در کنار بخاری یا شومینه بسیار می چسبد.

 

اگر به بخش خواص موادغذایی علاقمند هستید. از مقاله قبلی ما هم دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

تخمه کدو تنبل «نیروگاه تغذیه»

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt