خواص دارویی زرشک

 در تغذیه سالم, سلامتی

با شنیدن نام زرشک، اولین چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند زرشک‌پلو با مرغ است. حتما شما هم موافقید که بخش زیادی از مزه‌ی بی‌نظیر این غذای ایرانی خوشمزه، به‌خاطر همان دانه‌های ترش زرشک است. اما آیا می‌دانید زرشک خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد؟

همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم خواص زرشک را به شما معرفی کنیم.

تقویت قلب:

برای داشتن قلب سالم شما می بایست تغذیه سالمی داشته باشید، همچنین قلب سالم برای داشتن یک زندگی عادی ضروری است، زرشک دارای ترکیب فعالی به نام بربامین می باشد که این ترکیب از قلب انسان در برابر آسیب به بافت جلوگیری می کند. زرشک در تنظیم غلظت یون های کلسیم نیز موثر است. یون های کلسیم مانع از سکته های قلبی می شود.

کمک به دستگاه گوارش:

زرشک بر روی عضلات صاف روده ها تأثیر می‌گذارد و به بهبود هضم غذا و کاهش درد دستگاه گوارش کمک میکند. زرشک حتی یک درمان موثر برای اسهال است، از جمله اسهال ناشی از مسمومیت غذایی. چند مطالعه حاکی از آن است که مشکلات گوارشی را سریعتر از آنتی بیوتیک‌ها بهبود می‌بخشد. مطالعاتی مانند مطالعه منتشر شده در مجله بیماری‌های عفونی نشان داد که بربرین اسهال باکتریایی را بدون هیچگونه عوارض جانبی منفی تسکین می‌دهد.

پیشگیری و بهبود دیابت:

تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است. در مطالعه‌ای تأثیر مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم بربرین موجود در زرشک در مقابل متفورمین (داروی رایج دیابت) به‌مدت ۳ ماه مقایسه شد. بربرین توانست در کنترل قندخون و سوخت‌وساز چربی مانند متفورمین موفق عمل کند. این امر باعث شد پژوهشگران از زرشک به‌عنوان ماده‌ای خوراکی طبیعی با قابلیت بالقوه‌ی کنترل دیابت نام ببرند.

درمان کم خونی:

زرشک در درمان کم خونی نیز مفید است. آن هم وقتی رخ می دهد که بدن از کمبود آهن رنج می برد. ممکن است دلایل زیادی برای کمبود آهن وجود داشته باشد با این حال، می‌دانیم که زرشک حاوی ویتامین C است و بنابراین می تواند در مقابله با این مشکل مفید باشد.

پاک‌سازی کیسه‌ صفرا و کبد:

کبد خون ما را سم زدایی و با تولید صفرا به هضم چربی‌ها، تجزیه‌ هورمون‌ها و ذخیره‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی و آهن کمک می‌کند. وظیفه‌ اصلی کیسه‌ صفرا ذخیره‌ صفرای سرشار از کلسترول است که کبد آن را ترشح می‌کند. صفرا به بدن کمک می‌کند تا غذاهای چرب را هضم کند. پاک‌سازی کبد و کیسه‌ صفرا از خواص زرشک است. همچنین بربرین با کمک به ترشح صفرا، می‌تواند به‌عنوان یک ملین عمل کرده و فرایندهای گوارشی را تنظیم کند.

کاهش وزن:

مواد موثره در گیاه زرشک باعث کاهش ذخیره چربی در بدن می‌شود و از بروز چاقی جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف منظم زرشک می‌تواند با بالا بردن سوخت ساز و بهبود عملکرد کبد و گردش خون، تجمع چربی در بدن را کاهش دهد و به مرور باعث لاغری شود.

برای استفاده از این خاصیت زرشک می‌توانید از این گیاه در تهیه غذاها استفاده کنید و یا آن را بصورت آب زرشک و یا دمنوش زرشک مصرف کنید. توجه داشته باشید زمانی زرشک می‌تواند خاصیت کامل داشته باشد که مواد اضافه‌ای چون جوهر لیمو، شکر و نمک به مقدار زیاد به آن اضافه نشده باشد.

کنترل سطح کلسترول:

زرشک همچنین یک فواید سلامتی فوق‌العاده برای انسان دارند. آنها به کنترل سطح کلسترول معروف هستند. فیبر رژیمی موجود در زرشک برای مهار کلسترول غیر ضروری در روده بزرگ است که به نوبه خود تولید سطح کلسترول خوب را افزایش و بهینه می سازد.

خواص زرشک برای قاعدگی:

زرشک حاوی مقادیر زیادی آلکالوئید است و نقش بسیار مهمی در انقباضات رحمی دارد، لذا، توصیه می‌شود بانوانی که قاعدگی آن‌ها به تاخیر افتاده است حتما از زرشک استفاده کنند. البته، از آنجایی که زرشک یک قاعده‌آور طبیعی است، بانوان باردار باید در مصرف آن دقت کنند. مصرف بیش از اندازه زرشک در بانوان باردار موجب سقط جنین خواهد شد.

درمان گلو درد:

ویتامین C موجود در زرشک برای درمان گلو درد و سرماخوردگی مفید است. زرشک به دلیل خواص ضدالتهابی و ضد عفونی کننده برای درمان بیماری های تنفسی شایع از جمله سینوزیت ، برونشیت و گرفتگی بینی نیز مفید است.

چند اخطار برای مصرف زرشک:

  • مصرف زرشک در دوز پایین ممکن است هیچ عارضه جانبی نداشته باشد اما وقتی مقدار مصرف بالا برود ممکن است منجر به اثرات جانبی جدی مانند خونریزی بینی و استفراغ شود.
  • درست است که از خواص زرشک به مفید بودن برای کبد بزرگسالان اشاره کردیم اما برای کودکان ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. پس بهتر است بدون مشورت پزشک آن را برای کودکان استفاده نکنید.
  • بیماران دیابتی نباید بدون مشورت پزشک داروهای خاص خود را با مصرف منظم زرشک ترکیب کنند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

دمنوش زرشک و خواص بی نظیر آن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhtoon97

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt