خاصیت بی‌نظیر شاهی برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

دانستن غذاهایی که می‌خوریم، سبزیجات، گیاهان ریشه‌ای، گیاهان غده‌ای، غلات و غیره، نه تنها گرسنگی ما را رفع می‌کند بلکه به ما کمک می‌کند بدانیم چرا به خوردن برخی غذاها نیاز داریم و چه زمان یا چگونه باید آن‌ها را بخوریم تا از خواص‌شان بهره‌مند شویم. ممکن است، برخی از گیاهان بسیار کوچک بوده اما خواص زیادی داشته باشند. یکی از این گیاهان، شاهی است.

در این مقاله از مجله ماه خاتون به بررسی برخی خواص شاهی می‌پردازیم.

درمان مشکلات گوارشی

شاهی می تواند به عنوان ماده مسهل برای افراد مبتلا به یبوست به کار رود. تخم شاهی را می‌توان با عسل ترکیب کرد که برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاهی را معمولا با آب گرم ترکیب می‌کنند که برای درمان کولیک به ویژه در کودکان مفید است.

ضد سرطان

تخم شاهی حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. به دلیل داشتن این خاصیت، می‌تواند به عنوان یک داروی محافظ در برابر شیمی درمانی و به منظور محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان به کار رود.

تقویت جذب آهن

از آنجا که شاهی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، این گیاه برای تقویت جذب آهن در بدن بسیار مفید است. آهن یک ماده مغذی بسیار مهم برای انتقال اکسیژن از ریه ها به اندام های دیگر بدن شما است. ویتامین C باعث جذب آهن به ویژه آهن غیر هِم می شود که جذب آن بدون کمک ویتامین C سخت است.

کاهش پوکی استخوان

کلسیم موجود در شاهی برای محافظت از شما در برابر هر نوع بیماری استخوانی، به ویژه پوکی استخوان، بسیار مفید خواهد بود. این کلسیم با تحریک تولید استئوبلاست نقش مهمی در تقویت استخوان های شما خواهد داشت. در کنار فولات موجود در شاهی، مواد مغذی کلسیم از چگالی استخوان افراد، از جوان تا پیر محافظت می کند.

کاهش وزن

از آنجایی که شاهی بسیار کم کالری (حدود ۱۸ کالری در هر وعده)، این گیاه برای همه شما که می خواهید وزن کم کنید بسیار مفید است. شاهی بدون افزودن کالری زیاد در بدن، مواد مغذی مفیدی را به شما ارائه می دهد. همچنین، شاهی حاوی فیبر و اسیدهای آمینه رژیم غذایی است که باعث می شود شما گرسنه نشوید و اطمینان حاصل کنید که معده شما پر تر از گذشته می شود.

بیماری‌های التهابی

پلی‌فنل‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شاهی، خواص ضدالتهابی دارند که می‌توانند در کاهش التهاب بدن و حفظ سلامت جسمی کمک کنند. این خواص می‌تواند در بیماری‌های مزمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری‌های التهابی روده و غیره مفید باشد.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید آنها را ببینید تا بهترین شاهی را به دست آورید:

  • حتماً شاهی را انتخاب کنید که دارای برگ های رنگی تازه و ضخیم و سبز باشد. هرچه رنگ برگ ها تیره تر باشد، کیفیت شاهی که می توانید بخرید بهتر است.
  • شاهی که دارای برگ های زرد است را خریداری نکنید.
  • بعد از خرید شاهی، باید آن را در آب فرو ببرید و بشویید تا هر نوع آلودگی از بین برود و همچنین، باید برگ های شاهی را که رنگ زرد دارند را از بین ببرید.
  • بعد از خرید می توانید آن را تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.
  • از طرف دیگر، می توانید شاهی را در یک لیوان آب ذخیره کنید تا مدت زمان نگهداری آن تا ۵ روز پس از خرید افزایش یابد. اما به یاد داشته باشید که هنوز هم باید آب را هر روز عوض کنید تا جایی که رنگ برگ ها شروع به تغییر کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt