جینسینگ؛ محبوب ترین داروی گیاهی جهان

 در تغذیه سالم, سلامتی

جینسینگ یک گیاه دارویی است که انواع مختلف آن، قرن ها برای مقاصد درمانی در آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته است.

جینسینگ یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان است. این گیاه دارویی، بومی کشورهای آسیای شرق دور از جمله چین، کره و سیبری شرقی است و هزاران سال است از جینسینگ برای اهداف درمانی در طب سنتی چینی استفاده می شود. بخش عمده این گیاه که بیشتر برای اهداف درمانی استفاده می شود، ریشه آن است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص این گیاه دارویی آشنا شوید.

کاهش استرس:

جینسینگ آسیایی اثرات مختلفی بر سیستم عصبی بدن دارد که از بین آنها می‌توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی اشاره کرد. علاوه‌ بر این، آداپتوژن‌های موجود در جینسینگ قادر به تغییر سطح هورمون‌های بدن هستند که در کاهش و درمان استرس مزمن مؤثر است.

درمان دردهای قاعدگی:

خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی این گیاه دارویی باعث می‌شود که این ریشه‌ در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد. این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن، ریزش مو، کج‌خلقی و سایر تغییرات مرتبط با قاعدگی در زنان میان‌سال کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی:

جینسینگ می‌تواند سیستم ایمنی را قوی کند. برخی مطالعات با کشف اثرات جینسینگ بر سیستم ایمنی بر بیماران سرطانی که تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی قرار گرفتند، متمرکز شدند. نکته جالب اینجاست که این افراد با بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کمتر شدن دفعات بروز علایم مواجه شدند. مطالعه دیگر، اثر عصاره جینسینگ قرمز را بر نشانگر‌های سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به سرطان معده از نوع پیشرفته که تحت جراحی و شیمی درمانی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار داد.

کاهش قندخون:

به نظر می‌رسد که جینسینگ در کنترل گلوکزخون در افراد سالم و دیابتی مفید است. جینسینگ امریکایی و آسیایی، عملکرد سلول پانکراس را بهبود می‌بخشد، تولید انسولین را تقویت می‌کند و جذب قندخون در بافت‌ها را بهتر می‌کند. به نظر می رسد جینسینگ قرمز تخمیرشده می‌تواند در کنترل قندخون موثرتر باشد. جینسینگ تخمیرشده با کمک باکتری زنده تولید می‌شود که این باکتری، جینسنوساید را به یک شکل قوی و قابل جذب تبدیل می‌کند.

در واقع یک مطالعه نشان داد که مصرف ۷/۲ گرم جینسینگ قرمز تخمیرشده در پایین آوردن سطح قندخون و افزایش سطح انسولین بعد از مصرف یک وعده غذایی در مقایسه با دارونما موثر است.

مزیت‌های بالقوه‌ای برای سرطان:

جینسینگ می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مفید باشد. جینسنوساید در این گیاه به کاهش التهاب کمک کرده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. چرخه سلول، فرایندی است که بواسطه آن، سلول‌ها رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند. جینسنوساید می‌تواند برای این چرخه بواسطه جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول مفید و مطلوب باشد.

جینسینگ می‌تواند به بهبود سلامت بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند، کمک کند و عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد و اثر برخی دارو‌ها را تقویت کند.

عوارض جانبی

طبق تحقیقات، جینسینگ یک گیاه ایمن بوده که عوارض جانبی جدی را بوجود نمی‌آورد. با این حال بیماران دیابتی که دارو مصرف می‌کنند، هنگام استفاده از این گیاه دارویی باید سطح قندخونشان را به طور منظم کنترل و چک نمایند تا از تعادل سطح قندخونشان اطمینان حاصل کنند.

به علاوه این گیاه می‌تواند اثربخشی دارو‌های ضدانعقاد را کمتر کند. به همین دلیل قبل از مصرف جینسینگ با پزشکتان صحبت کنید.

توجه کنید که بدلیل نبود مطالعات مربوط به ایمنی این گیاه دارویی، توصیه می‌شود که از دادن این گیاه دارویی به کودکان یا زنان باردار یا شیرده خودداری کنید.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

از خواص فلفل دلمه ای غافل نشوید!

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt