جک فروت؛ بزرگترین میوه درختی جهان

 در تغذیه سالم, سلامتی

جک فروت یک میوه استوایی منحصر به فرد است که در سال های اخیر محبوبیت زیادی یافته است.

از طعم و مزه شیرین خاصی برخوردار است و می توان از آن برای تهیه غذاهای متنوع استفاده کرد. همچنین بسیار مغذی است و ممکن است مزیت سلامتی زیادی داشته باشد.

در این مقاله در مورد مزایای زیاد جک فروت در رژیم غذایی مان صحبت خواهیم کرد.

جک فروت چیست؟

جک فروت یک میوه عجیب و غریب است که در مناطق استوایی و گرمسیری جهان رشد می کند و بومی جنوب هند است. و بخشی از خانواده گیاه Moraceae است، که شامل انجیر، توت و برد فروت نیز می باشد. جک فروت پوستی بیرونی خاردار دارد و به رنگ سبز یا زرد است.

یکی از موارد منحصر به فرد جک فروت اندازه غیر معمول آن است. و بزرگترین میوه درختی جهان است و وزن آن تا ۸۰ پوند (۳۵ کیلوگرم) می تواند برسد. جک فروت دارای طعمی لطیف و شیرین  است. گفته شده است که طعم آن مانند ترکیبی از میوه ها از جمله سیب ، آناناس ، انبه و موز است.

فواید دارویی و درمانی جک فروت برای بدن

کنترل قند خون

جک فروت دارای چندین خاصیت است که ممکن است به مدیریت قند خون کمک کند.

این میوه، شاخص قند خون (GI) نسبتاً کمی دارد، این معیاری است که میزان قند خون شما با چه سرعت بعد از خوردن غذا بالا می رود. علت این قضیه مربوط به فیبر موجود در میوه است، که هضم را کند می کند و از بروز توده های قند خون جلوگیری می کند.

رژیم های غذایی حاوی بسیاری از غذاهای با GI پایین، برای کنترل قند خون مفید هستند. علاوه بر این، جک فروت مقداری پروتئین را فراهم می کند، که ممکن است به جلوگیری از افزایش سریع قند خون بعد از وعده غذایی کمک کند.

جلوگیری از بروز انواع بیماری ها 

جک فروت از نظر تعداد کمی آنتی اکسیدان های قدرتمند که خواص سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری را به همراه دارد، سرشار است.

آنتی اکسیدان ها سلولهای شما را در مقابل استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می کنند، که غالباً ناشی از آسیب ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد است.

سلامت قلب

جک فروت به دلیل دارا بودن پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان ها ممکن است پتانسیل کاهش خطر بیماری قلبی را داشته باشد.

علاوه بر این، از ریشه و عصاره در طب سنتی هند و سریلانکا برای معالجه چندین بیماری از جمله آسم، اسهال و زخم معده استفاده شده است، اما این تأثیرات هرگز به طور علمی اثبات نشده است.

معده و دستگاه گوارش

در طب سنتی هند و سریلانکا از میوه جک فروت برای درمان زخم معده، اسهال و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در جک فروت به بهبود هضم غذا کمک می کند، با افزایش حرکات روده خطر ابتلا به یبوست را کاهش داده و برای لاغری و کاهش وزن مفید است.

افزایش سطح انرژی بدن

جک ­فروت دارای ویتامین B به ویژه B6 است و همچنین مقادیری کربوهیدرات پیچیده در خود دارد که بدون افزایش بیش از حد قند خون باعث افزایش انرژی می شود. تحقیقات نشان داده اند که جک فروت خام نسبت به برنج و گندم سطح قند خون را کمتر بالا می برد.

افزایش سلامت پوست 

آب موجود در جک فروت کمک می کند تا پوست خود را مرطوب و جوان نگه دارید. و آنتی اکسیدان‌های موجود در جک­فروت باعث کند شدن روند پیری پوست می شوند.

مفید برای استخوان‌ها

جک­فروت حاوی کلسیم است که به ساخت استخوان های سالم کمک می کند هم چنین باعث قوی شدن استخوان ها می‌شود. مقدار مناسب منیزیم باعث جذب کلسیم می شود و مقدار بالی پتاسیم باعث کاهش دفع کلسیم می‌شود.

مضرات مصرف جک فروت

اگرچه برای اکثر افراد، بی خطر است، ممکن است برخی از افراد نیاز به کم کردن یا جلوگیری از جک فروت داشته باشند. برخی افراد به آن حساسیت دارند، به خصوص افرادی که به گرده توس حساسیت دارند.

علاوه بر این، به دلیل پتانسیل کاهش سطح قند خون، افراد مبتلا به دیابت ممکن است در صورت خوردن این میوه به طور مرتب، دوزهای دارویی خود را تغییر دهند.

با این وجود ، هرگز گزارش نشده است که مصرف جک فروت، عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد و خوردن آن برای اکثر افراد بی خطر است.

طریقه مصرف

جک فروت بسیار متنوع است و می توان آن را خام یا پخته کرد.

برای تهیه آن باید آن را نصف کنید و غلاف ها و دانه های میوه زرد را از روی پوست و هسته جدا کنید. می توانید این کار را با چاقو یا دستان خود انجام دهید.

توجه به این نکته ضروری است که قسمت سفید و فیبری داخل جک فروت فوق العاده چسبنده است ، بنابراین پوشیدن دستکش هنگام کار ممکن است لازم باشد.

بسته به رسیده بودن آن ، جک فروت  را می توان به صورت ساده یا  هم غذای شیرین و خوش طعم مصرف كرد. میوه های نارس به طور کلی در دستور العمل های خوش طعم بهترین طعم را دارند ، در حالی که شیرینی میوه رسیده برای دسر بسیار عالی است.

از آنجایی که این میوه عجیب و غریب است ، پیدا کردن جک فروت تازه می تواند در فروشگاه های مواد غذایی به ویژه در فصلی که تولید نمی شود ، مشکل باشد. با این حال ، اغلب به صورت کنسرو به فروش می رسد ، که یک گزینه مناسب است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt