بابونه و خواص آن

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

 

اثرات فارماکولوژی و درمانی بابونه

بابونه از نظر طب‌ سنتی ايران گرم و خشك است و از تقويت كننده‌هاي تلخ بحساب مي‌آيد. جالينوس حكيم آنرا براي درمان تب و لرزهاي نوبه‌اي بكار مي‌بُرد.

از مهمترين خواص بابونه، تقویت معده، درمان زخم معده، ورم معده و اختلالات هاضمه است و اين گياه به آساني اين بیماری را درمان مي‌كند.

براي رفع ورم روده و رفع كرم معده و روده نیز موثر است.

از دیگر خواص بابونه ادرار آور و قاعده آور است، اگر كسي قطره قطره ادرار مي كند به او چاي بابونه دهيد تا درمان شود.

همچنین در کسانی که سنگ کلیه دارند استفاده از بابونه سبب می شود بافت سنگ نرم و مجاری ادراری باز شده و سنگ مثانه خرد و دفع شود. می توانید از دمنوش بابونه استفاده کنید و نواحی کلیه و مثانه را هم با روغن بابونه ماساژ دهید.

مصرف موضعي بابونه یا پماد بابونه براي درمان بواسير، ماستيت و زخم هاي ساق پا مفید است.

درمان كننده سردرد و ميگرن است. می‌توانید کمی روغن بابونه را در بینی بچکانید و روی پیشانی و گونه نیز قدری از آن بمالید تا میگرن و سردردهای سرد ناشی از سردی، باد سرد و سینوزیت رفع شود.

مصرف اين گياه ترشح شير مادران شيرده را افزايش ميدهد.

برای باز شدن گرفتگی عروق و افزایش ترشح عرق و ادرار و رفع گرفتگی عادت ماهیانه زنان نیز مفید است و  درمان كننده كمي ترشحات عادت ماهيانه است و تسكين‌ دهنده دردهاي عادت ماهيانه است.

خانم هایی که دچار  ترشحات زیاد واژینال هستند، اگر این ترشحات سفید و پنیری باشد، می‌توانند برای رفع آن داخل دمکرده بابونه بنشینند.

آنهایي كه يائسه شده اند بهتر است چاي بابونه بنوشند زيرا اختلالات يائسگي مانند گرگرفتگی را برطرف مي‌كند.

بابونه اعصاب و قواي جنسي را تقويت ميكند، خوردن ۵ گرم ريشه بابونه با سركه رقيق محرك نيروي جنسي است (ريشه بابونه گرم‌تر و خشك‌تر از گل بابونه است).

بابونه مقوي مغز است، مصرف آن برای رفع اضطراب و بیخوابی توصیه می شود. براي رفع بيخوابي و داشتن يك خواب آرام و راحت، كافي است ده دقيقه قبل از اينكه به رختخواب برويد يك فنجان چاي بابونه بنوشيد.

حمام بابونه اثر نيرودهنده دارد. براي اين منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ريخته مدت يك ربع ساعت در آن دراز بكشيد.

بابونه درمان كننده بي‌اشتهايي و كم‌خوني است، و براي رفع زردي نیز مفيد است.

تب بر و تسكين دهنده درد است. براي تسكين دردهاي عضلاني چاي بابونه بنوشيد، همچنین براي تسكين درد هنگام دندان درآوردن بچه‌ها، به آنها چاي بابونه بدهيد.

از دیگر خواص بابونه می توانید براي تسكين درد، از بين بردن كمردرد، درد مفاصل چند قطره اسانس بابونه را با يك قاشق روغن بادام مخلوط كرده و روي محل‌هاي دردناك بماليد درد را تخفيف مي‌دهد.

اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام براي رفع ناراحتي‌هاي پوستي نظير اگزما، كهير و خارش نیز مفيد است و ضد آلرژي است.

براي رفع گوش درد و سنگيني گوش، يك قطره روغن بابونه را در گوش بچكانيد.

اگر با چاي بابونه موهاي بلوند را بشوئيد موها را روشن‌تر و شفاف تر ميكند.

کاربردهای آرایشی – بهداشتی

شاداب کننده: دو قاشق غذاخوری گل خشک بابونه را همرا با نیم لیتر آب تازه جوش به مدت ۲۵ دقیقه با حرارت ملایم دم کنید. سپس آب دم کرده غلیظ آن را صاف کرده و پس از ولرم شدن با کمی گلاب مخلوط کرده و پوست را مرتب با آن ماساژ دهید.

قابض: دو قاشق مربا خوری گل بابونه را همراه با نیم لیتر آب تازه جوش به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید. سپس نصف قاشق چایخوری پودر ثعلب یا کتیرا به آب صاف شده آن اضافه کرده و پس از ژلهای شدن، روی پوست تمیز و خشک بمالید.

ماسک روشن کننده: دو قاشق سوپخوری گل بابونه و یک قاشق سوپخوری گل همیشه بهار را نرم ساییده و به حالت پودر درآورید. سپس آن را در یک قاشق سوپخوری سرکه و کمی آب بخیسانید. بعد با یک قاشق سوپخوری عسل مخلوط کرده و روی پوست بمالید. بعد از ۲۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt