انواع جنس و بافت مو را بشناسید

 در پوست و زیبایی, سلامتی

همه‌ی ما می‌دانیم بخش اعظم زیبایی افراد خصوص خانم‌ها در گرو داشتن موهایی سالم و خوش فرم است. جنس مو نقش بسزایی در زیبایی و سلامت مو ایفا می‌کند. گاهی اوقات برخی بیماری‌های مویی می‌تواند تا حد زیادی سلامت و زیبایی مو را به خطر بیاندازد. اما قبل از این که به دنبال روش‎‌های مراقبت از مو بروید باید جنس موهای خود را بشناسید تا طبق آن مراقبه مخصوص موهای‌تان را در پیش بگیرید.

اما جنس موی شما چیست؟

شاید تا به حال از جنس موی خود مطلع نبوده‌اید! اما مطب زیر به شما کمک می‌کند به جنس موی خود پی ببرید و هر چه زودتر در راستای سلامت آن مراقبه‌های لازم را انجام دهید.

  • موهای چرب

حتی بدون دست زدن به موها هم می توانید چرب بودن آن را تشخیص دهید. این موها در ابتدا براق تر از موهای معمولی هستند ولی خیلی زود مات و کدر می شوند. در اغلب موارد به همراه موی چرب، شوره سر چرب نیز دیده می شود که یک مشکل جدی است. ترشح زیاد از حد غدد چربی زیر پوست سر در برخی مواقع بسیار زیاد است و این علاوه بر تغییر در ظاهر موها مشکلاتی را به وجود می آورد. از جمله اینکه خارش سر در این افراد خیلی زیادتر است.

  • موهای چرب به خوبی حالت نمی گیرند و به نظر، کم پشت تر دیده می شوند.
  • چربی زیاد تارهای مو را سنگین می کند و موها به کف سر می چسبند.
  • روغن اضافی پوست سر کثیفی و گرد و غبار را در خود نگه می دارد و باعث تجمع چربی و آلودگی می شود.

در این وضعیت موها دچار ریزش می شوند و حجم مو واقعا کمتر می شود.

  • موهای خشک

موی اغلب بانوان از این نوع است زیرا استفاده از دکلره و رنگ موهای شیمیایی بسیار رایج شده. این موها موقع شانه زدن خرد شده و می ریزند. موهای خشک بسیار زبر و شکننده تر هستند. این موها حالت نمی گیرند و غیر قابل کنترل هستند. معمولا بعد از بیدار شدن از خواب، شاهد گره های مو نیز هستید.

  • بر خلاف موهای چرب، میزان ترشح غدد چربی در پوست سر این افراد کم شده است.
  • با کاهش دفعات شستشو و شامپو زدن به موهایتان لطف زیادی می کنید.
  • هفته ای یک بار این موها را با آب ولرم و شامپوی مخصوص بشویید.
  • استفاده از نرم کننده و روغن های گیاهی هم فراموش نشود.

  • موهای معمولی

بهترین جنس موها دارای ساختار معمولی هستند. این موها ظاهر براق و درخشانی دارند و از نرمی و لطافت خاصی برخوردار هستند. در حالت نرمال باید موها به این صورت باشد نه چرب، نه خشک، نه مات و نه کدر. این موها سالم هستند و نشان می دهند که پوست سر نیز در وضعیت خوبی قرار دارد. افرادی که چنین مویی دارند هرگز از موخوره، شوره سر، التهاب و عفونت پوست سر و یا ریزش مو و …. شکایتی ندارند.

  • برای حفظ کیفیت موهای معمولی نهایت دقت را داشته باشید.
  • با تغذیه مناسب، شستشوی یک یا دو روز در میان، دوری از دستگاهی حرارتی و مواد شیمیایی می توانید موها را به همین صورت حفظ کنید.

این موها همینطوری هم بسیار زیبا و جذاب هستند و نیاز به کار خاصی نیست.

از دیگر انواع جنس مو می توان به موهای آسیب دیده و موهای مختلط اشاره کرد که در بسیاری از افراد دیده می شود. برای درمان موهای آسیب دیده باید به مراکز تخصصی مو مراجعه کنید و با روش های نوین، مشکلات مو را برطرف کرده و موها را ترمیم و احیا کنید.

انواع جنس مو را از نمایی دیگر بشناسید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تشخیص بافت مو به سادگی لمس کردن موها است. شاید مو احساس خشکی و یا چربی داشته باشد – یا شاید احساس خوبی داشته باشید از اینکه تمام روز دستتان را در موها فرو می‌کنید اما واقعیت این است که “خشکی”، یا “چربی”، به لحاظ فنی بافت موی شما نیست، بلکه وضعیت موها را توصیف می‌کند. بافت و نوع مو چیزی است که با آن به دنیا می‌آیید.

بافتِ مو چیست؟

محیط مو را توصیف می‌کند. سه نوع بافت مو متفاوت (نازک، متوسط و ضخیم) وجود دارد. هر نوع بافت مو دارای ویژگی‌های خاص خود است که آن را از بافت‌های دیگر مو جدا می‌کند و بر مراقبت یا درمان آن تاثیر می‌گذارد.

  • موهای نازک

بافت شکننده‌ای دارند در این مورد موی فرد نازک است و تنها دو لایه مو، پوست و کوتیکول دارد اگر این نوع مو را دارید، ممکن است سخت باشد که موهایتان را خوب نگاه دارید، یا ممکن است به راحتی چرب شود و همانطور که احتمالا می‌دانید، محصولات دیگر به بافت مو را آسیب می‌زند و باعث می‌شود به راحتی شکننده شود.

  • موی متوسط

چیزی است که بیشتر مردم دارند و ضخیم‌تر از موهای نازک است این موها مانند موهای نازک همان دو لایه را دارند که موهای نازک دارند، اما ممکن است لایه سوم هم داشته باشند افرادی که موهای متوسط دارند می‌تواند موهای خود را بهتر نگه دارند زیرا ضخیم‌تر به نظر می‌رسد و در برابر شکستن مقاومت بیشتری دارد.

  • موی ضخیم یا خشن

سه لایه دارد؛ پوسته، کوتیکول و مغزینه. موهای ضخیم شکل پرتری به سر می‌دهند و می‌تواند یک مدل مو را خوب نگه دارد. اگر بافت موی ضخیم داشته باشید، موهای شما نسبت به گرما، رنگ مو و شکستگی مو نسبت به موهای نازک یا متوسط تحمل بیشتری دارد. اما این به این معنی است که موی شما زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد و می‌تواند در آب و هوای مرطوب مجعد شود.

 

****

اگر به بخش زیبایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt