از خواص طالبی چه می دانید؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

طالبی میوه ای شیرین و آبدار از دسته صیفی‌جات است. در واقع این میوه حاصل پیوند گرمک و خربزه قندک می باشد. طالبی فاقد چربی و کلسترول و غنی از فیبر است. همچنین سرشار از ویتامین A، ویتامینC ، کاروتنوئید و بسیاری از موادمعدنی مانند پتاسیم، کلسیم و آهن است.

این میوه پرطرفدار علاوه بر طعم دلپذیر دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن نیز هست که در ادامه با گوشه ای از خواص طالبی آشنا می شویم.

ترفند های انتخاب طالبی شیرین

۱ – پوستی زبر دارد.

۲ – اگر آن را از نزدیک بو کنید، عطر خوبی دارد و بوی خوشایندی می دهد.

۳ – سر طالبی، آنجا که شبیه دکمه به نظر می رسد، اندکی نرم تر است (مواظب باشید همه قسمت ها نرم نباشد چون در این صورت احتمالا از رسیدگی هم گذشته و در حال ترشیدن است).

۴ – یا رنگی زرد و فقط اندکی متمایل به سبز دارد؛ یا زردی آن کمرنگ و کرم مانند است.

۵ – خطوط آن سبز کمرنگ است (خطوط سبز با تیرگی بیشتر، معمولا نشانه ماندگی محصول در مغازه است)

طبع طالبی از نظر طب سنتی چیست؟

طبع طالبی گرم و تر است و مصرف آن برای سرد مزاجان بسیار عالی است و حال آن‌ها را جا می‌آورد. البته از آنجاییکه طالبی رفع کننده‌ی عطش و تنظیم کننده‌ی متابولیسم بدن است مصرف آن در صورت اعتدال، برای تمامی مزاج‌ها مناسب است و افرادی که مزاج گرم و تر دارند می‌توانند با خوردن مصلح طالبی از این میوه‌ی خوشمزه و آبدار نهایت استفاده را ببرند.

اگر طالبی در صبحانه، کنار جوانه گندم، میل شود اثرات مثبت بیشتری دارد.

فواید طالبی برای سلامتی بدن

آبرسانی بدن با خوردن طالبی:

طالبی به لطف دارا بودن مقادیر زیاد آب و محتوای الکترولیتی، گزینه بسیار خوبی برای پیشگیری از کم آب شدن بدن در ماه های گرم سال و یا بعد از ورزش است. یک فنجان (۱۷۷ گرم) طالبی حاوی ۱۶۰ گرم آب است. نمونه هایی از الکترولیت های موجود در طالبی شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.

مسکن معده‌ درد:

درد معده یکی از دردهایی می‌باشد که ممکن است به روده سرایت کند. طالبی می‌تواند برای درمان درد‌های معده مؤثر باشد. طالبی دارای ۹۰٪ آب می‌باشد. این میوه برای تسکین دردهای معده و گوارش آسان بسیار توصیه شده است.

حفظ سلامت کلیه ها:

از دیگر فواید طالبی تاثیر این میوه در حفظ سلامت کلیه‌ها است. طالبی دارای خاصیت ادرار آور بوده و یک میوه دیوریتیک است. طالبی با خاصیت دیوریتیک خود موجب افزایش حجم و دفع ادرار در طول روز می‌شود و از این طریق موجب افزایش فعالیت کلیه‌ها شده و مواد سمی و زائد را دفع می‌کند.

مصرف ترکیب طالبی با آبلیمو هر روز صبح پیش از صرف صبحانه می‌تواند موجب حفظ سلامتی و افزایش سلامتی کلیه‌ها شود. 

ميوه مناسب براي ترك سيگار:

اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید از آب طالبی غافل نشوید. این ماده حاوی مواد مغذی و معدنی است که می‌تواند به شما در ترک سیگار و بهبودی و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین کمک می‌کند.

ضد سرطان:

طالبی حاوی مقدار خوبی از مقدار مناسبی از فولات است که در هر یک چهارم یک طالبی متوسط حدود ۲۵ میکروگرم از این ماده وجود دارد. مطالعات اولیه نشان داد که فولات ممکن است به حفاظت اولیه از افرادی که در مرحله سرطان زایی قرار دارند کمک کند.

مفید برای زنان باردار:

محتوای فولات موجود در طالبی برای زنان باردار بسیار مفید است، همچنانی که به کاهش تولد نوزادان ناقص کمک می کند. طالبی میتواند نواقص عصبی در نوزادان جلوگیری کرده و می تواند سلامت نوزادان را بدون هیچ عوارض جانبی تضمین کند.

نکات پایانی

در این مطلب به خواص طالبی پرداختیم اما کسانی که به بیماری های دیابت و ورم معده مبتلا هستند در مصرف این میوه جانب احتیاط را رعایت کنند.

پوست طالبی را خوب بشویید که مواد سمی روی پوست وارد گوشت میوه نشده و دچار مسمومیت غذایی نشوید.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 خواص بی شمار انجیر

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97@

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt