آشنایی با خواص هندوانه برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

تابستان و هندوانه دو یار جدا نشدنی هستند. هندوانه تقریباً در همه جای دنیا پیدا می‌شود و بااینکه می‌توانیم در تمام طول سال از بازار هندوانه بخریم اما فصل هندوانه تابستان است که در این فصل بهترین کیفیت را داشته و بسیار شیرین است.

این میوه علاوه بر طعم لذیذش، با خواص و فواید درمانی شگفت انگیز به سلامت بدن نیز بسیار کمک می کند.

در این مطلب به بررسی خواص و فواید هندوانه طبع و مصلح آن می پردازیم.

چگونه یک هندوانهٔ خوب انتخاب کنیم؟

هندوانه‌ای را انتخاب کنید که فاقد گودی، لکه، تیرگی و زدگی باشد. به‌دنبال نقطه‌ای زرد (نه سفید) در ته هندوانه باشید. این لکه نشان می‌دهد که هندوانه رسیده است. هندوانهٔ آبدار و آماده برای خوردن به‌نسبت اندازه‌اش، سنگین است. زمانی‌که بر روی آن می‌کوبید، باید صدای توخالی‌بودن بدهد.

نگهداری و برش ایمن هندوانه

قسمت خارجی هندوانه را قبل از قرار دادن داخل یخچال بشویید و سپس آن را برش بزنید، چرا که از این طریق چاقوی شما میکروب‌های سطح هندوانه را به داخل آن منتقل نمی‌کند. با اینکه هندوانه بالافاصله بعد از برش بهترین طعم را دارد، اما می‌توانید آن را تا ۵ روز داخل یخچال نگهداری کنید.

انجماد نیز گزینهٔ مناسبی برای نگهداری هندوانه است، اما در این حالت دیگر ترد نخواهد بود. می‌توانید از هندوانهٔ منجمد در اسموتی‌ها استفاده کنید.

طبع و مصلح هندوانه چیست؟

طبیعت هندوانه از نظر طب سنتی، سرد و تر است و به همین دلیل هم خاصیت گرمازدایی بدن را دارد. طبع این میوه تابستانی برای کسانی که مزاج گرم دارند، گزینه ای عالی است. چون باعث تسکین تیزی خلط صفرا و تشنگی می شود.

از طرفی مصلح در طب سنتی به معنی مواد غذایی است که ضررهای خوراکی ها را از بین می برد و دفع می کند. در طب سنتی از عسل و قند به عنوان مصلح هندوانه یاد شده است. علاوه بر خوردن هندوانه می‌توانید انواع اسموتی با هندوانه و مربای پوست هندوانه هم درست.کنید.

فواید هندوانه برای سلامتی بدن

بهبود سلامت قلب:

بر اساس تحقیقات خوردن یک برش هِندوانه در طول روز میتواند تجمع کلسترول های بد را که موجب بیماری های قلبی میشوند، متوقف کنند و چنانچه در این بخش از سلامت نمناک می خوانید مصرف منظم هِندوانه همچنین با کاهش ذخیره شدن چربی در رگ های خونی نیز مرتبط.است. این خواص به دلیل وجود سیترولین در هِندوانه است.

مفید برای زنان باردار:

زنان باردار معمولا در ماه های ابتدایی بارداری، با مشکلاتی مثل دردها و گرفتگی های عضلانی مواجه می شوند. از آن جایی که هِندوانه سرشار از مواد معدنی مفید است، می تواند به کاهش این دردها بسیار کمک کند. حتی به کسانی که فرزند زیبایی می خواهند، توصیه می شود که مصرف هِندوانه را فراموش نکنند.

هِندوانه به رفع سوزش معده، کاهش تورم دست و پا و برطرف کردن حالت تهوع در زنان باردار کمک می کند.

مفید برای پوست و مو:

دو ویتامین موجود در هِندوانه یعنی آ و ث برای سلامتی پوست و مو مهم هستند. ویتامین ث به تولید کلاژن بدن کمک می‌کند، این پروتئین پوست را تقویت می‌کند و باعث استحکام مو می‌شود.

ویتامین آ نیز برای پوست سالم اهمیت دارد چرا که به تولید و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند. بدون میزان کافی از ویتامین آ، پوست خشک و پوسته پوسته به نظر می‌رسد. پس از خواص هِندوانه برای پوست می‌توان گفت که هم لیکوپن و هم بتا-کاروتن به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کنند.

کمک به کاهش وزن:

یکی از بهترین مزایای سلامتی هِندوانه این است که به کاهش وزن سالم کمک میکند. با توجه به محتوای بالای آب میتواند بدن شما را با مصرف کالری کمتری، پر کند.

همچنین مشاهده شده است که مصرف هِندوانه سرعت متابولیسم را افزایش و انباشت سموم و چربی را کاهش میدهد که در نهایت باعث کاهش وزن.می شود.

به رفع درد عضلات کمک کند:

اگر بعد از تمرین عضلات دردناک شما را آزار می‌دهد، ممکن است هِندوانه کلید حل آن باشد. این میوه مملو از الکترولیت و اسید آمینه سیترولین است که به تسکین درد عضلات پس از یک تمرین سنگین کمک می‌کند و طبق یک مطالعه ایرانی، سیترولین موجود در هِندوانه می‌تواند به کاهش خستگی عضلات کمک کند .

سیترولین همچنین برای بررسی اثرات آن به صورت خارجی به آب میوه‌ها اضافه شده است و ثابت شده است که تنها سیترولین موجود در هِندوانه است که بر درد عضلات تأثیر.دارد.

 

اگر به بخش مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

لیموناد هندوانه

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt