آشنایی با خواص ارده کنجد برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

ارده کنجد در واقع کره‌ای است که از دانه‌ کنجد بوداده و پودر شده بدست می‌آید و علاوه بر کشور ما، در آفریقای شمالی، یونان، ترکیه و به طور کلی خاورمیانه مصرف می‌شود.

ارده جزء اصلی «حمص یا هوموس» است، غذایی معروف و پرطرفدار که با نخود درست می‌شود. جالب است بدانید که ارده کنجد علاه بر طعم مطبوعی که دارد، حاوی مواد مغذی بسیاری نیز است.

اگر تمایل دارید در مورد خواص این خوراکی خوشمزه بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

ارده چه طبعی دارد؟

برطبق منابع طب سنتی، طبع ارده گرم و تر است. در واقع با توجه به اینکه کنجد مزاج گرم دارد، قاعدتا طبع مشتقات آن از جمله ارده نیز گرم خواهد بود. ارده تغذیه مناسبی برای سرد مزاجان است.

ارده کنجد خواص بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مفید برای سلامت قلب:

ارده کنجد دارای مقدار بسیاری فیتواسترول است که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش فشارخون بالا می گذارد و چون تری‌گلیسیرید بالا دارد، باعث سلامتی قلب می‌شود. این ماده ارزشمند می‌تواند بر کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک موثر باشد. همچنین خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

کمک به درمان آرتروز:

در مطالعه‌ای که در ژورنال بین‌المللی بیماری‌های روماتیسمی منتشر شده‌است، بیماران مبتلا به آرتروز زانو به سه گروه تقسیم شده‌اند و به یکی دو بار در روز گلوکوزامین به همراه تیلنول، یک درمان استاندارد برای آرتروز، گروه دوم روزانه ۴۰ گرم پودر کنجد و به گروه سوم روزانه دو قاشق غذاخوری ارده کنجد داده شد.

گروه کنجد در اندازه‌گیری‌ها برای تست مهار‌ کننده‌های مرتبط به آرتروز زانو، امتیاز بیشتری گرفتند چرا که درد کمتری را گزارش کردند و عوارض جانبی مرتبط با تیلنول را تجربه نکردند.

پیشگیری از پوکی استخوان:

مقدار بالای منیزیم در ارده کنجد به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف مقدار کافی منیزیم به تراکم استخوانی بیشتر می‌انجامد و در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه موثر بوده است. یک بررسی از مطالعات موجود نشان داد که منیزیم ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان در گردن و لگن را تقویت نماید.

یک ضدالتهاب طبیعی:

دانشمندان اثبات کرده‌اند که ارده کنجد دارای خاصیت ضدالتهابی است و برای پیشگیری از بیماری‌هایی مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های خودایمنی فواید بسیاری دارد.

نکته:

مواظب اضافه وزن نیز باشید!

خوردن بیش از حد ارده کنجد به این دلیل که حاوی چربی بالا و کالری زیادی است موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد پس اگر شما فرد کم تحرکی هستید و پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی کنید، با خوردن زیاد این ماده غذایی حتما چاق خواهید شد. توصیه می شود افرادی که لاغر هستند و تمایل بسیاری به چاق شدن دارند، از ترکیب ارده و شیره استفاده کنند.

 

اگر به این بخش علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

نان رول پنیری کنجدی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt