رابطه سکوت ذهن با سلامتی

 در خودپروری, روانشناسی

در زندگی خود به سکوت بیشتری میدان بدهید

از شما می خواهم در زندگی خود به سکوت جای بیشتر و بیشتری بدهید.

یکی از موثرترین راه های توفیق در این امر آن است که مدیتیشن را هر روز تمرین کنید و یادتان باشد که چیزی به نام مدیتیشن بد وجود ندارد. به خود فرصت کافی بدهید که تنها و آرام بنشینید.

در آغاز افکارتان غلیان می کنند تا شما را مجاب کنند که این کار وقت تلف کردن است و بهتر است بروید بیرون و به کار سودمند تری بپردازید و خیلی کارهای واجب تر دارید که باید انجام دهید. هزاران فکر و خیال بی ربط دیگر به ذهن تان هجوم می آورد.

اما می توانید این آشوب اعتراض آلود ذهن را با آرام نشستن و نگاه کردن به همه ی این گفتگوی درونی از بین ببرید.

سرانجام خواهید توانست به آن فاصله‌ها و وقفه‌های بین افکارتان نایل شوید و دریابید که چه احساس آرامشی در آن فاصله ی ساکت به شما دست می دهد و چه سبكبال و راحت از آن بیرون می آیید. همین حالا این را امتحان کنید.

 

 

 

دعا کنید: ” ای پدر ما که در آسمانی… ” نخست در کلمه ی ما و سپس در کلمه ی پدر تأمل کنید سعی کنید به فاصله ی بین این دو کلمه نفوذ کنید. آهسته به فضای موجود در بین این دو کلمه ی پدر و ما رخنه کند کنید و دقت کنید که در آن فضای خالی چقدر آرامش و صفا احساس خواهید کرد.

برای دست یافتن به سکوت فرصت های بسیاری هست. من سعی می کنم هر وقت که پشت چراغ قرمز متوقف می شوم به عالمِ مراقبه فرو روم و مدیتیشن کنم.

در این موقع که اتومبيل در حال توقف است و بدنم فعالیتی ندارد، تنها چیزی که هنوز تحرک دارد افکار من است. من آن دو سه دقیقه ی پشت چراغ قرمز را صرف این می کنم که ذهنم را با ماشینِ متوقف بدن بی حرکتم هماهنگ سازم.

به این ترتیب پاداش گرانبهای سکوت نصیبم می شود. شاید روزی بیست، سی بار پشت چراغ قرمز توقف می کنم و برای خودم ۴۰ دقیقه تا یک ساعت سکوت و آرامش ایجاد می کنم.

و همیشه کسی پشت سرم هست که با به صدا در آوردن بوق گوش خراش ماشین اش به من یادآوری می کند که وقتم تمام شده است!

مدیتیشن نه تنها بر شما اثر می‌گذارد بلکه اطرافیان تان را نیز فرا می گیرد

وقتی آرامش داری، انرژی خاصی که از شما ساطع می شود با انرژی زمان افسردگی و ناراحتی‌تان فرق می کند.

هر چه آرامش بیشتری داشته باشید آسان تر می توانید انرژی های کسانی را که با آنان مواجه می شوید منحرف کنید. گویی سپر نامرئی در دست دارید که هیچ چیز بر آن کارگر نیست مگر آن که یک انرژی روحی بالاتر از سپر شما باشد.

یک جریان خصمانه با لبخند شما روبرو می شود و ندای درون به شما می گوید که این از جنس شما نیست. کسی که سعی می کند شما را دچار دردسر سازد بدون موافقت شما نمی تواند. اگر مرتب مدیتیشن کنید به شما مصونیت می دهد.

شما نه تنها می توانید اثرات منفی اطرافیان خود را منحرف سازید بلکه آن احساس آرامش دیگران را نیز با شما همسو و هماهنگ می سازد.

تحقیقاتی صورت گرفته است تا مقدار سروتونینِ اشخاصی را که در حال تماشا مدیتیشن دیگران هستند اندازه بگیرند

(سروتونین فرستنده‌های عصبی در مغز شماست که احساس آرامش و هماهنگی شما را نشان می دهد).

با کمال تعجب، صرفاً حضور داشتن در حوزه ی انرژیِ کسانی که مدیتیشن می کنند اندازه‌ی سروتونینِ ناظران را افزایش می دهد. این اثرات جنبی شگفت آور است. هر چه بیشتر با مدیتیشن به آرامش دست یابید، حالت آرامش شما بیشتر در اطرافیان تان اثر می گذارد.

من دریافتم که مدیتیشن من نه تنها مرا آرام می کند بلکه اثر تسکین دهنده ای بر خانواده ام و کسانی که در اطرافم هستند می گذارد.

اما اولین فایده ی آن این است که پس از هر مدیتیشن دیدم تقریباً غیر ممکن است که چیزی ناراحتم کند و اثری منفی بر من کارگر شود.

مدیتیشن گویی مرا با منشا انرژی آرام بخش مرتبط می سازد و در این حالت احساس می کنم با خدا ارتباط دارم.

 

منبع 👇🏻

کتاب: ده راز موفقیت و آرامش درون

اثر: وین دایر

اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.
روی لینک زیر کلیک کنید.

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt