ذهن آگاهی با شریک زندگی چگونه رخ می‌دهد؟

 در خودپروری, روانشناسی

ذهن آگاهی با شریک زندگی‌تان دو راهبرد مطرح شده‌ی قبلی درباره‌ی تمام روابط زندگی‌تان صدق می کنند،

ولی به رابطه‌ی عشقی‌تان باید توجه ویژه داشته باشید.

  • با همسر یا شریک زندگی‌تان، فرصت فراوانی برای رشد عاطفی و شخصی دارید، به خصوص اگر دیدتان این باشد که حضور شریک‌تان در زندگی شما شناخت‌تان را از زندگی بیشتر می کند.از طریق این رابطه است که می توانید یاد بگیرید حضور و دلسوزی بیشتری داشته باشید.
  • با همسر یا شریک زندگی‌تان، فرصت فراوانی برای رشد عاطفی یا شخصی دارید، به خصوص اگر دیدتان این باشد که حضور شریک‌تان در زندگی شما شناخت‌تان را از زندگی بیشتر می کند. از طریق این رابطه است که می توانید یاد بگیرید حضور و دلسوزی بیشتری داشته باشید.

از طرف دیگر، رابطه‌ی عشقی در زندگی بزرگ‌ترین چالش‌ها را پیش روی‌مان می گذارد و بیشترین «به هم ریختگی ذهنی» و پریشانی را به دنبال دارد.

ذهن آگاهی در رابطه ی عشقی، ابزاری برای محکم کردن ارتباط عشقی و در عین حال کاهش استرس و نگرانی در زندگی به ما می دهد.

جان کابات زین، کارشناس ذهن آگاهی و استاد بازنشسته‌ی پزشکی، ذهن آگاهی را توجه عمدی به لحظه‌ی حال و قضاوت نکردن تعریف
می کند.

شاید انجام این کار، در اوج بحث و جدل، وقتی فقط می‌خواهید سر شریک زندگی‌تان فریاد بکشید، غیر ممکن به نظر برسد. ولی ذهن آگاهی با تمرین باعث بالا رفتن آگاهی ما از وضعیتی می شود که بین ما و شریک زندگی‌مان وجود دارد. و به ما فضایی می‌دهد تا بفهمیم چطور می‌خواهیم با او رفتار کنیم. (یا به او واکنش نشان دهيم).

وقتی موفق می‌شویم از واکنش احساسی به همسر یا شریک زندگی‌مان خودداری کنیم. احساس می‌کنیم متمرکزتر و آرام‌تر هستیم. و برای رفع مشکلات با عشق و محبت توانایی بیشتری داریم. این توانایی، به تنهایی ما را از روزها و حتی سال‌ها پریشانی ذهنی و عاطفی که انرژی احساس‌مان را تخلیه می کند، نجات می دهد.

دکتر لیزا فایر استون، روانشناس و نویسنده، در مقاله ای که برای محله ی روانشناسی امروز نوشته است. می‌گوید:

«ذهن آگاهی به معنی انکار یا سرکوب کردن احساسات نیست. بلکه فقط به این معناست که رابطه‌ی متفاوتی با احساسات و تجربیات‌مان داشته و روی آنها کنترل کامل داشته باشیم. می‌توانیم احساسات و افکارمان را مثل قطاری ببینیم که از ایستگاه در حال حرکت است و ما هستیم که تصمیم می گیریم آیا می خواهیم سوار این قطار شویم یا خیر».

تصمیم به سوار نشدن، آغاز رابطه‌ی آگاهانه ای است که تسکین و صمیمیت را جایگزین ناسازگاری و تفرقه می کند.

در اینجا، چند روش ساده ارائه می کنیم که به کمک آنها می توانید حضور بیشتری در ازدواج با رابطه‌ی عشقی تان داشته باشید:

  1. با آگاهی از اینکه ذهن آگاهی کیفیت ارتباط با شریک زندگی‌تان را بهتر می کند، خودتان را به استفاده‌ی هر روزه از این شیوه عادت دهید.
  2. اگر سال‌ها در رابطه‌ای ناخودآگاه بوده‌اید که در آن شما و شریک زندگی‌تان بیشتر در حالت واکنشی بوده‌اید. مدتی طول می کشد تا دوباره به خودتان یاد بدهید به روش متفاوتی تعامل داشته باشید. ولی اگر قصد دارید در رابطه‌تان رشد کنید و استرس کمتری در زندگی داشته باشید. می‌توانید خودتان را تغییر دهید.
  3. این مهم‌ترین رابطه‌ی زندگی شماست و روی سلامت ذهنی و دیدگاه‌تان درباره‌ی همه چیز اثر می گذارد. خودتان را به تمرین ذهن آگاهی در رابطه متعهد کنید تا شاهد بهبود در همه‌ی عرصه‌های زندگی باشید.
  4. یادداشتی در جایی قرار دهید که صبح‌ها بعد از بیدار شدن چشم‌تان به آن بیفتد و یادتان بیندازد که هنگام تعامل با همسرتان حضور داشته باشید. شاید اوایل لازم باشد چند جای خانه یادداشت بگذارید تا مدام این نکته یادتان بیفتد.

_______

منبع: کتاب هرس ذهن 

نویسنده: استیوی اسکات – بری داونپورت

مترجم: صدف حکیمی زاده

_____________

اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

اولویت های زندگی تان را مشخص کنید.

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt