ذهنیت قربانی بودن را کنار بگذارید

 در خودپروری, روانشناسی

قدرت خود را دوباره به‌دست آورید

 

🔸ذهنیت قربانی بودن را کنار بگذارید

ذهنیت قربانی بودن حاصل تفکر «من ضعیف» ماست، وقتی فکر می‌کنید که نقش قربانی را بازی می‌کنید، قدرت و خلاقیت خود را از دست می‌دهید. اما وقتی که مسئولیت می‌پذیرید و برای زندگی خود تلاش می‌کنید، نیروی شما چند برابر می‌شود.

🔸شما کنترل کننده هستید

از آن‌جا که می‌توانید واکنش‌های خود را نسبت به آنچه برای‌تان پیش می آید، کنترل کنید، شما همیشه برنده و پیروز هستید. این‌را بدانید که خود شما هستید که برای خود بدبختی یا خوشبختی می‌آفرینید.

و این یعنی «قدرت شما»

 

 

🔸چگونه مسئولیت بپذیرید

پذیرفتن مسئولیت در زندگی یعنی اینکه شخص دیگری را برای آنچه انجام می‌دهید، چیزی که هستید و چیزی که دارید و یا احساس می‌کنید، مقصر ندانید و سرزنش نکنید.

🔸خود را سرزنش نکنید

برای دستیابی به اعتماد به نفس بالا و تکامل فردی، راهی طولانی در پیش است. راهی که پر است از پیروزی و خطا. لازم نیست که خود را به‌ خاطر رفتار گذشته، حال یا آینده‌تان سرزنش کنید. همهٔ این‌ها جزئی از فرایند یادگیری است.

🔸عامل قاطعیت را در خود کشف کنید

شما می‌توانید با دقت عامل قاطعیت و دلسرد نشدن و‌همچنین عواملی که باعث‌ دلسردی و یأس شما می‌شوند را در خود کشف کنید. آن‌وقت می‌بینید که حرکت و کار چقدر آسان است.

 

 

 

آگاهی به ما کمک می‌کند که درست فعالیت کنیم.

🔸آیا شما فردی غرغرو هستید؟

غرولند کردن، یکی از نشانه‌های «من ضعیف» هر کسی است. غرولند کردن نشان می‌دهد که شما نمی‌خواهید مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید.

🔸چگونه جلوی غرولند خود را بگیرید

غر زدن برای بسیاری از افراد، چنان عادت جاافتاده‌ای شده که حتی خودشان هم متوجه نیستند که این‌کار را انجام می‌دهند. از دوست صمیمی خود کمک بخواهید و خودتان هم تلاش کنید که یک هفتهٔ تمام غرولند نکنید. آن‌وقت مکالمه‌های بسیار ساکتی خواهید داشت!

🔸دربارهٔ چه حرف بزنیم؟

اتفاق‌های بزرگی که در زندگی شما روی می‌دهد، بهترین موضوعاتی هستند که می‌توانید از آن‌ها حرف بزنید. تمام نعمت‌هایی که شما را احاطه کرده‌اند موضوع صحبت شماست. با خوش‌بینی و شادمانی صحبت کنید و سعی کنید حرف‌های‌تان سرشار از قدردانی باشد.

🔸انتخاب با شماست

در تمام لحظه‌های زند‌گی‌تان شما انتخاب می‌کنید که چه احساسی داشته باشید. دل‌‌تان می‌خواهد کاستی‌های زندگی خود را ببینید و یا وفور و فراوانی آ‌ن‌ را؟

می‌خواهید خودتان را بدبخت ببینید یا قدرشناس باشید؟ این به خودتان بستگی دارد.

🔸فعالیت کنید

غرولند کردن هیچ ‌چیز را در زندگی شما عوض نمی‌کند؛ فقط فعالیت است که می‌تواند تغییری ایجاد کند. برای تغییر مشکلات زندگی خود، فهرستی از نیازهای‌تان تهیه کنید و یکی‌یکی آن‌ها را برطرف کنید.

🔸به زندگی خود شکل دهید

تعداد کمی از افراد به زندگی خود شکل می‌دهند، بسیاری از آن‌ها هرچه سر راهشان می‌آید را می‌پذیرند و بعد از آن‌ها شِکوه می‌کنند.
شما قدرت دارید که نیازهای خود را برطرف کنید. تعهد، عمل و ‌تفکر مثبت راه را برای شما باز می‌کند.

 

همیشه مسیر رو به بالا را انتخاب کنید

🔸منِ قوی

درون شما جایی پر از نشاط، خلاقیت، فراست، صلح، دوستی، قدرت، عشق و همهٔ چیزهای خوب وجود دارد، ما آن‌ را «من قوی» می‌نامیم. اگر در این محل اعتماد به نفس شما بالا برود، همه چیز در دنیا به نظرتان صحیح می‌آید.

🔸منِ ضعیف

در کنار آن جای خوب، جای دیگری هم هست. جایی که پر از شک و تردید است. پر از خشم، ترس، درماندگی و تمام چیزهای منفی است.

 

ما به این قسمت از وجود شما می‌گوییم «من ضعیف»،

در این قسمت از وجود شما اعتماد به نفس کم است و همه چیز به نظرتان اشتباه می‌آید.

🔸فکر کردن به «من ضعیف» یک عادت است

بله، فکر کردن به «من ضعیف» یک عادت است، اما تجربه نشان داده است که این عادت‌ها می‌توانند از بین بروند. چطوری؟ با فکر کردن به «من قوی». اگر یاد بگیرید که به «من قوی» فکر کنید، ترس شما کاهش و اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

🔸کسی بشوید که همیشه به «من قوی» فکر می‌کند

با این حساب تکلیف شما مشخص است، و آن پیمودن مراحل لازم برای فکر کردن به «من قوی» است. بسیاری از این مراحل در این کتاب کوچک گنجانده شده است.

🔸از کجا بفهمید که به «من قوی» فکر می‌کنید؟

وقتی که به چیزهای نشاط‌آور فکر می‌کنید؛ زمانی که خلاق هستید؛ وقتی که با نگاه عمیق به اطراف‌تان نگاه می‌کنید؛ وقتی که صلح، دوستی، قدرت، دوست داشتن و از این قبیل چیزهای خوب توی افکار‌تان است؛ بدانید که در دنیای «من قوی» سیر می‌کنید و این مراحل را طی می‌نمایید.

🔸از کجا بفهمید که به «من ضعیف» فکر می‌کنید؟

و برعکس، زمانی که در کارها با تردید و دودلی روبه‌رو هستید، وقتی با ترس به طرف کارها می‌روید، وقتی که زود خشمگین می‌شوید، وقتی که زود احساس درماندگی می‌کنید، وقتی که همه چیز در نظرتان منفی و یأس‌آور است، بدانید که در دنیای «من ضعیف» قرار دارید؛ و آن وقت، درست همان لحظه‌ای است که باید مسیرتان را عوض کنید. مسیری رو به بالا را انتخاب کنید.

منبع:

گزیده‌ای از کتاب
کتاب: #۱۳۵_نکته_برای_اعتماد_به_نفس
نویسنده: #سوزان_جفرز

 

اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt