هفت کهن‌ الگو یا آرکیتایپ زنانه

 در خودپروری, روانشناسی

۱ـ آتنا (Athena):

زنان آتنا زنانی خردمند و اهل منطق هستند. آن‌ها علاقه‌ی زیادی به ادامه تحصیل و مطالعه دارند. اغلب در میان دوستان و آشنایان به زنانی منطقی و حاشیه‌گریز معروف هستند.

هدفمندی و برنامه‌ریزی از ارکان اصلی شخصیت آن‌هاست.

به‌عقیده‌ی مردان، زَنان آتنا افرادی متفاوت هستند که انرژی و انگیزه‌ی خود را به دیگران منتقل می‌کنند. زَنان آتنا مشاورانی خوب و عمل‌گرا هستند.

۲ـ آرتمیس (Artemis):

زَنان آرتمیس زنانی مستقل، بااراده، هدفمند و جسور هستند که برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و تمام موانع را کنار می‌گذارند. اغلب در تجارت، ورزش و امور مدیریتی عملکرد خوبی دارند و حامی حقوق زَنان و کودکان هستند. طبیعت‌گردی و ورزش تفریحات موردعلاقه‌ی آن‌هاست.

زَنان آرتمیس خودشان را وابسته به دیگران نمی‌دانند و برخی اوقات ممکن است تند بودن لحن آن‌ها در زمان انتقاد کردن خاطر اطرافیان را مکدر کند. آرتمیس تیپ شخصیتی بارز زَنان فمنیستی است.

۳ـ آفرودیت (Aphrodite):

زَنان آفرودیت به ظرافت‌ها و جذابیت‌های زنانه به‌شدت اهمیت می‌دهند. تشریفات و تجملات زندگی، تفریحات، خرید، مسافرت، زندگی راحت و بی‌دردسر ازجمله علاقه‌مندی‌های زَنان آفرودیت است. شور و هیجان زنان آفرودیت باعث می‌شود در هر جمعی که باشند مرکز توجه دیگران شوند.

۴ـ هِرا (Hera):

زَنان هرا زنانی هستند که به تعهد، تشکیل خانواده و ازدواج بسیار اهمیت می‌دهند. به‌گونه‌ای که برخی اوقات آن‌ها را به زنانی کنترلگر تبدیل می‌کند. ازدواج و روابط خانوادگی برای آن‌ها اولویت اول زندگیشان است. همواره ترس از دست دادن همسرشان را به‌واسطه‌ی اغوا شدن از سوی زنانه دیگر را دارند. آن‌ها با سیاست‌های زنانه خود روابط همسرشان را محدود می‌کنند.

۵-دیمیتر (Demeter):

زَنان دیمیتر زنانی هستند که همواره با مهربانی خود پذیرای دیگران بوده و تمام تلاش خود را برای شاد نگه داشتن دیگران به‌کار می‌گیرند. ازآنجایی‌که زنان دیمیتر بسیار احساساتی هستند به‌شدت تحت‌تأثیر احساسات دیگران قرار می‌گیرند. به‌گونه‌ای که با خوشحالی دیگران خوشحال و با ناراحتی آن‌ها ناراحت می‌شوند. به کارمندی و کارهای هنری علاقه‌مندند و دوستان باوفایی برای همسر، فرزندان و اطرافیان خود هستند. برای زَنان دیمیتر، فرزند اولویت اول است.

۶ـ هِستیا (Hestia):

زَنان هستیا زنانی آرام هستند که توجه عمیقی به مسائل معنوی دارند. اغلب اوقات حضور کم‌رنگی در اجتماعات دارند و چندان تمایلی برای کار کردن و حضور در بیرون از منزل ندارند. از سختی‌ها و ناملایمات زندگی شکایت نمی‌کنند و با توکل بر خدا در سکوت و آرامش به عبادت می‌پردازند.

۷ـ پرسفون (Persephone):

انرژی، نشاط و کودک درون فعال بارزترین ویژگی‌های زَنان پرسفون است. در هر سنی که باشند رفتارهای کودکانه از آن‌ها سرمی‌زند. چهره‌ی بچه‌گانه و جذابیت‌های دخترانه در آن‌ها به‌شدت مشهود است. ازآنجایی‌که زنان پرسفون زنان انعطاف‌پذیری هستند اگر در محیطی قرار بگیرند که جو حاکم آتنایی باشد به سمت رشد آرکتایپ آتنا حرکت می‌کنند و اگر جو حاکم آفرودیتی باشد سعی می‌کنند آرکتایپ آفرودیت را در خودشان تقویت کنند.

_________

گردآوری:

فلورا فراهاني عضو رسمي جامعه مددكاران اجتماعي بريتيش كلمبيا و عضو رسمي جامعه روانشناسان امريكايي ايراني IAPA

Telegram (https://t.me/Felora_Farahani)

تلگرام: خرد جمعي Wiser together

Felora Farahani Bc. Csw RSW

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt