‍ طبقه بندی کودکان از لحاظ خُلقی

 در تربیتی, روانشناسی

 

اول اینکه، بعضی از خصوصیات خلقی، ارثی است یا مربوط به عوامل پیش از تولدند و در طول رشد کودک بدون تغییر باقی میمانند.

دوم اینکه، همانطور که والدین در کودک تاثیر میگذارند کودک هم در والدین تاثیر میگذارد، بنابراین کودکان با خلق و خوهای متفاوت واکنشهای متفاوتی از طرف والدینشان برمی انگیزند و با وجود روشهای تربیتی مشابه، به شیوه های مختلف رفتار میکنند.

محققان کودکان را به لحاظ خلقی به ۳دسته تقسیم میکنند:

۱⃣ #کودکان_بی_دردسر

۷۵ درصد کودکان را تشکیل میدهندد، مجموعاً شادابند، خواب و خوراکشان مرتب است و سازگاری بیشتری نشان میدهند و به این سادگی ها ناراحت نمیشوند.

۲⃣ #کودکان_کژخو

حدود ۱۰ درصد کودکانند، غالباً بداخلاقند، از لحاظ خواب و خوراک نامرتبند، از مردم و موقعیتهای جدید می ترسند و واکنشهایشان بسیار شدید است.

۳⃣ #کودکان_با_واکنش_کُند

حدود ۱۵ درصد کودکانند. نسبتاً غیرفعال و بداخلاقند و در برابر چیزهای جدید واکنش منفی نشان میدهندد یا از آن پرهیز میکنند ولی بتدریج در برابر تجارب جدید واکنش مثبت نشان میدهند.

در بررسیها، کودکان کژخو در هفت سالگی بیش از دو گروه دیگر مشکلات عاطفی داشتند. احتمالاً والدین این کودکان در برابر رفتار فرزندانشان برخورد تندی داشته اند و بدین ترتیب به تحریک پذیری کودک که در اصل ویژگی ذاتی او بوده، دامن زده اند.

#خصوصیات_ذاتی_خلقی 👇

#میزان_فعال_بودن
نوزادانی که خیلی فعالند در سال اول زندگیشان از سایر کودکان پرجنب و جوشتر خواهند بود ولی کمتر احتمال دارد که این خصوصیت را در دوران بعدی کودکی حفظ کنند.

#تحریک_پذیری
تحریک پذیری شدید در کودکان بالای ۷ ماه معمولاً تا یک یا دو سال اول زندگی ثابت میماند. این کودکان کمتر احتمال دارد اجتماعی باشند، چون این بچه ها کمتر از بچه های دیگر لبخند میزنند یا میخندند.

 

#واکنش_در_برابر_وضعیت_ناآشنا
دو خصوصیت خلقی که از ثابتترین خصوصیات خلقی به حساب می آید #خجالتی و #ساکت_بودن در وضعیتهای نااشنا و خلاف آن یعنی اجتماعی بودن و خودانگیختگی است.
حدود ده درصد کودکان وقتی در جای ناآشنا یا با غریبه ای هستند به شدت ساکت و خجالتی میشوند و به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه از کنار مادرشان دور نمیشوند. به اینگونه کودکان کم رو می گویند.

تعداد بیشتری از کودکان که خودانگیخته نامیده میشوند بلافاصله

شروع به بازی میکنند و حالتی حاکی از کمرویی نشان نمیدهند.

کودکان گروه اول شبیه به بزرگسالان درونگرا هستند و کودکان گروه دوم شبیه برونگرایان.

در بررسیها کودکانی که در سه سال اول زندگی به شدت ترسو و خجالتی بودند در سالهای اول مدرسه هم همین خصوصیات را داشتند. از کارهای پرخطر اجتناب میکردند، حداقل پرخاشگری را داشتند، به درخواستهای والدینشان عمل میکردند و از افراد و گروههای ناآشنا پرهیز میکردند.

لازم به ذکر است که نحوۀ فرزندپروری در میزان کمرو شدن کودکان تاثیر میگذارد. اگر کودکی که مستعد کمرو شدن است در محیطی مناسب پرورش یابد که رفتار برونگرایانه تشویق شود بعدها خجالتی و کمرو نخواهد شد. از سوی دیگر اگر محیط، تنشزا باشد حتی کودکانی که با خلق و خویی اجتماعی متولد میشوند در آینده کمرو خواهند شد.

dr_niloofar_ebrahimi@

گردآوری: دکتر نیلوفر ابراهیمی

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • مورد توجه ترین خدمات موثر مشاوره ما در سامانه اول مشاور ارائه مشاوره تلفنی به صورت شبانه روزی می باشد

    یعنی شما عزیزان در هر ساعت از روز و شب می توانید مشکل خود را با مشاور خود در ارتباط بگذراید.

    شماره مشاوره تلفنی خانواده رایگان اول مشاور

    بسیاری از خانواده ها هستند که به دلیل نداشتن استطاعت مالی قادر به پرداخت هزینه نیستند

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt