معرفی کتاب دختر پرتقالی

 در ادبی, دوره های آموزشی

 

نویسنده: الهام زنجانیان (کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

نوشتن درباره نوشتن

از خاتون‌جان بپرس

از خاتون جان پرسیده بودید:  برای نوشتن در مسیر پژوهش و زندگی چه پیشنهاد می‌کند؟

_نامۀ علمی بنویسید[۱]. مثلاً نامه‌ای به نویسنده یا مترجم کتابی که به تازگی خوانده‌اید و  پرسش‌ها و مدعاهای خود را مطرح کنید_.[۲]

 

نامه به نویسندۀ کتاب “دختر پرتقالی”، یوستین گردر(نامه اول)_ به مناسبت ۲۵ آذر روز پژوهش_

آقای یوستین گردر عزیز

سلام، امیدوارم حالتان خوب باشد و خلاق و پرانرژی مثل همیشه در حال نوشتن داستان‌های فلسفی برای ما باشید. این نخستین نامۀ من به شماست و به گمانم این نامه‌ها را تا پایان این پژوهش ادامه خواهم‌داد. خوبی‌اش این است که افکار و یادداشت‌هایم مرتب و به صورت نامه دسته‌بندی می‌شود و به تدریج می‌توانم برای خوانندگان این صفحه منتشر کنم. مانند کاری که شما در آثارتان انجام داده‌اید. بله گفتم پژوهش.

این اولین نامه از مجموعه نامه‌های من به شما با هدف بررسی و تحقیق در آثار و کتاب‌هایتان است. شما بهتر می‌دانید که اولین گام هر پژوهش طرح پرسش است. و من کلی سوال از شما دارم. می‌دانم نامه‌نگاری را هم دوست دارید. در واقع اولین بار با خواندن نامه با شما آشنا شدم.

نامه‌های سوفی و آلبرتوناکس در کتاب “دنیای سوفی” را می گویم؛ که شما را مشهور کردند.  مدت‌ها بود که می‌خواستم برایتان نامه بنویسم و از شما تشکر کنم.

شاید بتوانم بگویم؛ زندگی‌ام به قبل و بعد از خواندن کتاب “دنیای سوفی” تقسیم می‌شود. البته که هرکس با “فلسفه” آشنایی پیدا کند؛ زندگی‌اش تغییر خواهد‌کرد.

شما با نوشتن داستان‌های فلسفی و ایدۀ آموزش از طریق داستان و نامه، دانش را از قلۀ کوه قاف به پایین آوردید و به زبان ساده و قابل فهم در دسترس خوانندگان‌تان قراردادید. و به نظرم این جالب‌ترین کار شما در نویسندگی است. و باید بگویم که هدف من هم ازاین نامه‌نگاری‌ها تمرین ساده، منسجم، و عمیق نوشتن است.

برای این که نامه‌ام به درازا کشیده‌نشود و حوصله‌تان سر نرود؛ فقط تعدادی از پرسش‌هایم را می‌نویسم تا در نامه‌های بعد به تدریج دربارۀ هر یک بیشتر از شما بپرسم و بنویسم و در کنار خوانندگان این صفحه با هم یاد بگیریم.

_چه شد که متوجه شدید اگر در قالب داستان و نامه بنویسید شاگردان و خوانندگان‌تان بهتر مطالب را متوجه می‌شوند و ارتباط برقرارمی‌کنند؟

_ایده‌ها و داستان‌ها از کجا و چگونه به ذهنتان می‌رسد؟ آیا برگرفته از زندگی واقعی خودتان و اطرافیانتان است یا همه‌اش تخیلی است؟

_آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر جای نویسندگان و خوانندگان نامه‌ها راعوض کنید چه می‌شود؟ مثلا اگر در کتاب “دنیای سوفی”، سوفی برای آلبرتوناکس می‌نوشت، کتاب شما چگونه می‌شد؟ یا اگر در کتاب ” دختر پرتقالی”، جرج برای پدرش نامه می‌نوشت، چگونه خود را به پدرش معرفی می کرد؟ و…

_نکات مشترک در داستان‌های شما چیست؟

_شما بیشتر به چه مباحث فلسفی در کتاب‎هایتان پرداخته‌اید؟

_چه کسانی آثار شما را پیش ازین نقد و بررسی کرده‌اند؟

_و این که برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها به چه منابعی به جز کتاب‌هایتان باید مراجعه کنم و خیلی پرسش‌های دیگر که باید بیشتر درباره‌شان بیاندیشم و در نامه‌های بعد با شما در میان بگذارم.

ارادتمند شما

خواننده‌ای که می‌خواهد بیشتر درباره شما و آثارتان بداند.

پ.ن۱

راستی آخرین کتابی که از شما خوانده‌ام، داستان “دختر پرتقالی” بود. و متوجه شدم آنقدرطرفدار نامه‌نگاری هستید که در این کتاب هم ازقالب نگارش نامه استفاده کرده‌اید. و حالا یقین دارم که نوشتن نامه برای شما ایدۀ درستی است.

پ.ن۲

اسم  “دختر پرتقالی” را خیلی دوست دارم و با اجازۀ  شما عنوان مجموعه نامه‌هایم را _نامه به نویسندۀ  ” دختر پرتقالی”_ گذاشته‌ام. اگر مخالف هستید در پاسخ این نامه برایم بنویسید تا زودتر اسم دیگری انتخاب کنم.

 

تمرین

_شما هم نامه‌ای به نویسنده یا دانشمندی بنویسید و در قالب نامه نقد یا پرسش‌های خود را مطرح کنید.

_دربارۀ مراحل پژوهش چه می‌دانید؟ در گوگل مراحل پژوهش را جستجو کنید.

 

آذر ۱۴۰۱

____________________________

پاورقی

 

[۱] برگرفته از نوشته دکتر حامد صفایی پور در صفحه تیز فکری

https://t.me/TizFekri/2057

 

[۲] ” نامه علمی جایی است که به دور از  اضطراب معیارهای داوری پژوهش، می‌توانید فهم و دریافت شخصی خود را مطرح کنید… با نامه علمی می‌توانید فهم خود را از مطالب دشوار علوم انسانی با صاحب‌نظران چک‌کنید. تا ده‌ها نامه علمی ننوشته‌اید، چرا انتظار نوشتن مقاله علمی دارید؟!”

 


اگر به بخش دوره های آموزشی علاقمند هستید از بعدی قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

____________________________

واژه‌های کلیدی

نوشتن، نامه، نامه نگاری، نوشتن نامه، نامه علمی، هفته پژوهش، روز پژوهش، کتاب فلسفی، تاریخ فلسفه، داستان فلسفی، داستان پژوهشی، دنیای سوفی، دختر پرتقالی، یوستین گردر، مهرداد بازیاری، نشر هرمس، معرفی کتاب

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt