این قدر به گذشته نچسب

 در داستان پندآموز, داستانک

بی‌شک تو هم مثل بسیاری از مردم بر این باور هستی که گذشته، عامل عمده خوشبختی و یا بدبختی امروز توست.

هر چند این قضیه تاحدی درست است، ولی به این معنا هم نیست که مدام زانوی غم در بغل بگیری و حسرت گذشته را بخوری که اگر روشی متفاوت را در پیش گرفته بودی امروز روزگار بهتری داشتی.

هنگامی که به احساسات منفی گذشته ات چنگ بیندازی، در اصل توانایی خود را در زمینه سرنوشت امروز و فردایت محدود کرده ای. البته نمی‌توانی خود را به بیخیالی بزنی و منکر گذشته شوی!

به هر حال باید دست از سر گذشته برداری و آن را در همان جا رها کنی. یادت باشد که با آوردن احساسات منفی از تجارب گذشته به زمان حال و حتی آینده، زندگیت را نابود می‌کنی.

به عنوان مثال:

اگر در گذشته زندگی زناشویی ناموفقی داشتی، دیگر نباید اجازه دهی که تجربه تلخ گذشته به زندگی امروزت وارد شود. نباید با نگرانی ها و شک و تردیدها، که هرگز در ازدواج مجدد شانس نخواهی آورد، درهای گشوده شده‌ی خوشبختی امروزت را ببندی.

در غیر این صورت مطمئن باش که تجربه دردناک منفی گذشته نه تنها روی زمان حال، بلکه روی آینده ات هم تأثیر خواهد گذاشت. گذشته را با هر چه هست رها کن تا فضای نامحدود امکانات و مواهب الهی در زندگی حال و آینده‌ات گسترده شود و تمام موارد خوب و مثبت را به زندگیت جذب کنی.

اگر به دنبال یک زندگی رویایی هستی، باید از تجارب تلخ و شیرین گذشته پند بگیری. تلخی ها را رها کنی و شیرینی ها را به زندگی امروزت بیاوری. وقتی سفت و محکم به طناب پوسیده گذشته بچسبی، فقط موارد منفی آن را به زندگی امروزت دعوت می‌کنی.

این طناب را پاره کن. با عزمی راسخ زندگی حال خود را سروسامان بده تا شالوده ی زندگی آینده‌ات شود. نگذار باورها و افکار محدود کننده ی گذشته سکان زندگی امروز و فردایت را در دست بگیرد و به ورطه هلاکت بکشاندت. خطرات گذشته را فقط در صندوقچه‌ی ذهنت نگه دار. به آنها بال و پر نده. درست است که نمی‌توانی گذشته را تغییر دهی، ولی حداقل می توانی آن را به گونه ای دیگر تعبیر و تفسیر کنی.

تنها هدف تو باید سرو سامان دادن به فضای خالی مقابلت باشد: با پند گرفتن از تجارب گذشته و امکانات زمان حال، این فضای خالی را پر و دلپذیر کن. نگذار انرژی منفی گذشته به زندگی امروز تو راه پیدا کند. در غیر این صورت مواردی بیش‌تر از افراد و موقعیت‌های منفی و ناجور را جذب خواهی کرد.

هوشیاری

تمرکز و هوشیاری اولین گام رهایی از گذشته است. همین که ذهنت به سمت موارد منفی گذشته کشیده شد، باید با زیرکی و آگاهی ذهنت را تغییر جهت دهی و آن را به سوی زمان حال و امکانات پیش رویت جلب کنی.

آگاهی و هوشیاری موجب انتخاب موارد بهتر و مثبت تر در زندگی می شود که نتیجه‌ی عالی‌تر را ضمانت می‌کند.

از همین حالا تمام تجارب گذشته ات را که روی زندگی فعلی‌ات تأثیر گذاشته است یادداشت کن. برای خود شرح بده که تأثیرگذاری آن چگونه بوده است؟ باورها و افکار دست و پاگیر سابق تو که ناشی از حال و هوای منفی بوده، چه چیزهایی هستند؟ تمام زمینه‌هایی را که سر و کله این افکار پیدا شدند و تو با ذهنیت خاص خودت، آن‌ها را تفسیر کردی یادداشت کن سپس با خط کشیدن روی باورهای قدیمی، باور های مثبت و مفید را به جای آن‌ها بنویس. این جایگزینی باعث می‌شود که در حال و هوای خاص مثبتی قرار بگیری و موارد مثبت بیشتری را به زندگیت جذب کنی. حواست باشد که این حال و هوای مثبت فعلی توست که آینده ای رؤیایی را برایت رقم می زند.

نتیجه گیری

مهم نیست فقیر یا ثروتمند باشی. تو هم مثل دیگران هدف و ارزویی خاص را در زندگی داری که دلت می‌خواهد به حقیقت بپیوندد. اگر تو در زندگی بدون خواسته و آرزو باشی، دقیقاً مثل کشتی بدون رادار هستی که نمی تواند از اسکله تکان بخورد. هدف و آمال و آرزوهاست که به تو انگیزه می‌دهد تلاش کنی و به سر منزل مقصود برسی. پس در هر وضعیتی که هستی، برخیز و برای خودت برنامه ریزی کن و طبق آن پیش برو. مطمئن باش تلاش و صبر پس از آن، تو را به خواسته هایت می‌رساند و در شادی زندگی غوطه ور خواهی شد. پس از همین حالا دست به کار شو تا دیر نشده است!

_____

منبع: کتاب خوشبختی ات باش

نویسنده: نفیسه معتکف

_________

امانتی به نام ثروت

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt