گیاه وریزیا و شرایط نگهداری آن

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

وریزیا یک گیاه گل‌دار و عضوی از خانواده بروملیادهاست که می تواند تا ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر رشد کرده و حدودا به پهنای ۴۰ سانتی‌متر برسد. گل‌های کوچک وریزیا بر روی برگهای نازک و خمیده آن رشد می‌کنند، در واقع این گلها ریشه‌ خاصی ندارند. یک گیاه وریزیا حدود ۲۰ برگچه دارد و در فصل بهار و پاییز با گل‌های زیبای رنگارنگ خود تازگی را به محیط هدیه می‌کند.

نگهداری از آن سخت نیست و تقریبا در اکثر شرایط محیطی به خوبی دوام می‌آورد.وریزیای زیبا گیاهی گرمسیری، چندساله و اپی‌فیت است. یعنی در طبیعت اصلی خود روی درختان دیگر رشد می‌کند. اما اگر آن را در گلدان بکارید و دمای محیط را متعادل نگه دارید، وریزیا گیاه آپارتمانی خوبی برای شما خواهد بود.

گیاه وریزیا در سایز های متفاوتی قابل تهیه می باشد و یکی از علت هایی که وریزیا طرافداران زیادی پیدا کرده است شکل ظاهری گل این گیاه است، گل های وریزیا در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی یافت می شود.

شرایط نگهداری گیاه وریزیا

نور مناسب:

وریزیا به نور زیادی نیاز ندارد و در نور کم هم به خوبی رشد می‌کند. چون در جنگلهای استوایی هم در سایه آفتاب رشد میکند. ویریزیا هم مانند اکثر گیاهان گلدار، در صورت دریافت نور کافی خورشید بهتر عمل می‌کند. ولی مواظب باشید که درمعرض نور مستقیم قرار نگیرد ،نور زیاد باعث سوختن برگ های گیاه می‌شود.

بهترین حالت این است که آن را در نزدیکی یک پنجره با پرده نازک قرار دهید. اگر محیط وریزیا کاملا تاریک باشد، گل نخواهد داد.

دما مناسب:

بهترین دما برای این گل همان دمای اتاق یعنی ۲۵ درجه سانتی گراد است. برای مدت زمان خیلی کوتاه ممکن است تغیرات دمایی را تحمل کند. اگر در شهر های سرد زندگی می کنید زمستان ها و شب های سرد حتما گلدان را به جای گرم تر منتقل کنید.

آبیاری مناسب:

به طور میانگین هفتگی ۲ بار آبیاری برای رشد گل وریزیا کافی است و حتما حفره ی میانی گل را همیشه پر از آب نگه دارید. اگر گیاه از قاعده ی برگها شروع به پوسیده شدن نموده و برگها میریزند یعنی آبیاری زیاده از حد صورت گرفته است.اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود سپس ابیاری کنید. در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو بار آبیاری کافی است.

خاک و تعویض گلدان:

این گیاه در در واقع رشد هوازی دارد. و آنچنان به خاک وابسته نیست اما خاک های سبک با زهکش خوب نیاز این گیاه است. می توانید از کمپوست و پیت ماس برای تهیه خاک استفاده کنید. از همین رو نیاز زیادی به تعویض گلدان ندارد. فقط کافی است جوانه ها را به گلدان های جدید منتقل کنید.

رطوبت مناسب:

این گیاه، گیاهی استوایی است پس هوای مرطوب را دوست خواهد داشت برای تامین رطوبت می توانید آنها را با دسته ای از گیاهان دیگر در یک جا قرار دهید یا آب بدون کلر روی برگ ها اسپری کنید و یا زیر گلدانی وریزیا را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید.

توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه تان تامین می شود.

کوددهی مناسب:

زمان مناسب برای کود دهی این گیاه بهار و تابستان است. می توانید از کود های مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. کود را می توانید در حفره میانی گیاه هم بریزید که تاثیر بیشتری داشته باشد.

مشکلات و بیماری های گیاه وریزیا :

  • خشک شدن نوک برگ ها: معمولا برای اکثر گیاهان به این صورت است که در گرمای زیاد یا نور زیاد که باعث خشکی خاک می شود. گیاه دچار کم آبی و در نهایت سوختگی برگ ها می شود.
  • بی رنگ شدن برگ ها: نور تاثیر بسیار زیادی در رنگدانه های گیاه دارد. و در صورتی که گیاه در بی نوری قرار بگیرد. رنگ برگ ها روشن و بی حال می شود.
  • لکه ها سوختگی روی برگ ها: در صورتی که برگ ها را آبپاشی می کنید. توجه کنید که گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد تا دچار این نوع سوختگی ها نشود.گل وریزیا با برگ های خط دار همین طور که قبلا نیز ذکر کردیم گل وریزیا دو مدل است و یکی از آنها دارای برگ های طرح دار و دیگری دارای برگ های ساده است.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

نحوه نگهداری گیاه باباآدم

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt