گیاهان مناسب برای محل کار و اداره

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

تجربه شخصی همه ما و همینطور تحقیقات زیادی که در این باره صورت گرفته نشان می‌دهد که وجود گل و گیاه طبیعی در محل کار باعث ایجاد روحیه ی مثبت، افزایش کارایی و کم شدن استرس کارکنان می شود.

حتی داشتن یک گیاه کوچک بر روی میزکا‌رمان و مراقبت از آن، می‌تواند حالمان را خوب کند. اما از آنجایی که گیاهان در حال پژمرده شدن هم اثر مثبتی بر محیط کار ندارد، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنیم که علاوه بر مقاوم بودن، به خوبی با شرایط محل کارمان هماهنگ باشند.

گیاهانی که برای محل کار استفاده می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • همیشه سبز یا چهارفصل باشند.
  • تا حد زیادی نسبت به شرایط متفاوت نوری و آبیاری مقاوم باشند.
  • حشرات را به خودشان جذب نکنند.
  • رایحه ی قوی نداشته باشند.
  • ترجیحا تصفیه کننده هوا و جذب کننده‌ی آلودگی‌های محیط باشند.
  • نیاز به مراقبت زیاد مثل کوددهی و آفت کشی نداشته باشند.
  • آلرژی زا نباشند.
  • برگ خشک و زباله‌ی کمی تولید کنند.
  • سرعت رشد زیادی نداشته باشند تا نیازی به عوض کردن گلدان نباشد.

و اما چند گیاه مناسب برای محیط‌های کاری مانند دفتر کار یا شرکت که علاوه بر این که به مراقبت زیادی نیاز ندارند، قابلیت هایی مثل تصفیه ی هوا را نیز دارند و به زیبایی دفتر کارتان اضافه می کنند:

گیاهان مناسب برای محل کار و اداره

پتوس (Devil’s ivy)

این گیاه زیبا در دو حالت ابلق با رگه های سبز و سفید و سبز یکدست پررنگ تا کمرنگ، وجود دارد. می توانید آن را به راحتی قلمه بزنید و تکثیر کنید. همچنین می توانید به مدت چندماه آن را در آب (بدون خاک) نگهداری کنید! این گیاه مقاوم رو رونده می‌تواند محل کار شما را بعد از مدتی به یک مکان دوست داشتنی و سبز تبدیل کند.

گندمی (Spider plant)

گیاه گندمی نه تنها یکی از سازگارترین گیاهان فضای بسته است بلکه از نظر فضای نگهداری نیز قابلیت انطباق دارد. گندمی را میتوانید به صورت آویزان از سقف استفاده کنید تا فضای میز کارتان را نگیرد یا آن را روی میز بگذارید و از تماشای آن لذت ببرید. گندمی به راحتی در فضای داخل ساختمان رشد میکند و مشکلی با نور کم پیدا نمی‌کند.

فیکوس بنجامین (Weeping fig)

فیکوس بنجامین گیاه بزرگی است که می تواند هوا را تصفیه کند. این گیاه برگ‌های براق و سبز زیبایی دارد که به شرکت شما مانند یک درخت زیبایی می بخشد. اما توجه داشته باشید برای محیط‌های کاری کوچک توصیه نمی‌شود.

سانسوریا (Snake plant)

گل سانسوریا که به آن زبان مادرشوهر نیز میگویند، برای دفتر کار بسیار مناسب است. سانسوریا برگهای شمشیری شکل بلندی دارد که باعث میشود فضای خیلی کمی را بگیرد. این گیاه آلودگی ها را نیز به خود جذب میکند و هوا را برایتان تصفیه میکند. سانسوریا بسیار کم توقع است و مشکلی با آن پیدا نمی‌کنید.

اسپاتی فیلوم (Peace lily)

اسپاتی فیلوم یا لیلی صلح از دیگر گیاهانی است که میتواند گزینه ای مناسب برای محل کار شما باشد. یک مزیت عالی این گیاه این است که در حقیقت با خرید آن یک تیر و سه نشان میزنید! هم هوا را تصفیه میکنید، هم یک گیاه سرسبز دارید و هم گل هایی زیبا در مقابل چشمان خود خواهید داشت. با توجه به اینکه این گیاه سایه دوست است و محل نیم سایه بهترین حالت برای نگهداری اش است، میتواند از مناسب ترین انتخاب ها برای بانک ها، ادارات، اتاق مدیر، مغازه ها و .. باشد.

زامیفولیا (Zamiifolia)

گیاهی با برگ‌های سبزپررنگ و یا سیاه، که علاوه بر زیبایی، پاک کننده ی هوا نیز هست. اگر به دنبال گیاهی خاص برای طراحی دکوراسیون محل کار یا دفترتان هستید قطعا نمونه‌ی بلک این گیاه با برگ‌های سیاه خود می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

اریکا (Areca)

اریکا یکی دیگر از گونه نخل‌ها (Palm) است. همانطور که می‌دانید نخل‌های در محیط‌های سخت و دشوار می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. اریکا از گونه نخل‌های لاغر است که قطر ساقه آن به اندازه قطر انگشت شست هم نمی‌رسد. در کل گیاه اریکا تمامی ویژگی گیاهان محل کار را داراست و یک گزینه بسیار عالی برای اتاق‌های نسبتا روشن به حساب می‌آید.

بامبو (Bamboo)

بامبو یکی دیگر از گیاهان محل کار است که کاشتن دسته‌ای از آنها در کنار هم در یک ظرف شیشه‌ای می‌تواند چشم‌نواز باشد. این گیاه به سرعت رشد می‌کند و هر روز صبح به آبیاری احتیاج دارد، اما مقاومت بسیار خوبی به نور کم و رطوبت بالا دارد. از این گیاه به عنوان دیوار جدا کننده نیز استفاده می‌شود.

بونسای (Bonsai)

بونسای با داشتن ظاهری جذاب و نگهداری نسبتا آسان یکی از بهترین گزینه‌ها در میان گیاهان مناسب محل کار شمرده می‌شود. این گیاه که زادگاه اصلی آن در چین و ژاپن است طراحی فوق‌العاده‌ای دارد و جلب توجه می‌کند. بونسای جزو گیاهان مناسب برای محیط اداری و میز کار است.

بونسای جینسینگ یکی از گونه‌های بسیار مطرح این گیاه است که نگهداری از آن بسیار راحت است. آبیاری این گیاه به صورت کاملا آهسته باید انجام گیرد به طوری که خاک گلدان جابجا نشود و تا هنگامی که آب از سوراخ‌های پایین گلدان بیرون نریزد باید ادامه پیدا کند.

تاثیر گل و گیاه در محیط کار

  • باعث مرطوب شدن هوا می‌شوند.
  • مانند فیلتر هوا عمل می‌کنند.
  • باعث بالارفتن راندمان در تیم می‌شود.
  • موجب کاهش فشار خون حین کار می‌شود.
  • سر و صداهای اضافی را کاهش می‌دهند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt