گیاهان قابل پرورش در آب

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

تا به حال نام هیدروپونیک را شنیده اید؟!

هیدروپونیک به معنای پرورش گیاهان در آب و بدون کاشتن آنها در خاک است. در این روش نه تنها از کثیفی های خاک راحت میشوید، بلکه برای حیوانات خانگی هم بهتر است و به نگهداری کمی نیاز دارد و می‌تواند دکور زیبایی هم ایجاد کند.

در این مقاله همراه ما باشید تا با گیاهانی که در آب رشد می‌کنند و می‌توانند به صورت هیدروپونیک پرورش یابند آشنا شوید و بدانید چه گیاهانی در آب رشد می‌کنند.

مزایای استفاده از روش هیدروپونیک چیست؟

این روش به طور کامل برخی از دلایل عمده مرگ گیاهان مانند آبیاری بیش از اندازه یا آبیاری ناکافی را از بین میبرد و گیاه کمتر با آفات و بیماری ها رو به رو میشود و علاوه بر این نگهداری و مراقبت را از حالت روزانه به ماهیانه کاهش میدهد. همچنین برخی از کودکان و یا افراد بالغ ممکن است به ذرات خاک حساسیت داشته باشند و همین امر آنها را از داشتن گیاه منصرف می‌کند، اما با این روش این افراد نیز به راحتی می‌توانند از مزایای وجود گیاهان در خانه بهره مند شوند و در کنار آنها احساس رضایت داشته باشند.

چه گیاهانی در آب رشد می‌کنند؟ 

چمن عروس یا اشک نوزاد (Baby’s Tears)

این گیاه با برگ‌های ریز فراوان روی ساقه‌های خزنده، ظاهری متراکم و در عین‌ حال ظریف دارد. با قراردادن دسته‌ای از ساقه‌ها (با یا بدون ریشه) در آب خواهید دید که این گیاه چقدر راحت با زندگی در آب سازگار می‌شود. برگ‌های زیر آب می‌پوسند، بنابراین باید هر هفته آب را عوض کنید و تمام برگ‌های شناور را دور بریزید. به‌محض ایجاد ریشه نیز سطح آب را پایین‌تر ببرید.

بامبوی خوش‌قدم (Lucky Bamboo)

پرورش‌دهندگان معمولا ساقه‌های بامبوی خوش‌قدم را مارپیچی یا بافته شکل می‌دهند. این شکل‌های ترکیبی بر رشد گیاه در آب اثری نمی‌گذارند، ولی موجب سنگین‌شدن قسمت بالای گیاه می‌شوند. بنابراین برای اینکه بامبو در جای خود باقی بماند، به چیزی بیشتر از آب نیاز خواهد داشت. می‌توانید ساقه بامبوی خوش‌قدم را در میان شن‌ها یا سنگ‌های رنگی قرار دهید تا هم زیبایی آن را بیشتر کنید و هم از کج‌شدن یا افتادن آن جلوگیری کنید.

برگ‌انجیری یا مونسترا (Monstera)

این گیاه به چند ساعت در روز نور غیرمستقیم زیاد علاقه دارد. ولی باید آن را دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید، زیرا موجب سوختن برگ‌ها و رشد جلبک در آب می‌شود. آب تبخیرشده را جایگزین کنید و هر زمان که آب کدر شد، آن را عوض کنید. ماهی ۱ بار نیز ریشه‌ها را تمیز کنید و هرگونه ریشه قهوه‌ای یا پوسیده را جدا کنید. برای تغذیه برگ‌انجیری خود یکی‌دو بار در ماه از کود هیدروپونیک استفاده کنید.

بنفشه آفریقایی (African violets)

برای پرورش بنفشه آفریقایی در آب برگ‌های جوان و سالم گیاه را با حدود ۵ سانتی‌متر ساقه ببرید و در ظرفی با گردن باریک قرار دهید. باریکی گردن ظرف موجب می‌شود که برگ‌ها با آب در تماس نباشند. ریشه‌ها پس از حدود ۱ ماه ظاهر می‌شوند و با گذشت زمان گیاهچه کوچکی شکل می‌گیرد.

با استفاده از کودهای محلول در آب (طبق دستور تولیدکننده کود) گیاه آبزی خود را شاداب و سالم نگه دارید. برای تمیز و شفاف ماندن آب نیز تکه کوچکی زغال چوب را کف ظرف شیشه‌ای قرار دهید.

گیاه گندمی (Spider Plant)

گیاه گندمی یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی محبوب است که رشد سریعی دارد و بسیار مقاوم است. این گیاه هم داخل آب و هم داخل خاک، رشد خوبی دارد. برای کاشتن آن در آب، می‌توانید چند قلمه از گیاه مادر جدا کنید و آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای بگذارید و آن را با آب پر کنید.

بعد از ریشه زدن گیاه می‌توانید آن را در آب نگه دارید یا به یک گلدان منتقل کنید. اگر تصمیم دارید بعد از ریشه زدن، گیاه را به داخل گلدان منتقل کنید، صبر کنید تا ریشه‌هایش به اندازه‌ی کافی بلند شوند. ریشه‌ها باید به‌اندازه‌ای بلند باشند که بتوانند گیاه را داخل خاک نگه دارند.

پاپیتال یا عشقه (English Ivy)

عشقه گیاهی بالارونده است که گونه‌ای مهاجم به شمار می‌رود و به‌راحتی در هر جایی رشد می‌کند. عشقه به‌دلیل برگ‌های همیشه‌سبزش محبوب است. قلمه‌های عشقه به‌راحتی در آب ریشه می‌زنند. ریشه‌ها معمولا پس از ۲ تا ۳ هفته ظاهر می‌شوند. تمام برگ‌های پایینی را جدا کنید و قلمه‌ها را در ظرفی شیشه‌ای لبه پنجره‌ای با نور مناسب قرار دهید.

حسن یوسف (Coleus)

رشد و تکثیر حسن یوسف در آب بسیار آسان است. برای این کار قلمه‌ای ۱۵سانتی‌متری را برش زده و برگ‌های ۱۰ سانتی‌متر پایین آن را جدا کنید. سپس قلمه را در لیوان یا گلدان آب قرار دهید. پس از چند هفته ریشه‌ها به‌تدریج ظاهر می‌شوند. افزودن کمی چای کمپوست (compost tea) به آب در زمان تعویض ماهانه آب به رشد بهتر گیاه کمک می‌کند.

برای نگهداری از گیاهانی که در آب رشد می‌کنند، به این نکات توجه کنید:

  • ظروف‌ یا گلدان‌های شیشه‌ای برای این کار بسیار مناسب‌اند، زیرا می‌توانید ریشه‌های گیاه را ببینید. البته استفاده از ظروف شیشه‌ای احتمال رشد جلبک را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر حوصله رسیدگی به گیاهان را ندارید، از ظروف شیشه‌ای مات و کدر استفاده کنید.
  • قبل از گذاشتن گیاه لبه پنجره، میزان نور موردنیاز آن را بررسی کنید. انواع مختلف گیاهان به مقادیر متفاوتی از نور خورشید نیاز دارند.
  • پس از قراردادن قلمه‌ها در آب حتما هر ۲ تا ۴ هفته آب را عوض کنید.
  • از آب بدون کلر استفاده کنید. استفاده از آب لوله‌کشی مانعی ندارد، ولی اگر میزان کلر آن بالاست، قبل از قراردادن قلمه‌ها در آب ۱ یا ۲ روز صبر کنید تا کلر موجود در آب تبخیر شود.
  • برای تقویت گیاه از کودهای محلول در آب به‌میزان یک‌چهارم مقدار توصیه‌شده روی بسته‌بندی استفاده کنید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt