گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

با سردتر شدن دمای هوا در فصول سرد سال، شاهد هوای بسیار آلوده در شهرهای بزرگ و صنعتی هستیم، تا جایی که در بسیاری از روزها خبرگزاری‌ها اعلام می‌کنند که هوا برای همه گروه‌های سنی بسیار ناسالم است. در چنین شرایطی، این گیاهان تصفیه کننده هوا هستند که به کمک شما خواهند آمد.

هرچند محیط داخل خانه نسبت به بیرون از آلودگی کمتری برخوردار است ولی اگر شما هم فکر می‌کنید که در خانه از آلودگی هوا و گاز‌های سمی در امان هستید، کاملا اشتباه می‌کنید، با این اوصاف، وقت آن رسیده که گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسید و کمی هوای خانه را بهبود ببخشید. با خواندن این مطلب، با برخی از این گیاهان آشنا ‌شوید.

تحقیقات معروف ناسا

یکی از معروف ترین آزمایش هایی که در سایت های مختلف نتایج آن را میتوانید مشاهده کنید تحقیقات ناسا بود که نشان میدهد که وجود گیاهان آپارتمانی در مراکز ناسا تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفت هوا داشته است و بر این اساس هوای محیط کار و منزل میتواند سالم تر باشد، همچنین گیاهان میتوانند سموم شیمایی مانند آمونیاک، بنزن، فرمالدهید و… را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند. در ادامه گیاهانی که ناسا معرفی کرده را برای شما معرفی میکنیم.

سانسوریا

گیاه سانسوریا که در فارسی به آن زبان مادر شوهر نیز گفته میشود، یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا است که توسط محققان معرفی شده و به نگهداری از آن در خانه و به ویژه اتاق خواب توصیه میشود. یک مطالعه علمی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که گیاهان تصفیه‌کننده هوا مانند سانسوریا، می‌توانند مشکلاتی مثل سردرد، سوزش چشم، نارسایی ریه، آسم و مشکلات دستگاه تنفس ناشی از الودگی هوای محیط را کاهش دهند.

پتوس

گیاه پتوس یکی از گیاهان آپارتمانی است که در مطالعات مختلف، خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا توسط آن، ثابت شده است. نگهداری و قلمه زدن پتوس در آپارتمان یا محل کار بسیار ساده است و میتواند تا دو نیم متر نیز رشد کند.  این گیاه قادر است گاز فرمالدئید (گاز سمی و سرطان‌زا)، بنزن و مونوکسیدکربن را از محیط بگیرد. علاوه بر این، گاز‌های ناشی از مواد شیمیایی که در خانه وجود دارد، مثل گاز ناشی از دیوار‌های رنگ شده را از بین می‌برد.

به طور کلی این گیاه در اثر فتوسنتز دی اکسید کربن محیط را جذب و تولید اکسیژن میکند.

آلوئه ورا

طبق اعلام نظر سازمان ناسا، گیاه آلوئه‌ورا نیز یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوای منزل است. ویژگی این گیاه جذب گازهای سمی موجود در هوای خانه به دلیل برگ‌های گوشتی‌اش است. هرچه برگ های این گیاه گوشتی‌تر و پرآب‌تر باشد، تاثیرش در تصفیه هوا بیشتر است؛ بنابراین بهتر است از انواع بزرگ و پربرگ این گیاه استفاده کنید.

گل ژربرا

ژربرا یک گیاه زیبا با گل‌های رنگی است. این گیاه جزو گیاهان تصفیه ‌کننده هوا معرفی شده و میتواند به پاکسازی هوا محیط خانه از گازهای سمی کمک کند. جالب است بدانید این گل توانایی جذب گاز بنزن (یک گاز سمی و سرطان‌زا) که ناشی از دود تنباکو است را دارد و افرادی که در خانه قلیان می‌کشند، بهتر است از این گیاه نگهداری کنند.

بامبو

ساقه گیاه بامبو نیز می‌تواند بنزن، مونوکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. این ویژگی معجزه این گیاه برای لطافت هوای خانه در فصول گرم و خشک سال است. همچنین بامبو به افزایش رطوبت هوای محیط خانه کمک کرده و از همین رو نگهداری بامبو در محیط خانه بسیار سودمند است.

گل گندمی

گندمی یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا است که قیمت ارزان و نگهداری آسان، آن را به یکی از مناسبترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان تبدیل کرده است. گل گندمی در از بین بردن سمومی چون بنزن، فرمالدئید، منواکسید کردن و زایلن موثر است.

گیاه زاموفیلیا

از گیاهان تصفیه کننده هوا که در هر شرایطی رشد می کند و لذا برای کسانی که تجربه زیادی در پرورش گیاهان خانگی و آپارتمانی ندارند یا فراموش می کنند که به گیاهان آب بدهند عالیست. این گیاه به ذخیره کننده طولانی مدت آب و داشتن شاخ و برگ بسیار زیبا معروف است و حتی در اینستاگرام نیز تبلیغات آن زیاد است. این گیاه در تصفیه هوا از سموم و آلودگی های مختلف از جمله زایلن، تولوئن و بنزن بسیار مؤثر است.

سرخس

بدون شک در میان لیست بهترین گیاه تصفیه کننده هوا اشاره به سرخس نیز لازم است. این گیاه در این لیست بهترین تصفیه کننده سم فرمالدهید است و مزایا آن به همینجا ختم نمی شود. این گیاه توانایی عجیبی در دفع سموم موجود در هوا دارد و مطابق

تحقیقات انجام شده فلزات سنگین و مضر که در محیط وجود دارد را نیز از بین می برد.

گیاهان چطور هوای اتاق را تصفیه میکنند؟

طبق تحقیقات انجام شده روی گیاهان میشود گفت که گیاهان تصفیه کننده هوا یکی از بهترین و کم ضررترین راه‌ها برای از بین بردن آلودگی هوا مخصوصا داخل خانه می باشد. چون گیاهان می‌توانند. به راحتی سموم و مواد شیمایی موجود در هوا را جذب کنند و بجای آن به شما هوای تازه تحویل دهند.

خب گیاه چطور و چگونه این سموم را جذب میکند؟

در اولی قدم گیاهان با استفاده از برگهای خود سموم را جذب کرده و به ریشه انتقال می‌دهند، جالب است بدانید در یک اقدام عجیب همین مواد مضرر به مرور به به مواد مغذی تبدیل میکنند.

علاوه بر جذب سموم گیاهان از طریق برگ می‌توانند دی اکسید کربن را جذب کنند.و سپس طبق آنچه تا حالا شنیدید عمل فتوسنتز را انجام میدهد و برای شما اکسیژن تازه را به ارمغان می‌آورد.

ولی گیاهان به اندازه درخت‌ها نمیتوانند اکسیژن را پمپاژ کنند و باید به گیاه نزدیک شوید ولی با افزایش تعداد گیاهان میزان اکسیژن بالا خواهد رفت. 

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt