گل زیبای داوودی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل داوودی از گل های زیبا می باشد و منشاء اصلی آن چین و ژاپن می باشد و برای قرن ها پیش برای اولین بار در کشور چین کاشته شده است. علاوه بر زیبایی این گل برای درمان بیماری ها هم از آن استفاده می کنند.

فراوانی این گل در چین به قدری زیاد می باشد که یکی از شهرهای این کشور به نام این گل می باشد. بعد از کشور چین این گل به ژاپن برده شده است ودر آن کشور به آن گل خوشبختی می گویند.

این گل از گیاهان یک ساله و چند ساله علفی گلخانه ای و جزء خانواده کومپوزیته می باشد که بزرگترین خانواده گیاهان گلدار می باشد. از گل های ویژه ای می باشد که هم در فضای آزاد و در در گلخانه رشد و نمو پیدا می کند. انواع مختلف این گل را در حاشیه باغ ها، گل خانه ها و آپارتمان ها پرورش می دهند.

معرفی گل داوودی:

نماد خوشحالی و تفکر مثبت است، رنگ سفید این گل در فرهنگ ایرانیان نشانه دهنده غم و غصه، رنگ زرد نشانه عشق یک طرفه، زنگ نارنجی به معنای رد کردن عشق و توهین و رنگ قرمز نماد عشق و دوست داشتن است.

داوودی برای حیوانات خانگی سمی است و اگر خورده شود باعث به وجود آمدن التهابات گوارشی می‌شود.

انواع گل داوودی:

گل داوودی بر اساس رنگ و اندازه، دارای انواع و و اقسام گوناگونی بوده که از جمله آن می‌ توان به داوودی مام، داوودی منگوله‌ ای عنکبوتی، داوودی فوجی، داوودی منگوله ‌ای شقایقی، گل داوودی بنفش، گل داوودی صورتی، گل داوودی مینیاتوری، داوودی تک گل، داوودی تیغ مانند، داوودی عنکبوتی، داوودی رفلکس و خمیده و داوودی قلم مویی و … اشاره کرد.

چه زمانی برای کاشت گل داوودی مناسب است؟

گل های داوودی به اندازه گل های چند ساله گران قیمت نیستند. بنابراین می توانید آن ها را یکساله بکارید. اگر درپاییز این گل را بکارید، شانس زنده ماندن آن در زمستان کمتر است. زیرا ریشه های آن وقت کافی برای تثبیت در خاک ندارند.

اگر می خواهید داوودی های دائمی تری داشته باشید، آن ها را در فصل بهار بکارید و اجازه دهید در باغ تثبیت شوند و در زمستان مقاومت بیشتری در برابر سرما داشته باشند.

شرایط نگهداری گل داوودی :

خاک مناسب :

برای پرورش گل داوودی خاک زهکشی شده مناسب.است. اگر خاک به خوبی زهکشی نشود، کمپوست را اضافه کنید و آن را در عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر به خوبی با خاک مخلوط کنید. گیاهانی که در بهار کاشته می شوند باید ماهی یک یا دو بار به آن ها کود بدهید تا وقتی که هوا خنک تر.شود. در فصل پاییز کوددهی را متوقف کنید. در نظر داشته باشید که کود باید فسفر بالایی داشته باشد تا به خوبی رشد ریشه های گیاه تحریک شود.

کوددهی مناسب:

برای تغذیه و رشد گل داوودی بهتر است هفته ای یکبار از کودهای ازته و پتاسه استفاده نمایید همچنین می توانید تغذیه این گل را از کودهای مایع آمونیوم نیترات و نیترات پتاسیوم هر ۱۴ روز یکبار انجام دهید.

خاک گلدان داوودی باید مرطوب باشد توجه داشته باشید که خاک نباید حالت خیس و غرقاب پیدا کند.

نور مناسب:

گل داوودی به نور کامل و متوسط خورشید نیازمند است و بهترین مکان برای نگهداری این نوع گل پشت پنجره های جنوبی خانه های آپارتمانی است. اگر نور محیط آپارتمان برای نگهداری این نوع گل کافی نباشد غنچه ها باز نمی شوند و در صورت نبود نور کافی می توانید از نور مصنوعی استفاده کنید.

دمای مناسب:

چون این گیاه دارای گونه های مختلفی می باشد پس شرایط دمامی متفاوتی هم برای رشد نیاز دارد پس سعی کنید گونه ای را انتخاب کنید که با شرایط محیط زندگی شما سازگارتر باشد، اما نیاز دمای این گیاه بین ۱۰ الی ۲۷ درجه مغییر می باشد.

آبیاری مناسب :

این گیاه به آبیاری مدام نیاز دارد و حتما باید محل کاشت مرطوب باشد پس اگر در باغچه گیاه را کاشته اید حتما هر روز عصر یا صبح گیاه را آبیاری کنید و اگر در گلدان اقدام به کاشت نموده اید حتما خاک را مرطوب نگهدارید ولی باتلاقی.نکنید. البته میتوایند از غبارپاشی هم هر روز برای تامین رطوبت استفاده کنید ولی غبارپاشی را به هیچ وجه هنگام ظهر انجام ندید.

آفات و بیماری های گل داوودی

رایج ترین نوع بیماری گل داوودی، بیماری های قارچی بوده که به صورت ایجاد لکه هایی لزج بر روی گیاه نمایان شده و باعث پوسیده شدن بافت این گل.می ‌شوند. همچنین این قارچ ها ممکن است موجب زردی برگ ها و رشد کم گیاه شوند. برای مبارزه با قارچ ها باید ابتدا برگ های زرد و پوسیده از گیاه جدا.شوند و سپس برای از بین بردن رطوبت و خشک کردن فضای بین شاخه و برگ های داوودی، آن را در محلی قرار داده تا هوا در جریان.باشد.

اگر سطح زیرین برگ های داوودی مملو از تارعنکبوت بود، بدانید که شته ها و برگ خواران به گیاه شما نفوذ کرده اند، برای مبارزه با این آفات باید با پارچه تمیزی که مرطوب است، تار عنکبوت را پاک کرده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی.کنید.

هرس گل داوودی:

اگر گل داوودی را به حالت خود رها کنید و هیچ هرسی انجام ندهید ، سر شاخه های زیادی از ساقه اصلی منشعب شده و در نتیجه تعداد گلها فراوان خواهد شد و اندازه هر گل کوچک مشود به طوری که از یک ساقه اصلی که از ریشه خارج شده در حدود ده پانزده شاخه جدید بوجود آمده و حالت یک دسته گل را خواهد اشت برای اینکه یک گل بزرگ و خوشگل داشته باشید حتما هرس گا خود را انجام دهید.

البته این بستگی به سلیقه شما دارد که آیا دست گل دوست دارید یا گل های توپل و کاملا هرس کردن سلیقه ای می باشد. برای اینکه گل داوودی (تک گل) زودتر داشته باشید کافیه که فقط یک بار پایانه (جوانه انتهایی) قطع بکنید.

خواص دارویی گل داوودی:

گل داوودی دارای خواص دارویی فراوانی است. گل داوودی دارای خواص ضد التهاب، آرامبخش، آنتی ‌باکتریال، تب بر، کاهنده حرارت و فشار خون می باشد. کاربرد این گل در گذشته، استفاده از ریشه و برگ آن جهت مقاومت بدن در برابر بیماری های زمستانی از جمله تب و سرماخوردگی بوده و همچنین مصرف آن به عنوان داروهای مسکن برای انواع دردها بوده است. از دیگر خواص گل داوودی می توان به درمان دیابت نوع ۲، درد قفسه سینه، فشار خون بالا، سردرد، سرگیجه و تورم اشاره نمود.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل سینره

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt